medlem-68510 Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 (endret) Det burde vel være: Alle andre er kopier? Endret 12. september 2012 av medlem-68510 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 "Alle andre" viser jo som hovedregel til personer, med mindre man spesifiserer hva slags gjenstand man snakker om. (Jada, det kan fremgå av sammenhengen, men likevel.) "Alle andre biler med fire hjul som er laget for kjøring utenfor asfaltert vei, men også på asfaltert vei, og med skilter, er en kopi av vår originalmodell." er liksom ikke så fengende. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Den lange tråden "Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya"... Betyr overskriften egentlig at AUF-lederen burde blitt høyere, det vil si vokst fra 189 til 190 cm? Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 I så fall skulle det ha stått "Burde AUF-lederen blitt lengre ...". Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Så det er ikke noe galt med den overskriften? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm#lengre Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Dagbladet utmerker seg sjelden for godt språk – heller ikke i dagens nettartikkel om en gærning som prøvde å brenne opp hele familien sin. Han lyktes å drepe sine tre små sønner, mens kona og en datter overlevde. I Dagbladets artikkel, skrevet av Thomas Borgos Hjelle, finner vi følgende to setninger, hvor jeg har tillatt meg å utheve de to ordene som er feil: Politiets teori er at Armin var så lei av at kona maste om penger, så han ville få en «ny start» ved å drepe alle hans nærmeste. I tillegg er Armin siktet for drapsforsøk på hans kone og datter. Dette forumets språkkyndige lesere vil selvsagt umiddelbart vite at det skulle stått sine i første setning og sin i andre setning. Og sånn for ordens skyld: Dette var langt fra de eneste skrivefeilene i artikkelen, men de mest iøynefallende. 2 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Man trenger vel ikke være spesielt språkkyndig for å se de feilene. 2 Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Vel, journalisten så dem i hvert fall ikke. Og han lever jo av å skrive. Lenke til kommentar
sebbur Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Må ta en kjapp tømming. Folk som ikke klarer å skille disse Man/mann Et/ett Lovt/lov til Hvis/viss/vis 1 Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Må ta en kjapp tømming. Folk som ikke klarer å skille disse Man/mann Et/ett Lovt/lov til Hvis/viss/vis Den siste der er det ingen som kan. Endret 18. september 2012 av medlem-68510 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hvis/viss/vis Den siste der er det ingen som kan. ? Hvis = om, dersom. Viss = visstnok, bestemt. Vis = Klok, bruk og skikk. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hvis/viss/vis Den siste der er det ingen som kan. ? Hvis = om, dersom. Viss = visstnok, bestemt. Vis = Klok, bruk og skikk. Du må ikke ta meg så bokstavlig. Jeg mener selvfølgelig at det er veldig mange som tar feil. Tror på ingen måte at noen i denne tråden trenger opplæring på det der Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Må ta en kjapp tømming. Folk som ikke klarer å skille disse Man/mann Et/ett Lovt/lov til Hvis/viss/vis Et/ett-feil ser jeg hver eneste dag på diverse forum og kommentarfelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Må ta en kjapp tømming. Folk som ikke klarer å skille disse Man/mann Et/ett Lovt/lov til Hvis/viss/vis Et/ett-feil ser jeg hver eneste dag på diverse fora og kommentarfelt. Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 "Fora" er riktig ja, siden det er et latinsk ord. Men det høres litt teit ut, så jeg bruker "forum", og "forums" på engelsk. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Så lenge man bruker fora som flertall av forum er det greit for meg. Men mange sier et fora ... Grøss! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Hvis/viss/vis Den siste der er det ingen som kan. ? Hvis = om, dersom. Viss = visstnok, bestemt. Vis = Klok, bruk og skikk. Pluss at hvis også = hvem sin Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Hæ? Kan du lage en eksempelsetning? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Han hvis hus brant ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå