g6wkFV6yfl_ Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 du misforstod poenget Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Personlig synes jeg "abonnér" er bedre enn "abonner". Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 På hvilket grunnlag? Regner med du også liker å skrive diskutér, markér, plassér boken øverst, muséum, finér, filé etc. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 du misforstod poenget Jeg la ikke merke til "i likhet med" Lenke til kommentar
emwa Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 HVERTFALL = I hvert fall Ordelingsfeil ... arrrrrg ORDENTLIG RETTSKRIVNING rettskrivingsfeil = skrivefeil eller rettskrivingsavvik ! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Ordelingsfeil ... "Orddelingsfeil". Ikke "Ordelingsfeil". 3 Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Så en morsom orddelingsfeil i en lokal butikk for en stund siden: "Tunfisk biter i vann". :!: Endret 11. januar 2012 av Vaffeltryne 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 På hvilket grunnlag? Regner med du også liker å skrive diskutér, markér, plassér boken øverst, muséum, finér, filé etc. Nei, jeg skriver riktig. Det betyr ikke at jeg ser på det som den mest logiske måten å skrive på. Jeg har en onkel som heter René. Uten akutt aksent, ville man uttalt navnet "rene", som i "klærne er rene". Det samme mener jeg om abonner. Skulle man uttalt det slik det skrives, ville man sagt noe helt annet. Alle er enige i at man må skrive "idé", men de samme personene er motstander av samme tegn i andre franske låneord. Teit. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Spesielt merkelig er det ettersom det neppe kan hevdes forvekslingsfare for ordet idé. Hvis det ikke er det som skal avgjøre, hva er det da? Lenke til kommentar
g6wkFV6yfl_ Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Følger vi det prinsippet, ender vi opp med å måtte skrive det i alle ord. Da kan vi heller gå til bake til å bruke e/æ korrekt, slik som danskene. Dette tegnet har i hvert fall ikke noe å gjøre i norske ord. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg ville ikke stilt meg i veien for en revurdering av bokmål. Å tilpasse språket til muntlig norsk. "Jæj ær fra Osjlo". Det ser teit ut, men det er på mange måter mer riktig. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 *Oschlo. Det var tidenes teiteste retting. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Vel, sj blir det uansett ikke, det er en mye spisser lyd lenger frem i munnen enn den lyden man sier Oslo med. Og der støter man vel på hele problemet: Fonetikk er mer komplisert enn vanlig skrift. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg bruker samme skj-lyd i Oslo og Skjåk. Derimot uttales "Schokolade" lenger bak i munnen. Lignende en amerikansk uttale av "street". Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Oskjlo kan jeg være med på. Men det er jo hinsides tungleselig. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 "Sj", "skj" og "sk" uttales likt. Det er vokalen i etterkant som endrer uttalen, hvis noe i det hele tatt endres. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg bruker samme skj-lyd i Oslo og Skjåk. Dette er jo helt feil, da Oslo skal uttales rent (ingen J-lyd i det hele tatt) mens Skjåk skal uttales som det vanligvis gjøres. At Oslo uttales med SJ-lyd er bare latskap og forvrenging av språket. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Din logikk holder ikke. Farmasoytiske selskaper som selger produkter som ikke gjoer folk friskere kan ikke konkurrerer med de som gjoer folk friske. At farmasoytiske produkter liker ikke andre farmasoytiske selskap som selger OTC natur produkter er saant. Dette endrer likevel fordi markedet for naturlig legemiddel oeker sterkt. Problemet er at det finnes faa eller ingen naturlig legemiddel som kan bevises som effektive mot sykdomer OG det er vanskelig aa regulere fordi ingen hva produkten innholder. Noen som har en pipe?! Endret 13. januar 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå