Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting som plager meg er forskjellen på "mye" og "mange". Eksempel: "Det er mye folk på byen."

"Mye" er vel for beskrivelse av mengde, mens "mange" er for antall? I hodet mitt blir derfor "Mye folk" like feil som "Mange melk".

Mye melk - mange melkespann.

Mye vann - mange flasker.

Mye folk - mange mennesker.

Lenke til kommentar

Les igjen.

Kan man bare anvende «and» som erstatning for «å» når det står «try and», eller kan man også bruke det i andre anledninger?

The answer is that the idiomatic use of "try and _____' allows you to use just about any verb after try and... It is also OK and more correct to substitute "and" with "to". Try and use it liberally, you can't overuse it, it's how we americans and some brits gab with each other, however wierd and illogical the expression is.

Lenke til kommentar
ikke mye gratis når du må kjøpe halve spillet i etter tid... så dette er ikke et gratis spill men noe vi kaller 'freemium'.. kanske på tide journalister og skribenter lærer seg forskjellen. dette free2play tullet er bare noe spill bransjen prøver å lurer folk med.. falsk avertisseme ble det kalt før i tiden, men det er vel ikke så mange som husker så langt tilbake...
Endret av formkake
Lenke til kommentar

Et spørsmål jeg har lurt på en stund nå: Er det lov til å skrive/si huller? (Som i flertall for hull). Har hørt flere som sier huller, eksempelvis fotballkommentatorer: "da blir det store huller i forsvaret".

I mitt hode blir dette helt feil. Etter hva jeg har lært så bøyes det slik: et hull - hullet - flere hull - alle hullene. Er det virkelig blitt tillatt å si huller eller er det bare folk som er helt dum i hodet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...