Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Orddelingsfeil er det aller verste; synderen over alle syndere. Jeg grøsser bare av tanken! Var nylig innom gullsmeden, og gjett hva? "Gifte ringer til salgs!", stod det skiltet med svære bokstaver, på hver eneste vegg.

Hva i alle dager...? Er det slik at ringene er gifte, da? Eller...? Det toppet seg virkelig da Narvesen ville selge meg "kanel boller".

Konklusjon: Pass på å aldri bedrive "ord deling". Takk!

Ord delings feil er kjempe irriterende. Ser skilt overalt, jeg også. Enig i at orddelingsfeil er det verste! Huff, hva skal det bli av Norge? :wallbash::realmad:

Endret av Karina Hulesangerhule
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orddelingsfeil er det aller verste; synderen over alle syndere. Jeg grøsser bare av tanken! Var nylig innom gullsmeden, og gjett hva? "Gifte ringer til salgs!", stod det skiltet med svære bokstaver, på hver eneste vegg.

Hva i alle dager...? Er det slik at ringene er gifte, da? Eller...? Det toppet seg virkelig da Narvesen ville selge meg "kanel boller".

Ord delings feil er kjempe irriterende. Ser skilt overalt, jeg også. Enig i at orddelingsfeil er det verste! Huff, hva skal det bli av Norge? :wallbash::realmad:

Dét lurer jeg også på! Det norske språks fremtid ser dessverre ganske mørk ut.

Antall nordmenn som behersker norsk grammatikk blir mindre og mindre. Ungdommen nå til dags leser svært mye engelsk, og skummelt lite norsk. Dermed smitter ikke bare engelske ord, men også grammatikken, over til språket vårt. Dette er nok en viktig faktor mtp. de stadige orddelingsfeilene.

Det verste er at folk ikke ser ut til å bry seg lenger. Det er "ok" å skrive dårlig norsk, fordi det er så vanlig. Det forventes ikke at man skal kunne skrive og formulere seg godt - selv om dette er svært viktig i mange sammenhenger.

*Frustrert*

Lenke til kommentar

Det dere nevner her er ikke eksempler på orddeling, men særskriving. Orddeling beskriver feil deling av ord ved linjeskift.

Lenke til kommentar

Det dere nevner her er ikke eksempler på orddeling, men særskriving. Orddeling beskriver feil deling av ord ved linjeskift.

Snakk om å skyte seg selv i tåa :D De som liksom skal leke "gramatikere".. kan jo ikke det selv engang!

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Snakk om å skyte seg selv i tåa :D De som liksom skal leke "gramatikere".. kan jo ikke det selv engang!

At det kalles særskriving er et faktum jeg er fullt klar over; leste over det på korrekturavdelingens nettside senest i forigårs. Folk flest i dag bruker ordet "orddeling" i denne sammenhengen, så for å sikre forståelse, og ikke måtte forklare dette til alle og enhver inkompetent norskskriver, så er det rett og slett enklest å bruke dette ordet. Det handler ergo ikke om forståelse, men en dårlig vane.

Men for all del: Det er ikke grammatisk korrekt, og alle bør slutte å bruke disse ordene om hverandre, da dette er to vidt forskjellige regler :)

Endret av Runar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dét lurer jeg også på! Det norske språks fremtid ser dessverre ganske mørk ut.

Antall nordmenn som behersker norsk grammatikk blir mindre og mindre. Ungdommen nå til dags leser svært mye engelsk, og skummelt lite norsk. Dermed smitter ikke bare engelske ord, men også grammatikken, over til språket vårt. Dette er nok en viktig faktor mtp. de stadige orddelingsfeilene.

Det verste er at folk ikke ser ut til å bry seg lenger. Det er "ok" å skrive dårlig norsk, fordi det er så vanlig. Det forventes ikke at man skal kunne skrive og formulere seg godt - selv om dette er svært viktig i mange sammenhenger.

*Frustrert*

Jeg tror ikke det har så mye med lesing å gjøre. Selvfølgelig, en av de beste måtene å skape seg et godt vokabular på er å lese, men jeg tror nok også norskundervisningen på skolen har mye å si. Hvordan skal elevene lære å skrive, når de daglig får skolepapirer fulle av feil? "Matematikk eksamen", "ikke prat med de forran deg" eller "husk å lever innen fristen".

Min mor er norsklærer, og sier at på sin skole er hun den eneste norsklæreren med lektorutdannelse. Det er for enkelt å bli norsklærer.

Disse to begrepene er i ferd med å flyte over i hverandre. Hvor er den logiske grunnen? Du deler opp et sammensatt ord uansett om du gjør det over en eller to linjer.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har så mye med lesing å gjøre. Selvfølgelig, en av de beste måtene å skape seg et godt vokabular på er å lese, men jeg tror nok også norskundervisningen på skolen har mye å si. Hvordan skal elevene lære å skrive, når de daglig får skolepapirer fulle av feil? "Matematikk eksamen", "ikke prat med de forran deg" eller "husk å lever innen fristen".

Min mor er norsklærer, og sier at på sin skole er hun den eneste norsklæreren med lektorutdannelse. Det er for enkelt å bli norsklærer.

Som elev ved norsk skole, er dette en teori som jeg - før øvrig uten å blunke - kan bekrefte. Jeg har gått på en rekke ulike skoler de siste par årene, og vil av erfaring si at det er sjelden en kommer over en engasjert og dyktig norsklærer.

Man skal så klart ikke skjære alle over en kam; det finnes ennå en drøy håndfull fantastiske lærere! Men: når en sekstenåring stadig oppdager grove skrive- og tegnsettingsfeil hos sin norsklærer, da er det noe feil i systemet.

Endret av MissVereide
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Passe snirklete trådtittel:

""Vondt i magen - fantome-sultsmerter"

Edit: Andre enn bare meg som "kicker på" merkelig formulerte trådtitler?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Passe snirklete trådtittel:

""Vondt i magen - fantome-sultsmerter"

Edit: Andre enn bare meg som "kicker på" merkelig formulerte trådtitler?

Dét er du ikke alene om, nei. Det er så mange skrivefeil og merkelige formuleringer her, at forumet nesten burde hatt en egen korrekturleser.

Endret av MissVereide
Lenke til kommentar

Du er klar over at det er to vidt forskjellige regler, og oppfordrer alle til å slutte å bruke de om hverandre - samtidig som du selv gjør det?

Selv vil jeg oppfordre alle til å slutte å bruke de der det skal være dem.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Men for all del: Det er ikke grammatisk korrekt, og alle bør slutte å bruke disse ordene om hverandre, da dette er to vidt forskjellige regler :)

Du er klar over at det er to vidt forskjellige regler, og oppfordrer alle til å slutte å bruke de om hverandre - samtidig som du selv gjør det?

Jeg ber deg vennligst lese hva jeg skriver, før du kommenterer.

Tror jeg innrømmet veldig tydelig at jeg selv gjorde det av dårlig påvirkning, og inkluderte (så klart) da også meg selv når jeg kom med den oppfordringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Grin meg ei elv.

Skjønner du ingenting av logikkken her?
Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...