Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 "Ikke for å være språknerd her (sliter ofte med det samme) men tror ordet "ordtellig" er det forrivende som du har brukt i begge postene dine." Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg irriterer meg stadig over feilvalg av artikler. Det er greit nok at hunkjønnsartikkelen har blitt forsømt i mange år, så jeg er stor tilhenger av at den er mer i bruk igjen. Men jeg misliker at den blir feilbrukt. "Ei butikk" og lignende. Irriterende. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Litt morsomt akkurat det der, for jeg får vondt inni meg når jeg hører "en kjeks", selv om jeg vet at det er rett. Det heter selvsagt et kjeks. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Det heter selvsagt et kjeks. Litt enig der. Er sånn for meg også. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Kanskje det er riktig i enkelte dialekter. Ikke vet jeg, men det er hvertfall ikke lov skriftlig. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 "Nå skal jeg gå å spise", "Jeg sitter å spiser," etc. En velkjent gjenganger, men ikke desto mindre uutholdelig irriterende. 3 Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg er ikke overbevist om at "Nå skal jeg gå å spise" er feil. Det er vel bare en kortversjon av "Nå skal jeg gå for å spise" – mens "nå skal jeg gå og spise" etter min mening betyr at man skal både gå og spise på én gang. Det er jo ikke uvanlig i våre dager, med gatekjøkkener og kiosker på nesten hver gatehjørne. Men det er godt mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 "Nå skal jeg gå å spise" er korrekt ja. "å gå og spise" er noe annet. 2 Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg er ikke overbevist om at "Nå skal jeg gå å spise" er feil. Det er vel bare en kortversjon av "Nå skal jeg gå for å spise" – mens "nå skal jeg gå og spise" etter min mening betyr at man skal både gå og spise på én gang. Det er jo ikke uvanlig i våre dager, med gatekjøkkener og kiosker på nesten hver gatehjørne. Men det er godt mulig jeg tar feil. http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/#dra 1 Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Greit, men Språkrådets meninger tar jeg ikke så alvorlig. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 La meg ordlegge meg på en litt annen måte: Det heter gå og spise. End of. 1 Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 "Ei butikk" Butikka? Trøndersk flertall Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Det var entall. Skjønte det, men eksempelbruk =) Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Du hører "butikka" i flertall i Oslo også. Vi har "plain" Oslo-mål, slik jeg snakker, og den litt bredere Vaterlandsvarianten, som for eksempel Roy Narvestad fra Borettslaget snakker. Da heter det "butikka" i flertall, gjerne med et "dem" foran. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Kanskje Dagbladet bør ansette en korrekturleser? http://www.dagbladet.no/2011/07/16/nyheter/utenriks/carmageddon/17337041/ Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Hver morgen når jeg går gjennom Oslo S på vei til jobben, får jeg frysninger når en kvinnelig høyttalerstemme forteller at toget til et eller annet sted går fra f.eks. spor 19 kl. syv tjuesyv. Av og til får jeg også høre om et annet tog som går kl. syv trettisyv. Grøss! Endret 20. juli 2011 av Beatnik Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Hva har det å si, det er jo muntlig? Dessuten er vel syv lov å bruke? Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Selvsagt er det muntlig, men selv i muntlig hører det ikke noe sted hjemme å bruke syv sammen med tjue og tretti. Syv hører sammen med tyve og tredve. Sammen med tjue og tretti brukes sju. Syvogtyve - tjuesju. Syvogtredve - trettisju. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå