Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naturligvis er det viktig å lære seg det norske språk skikkelig, men når kjøkkenkniven roper på deg straks en skrivefeil forekommer i den andre siden av skjermen, ville jeg revurdert min store lidenskap.

Noen mennesker brenner for biler.

Noen mennesker brenner for Paradise Hotell.

Noen mennesker brenner for matlaging.

Noen mennesker brenner for kampsport.

 

Hvorfor skal ikke vi få lov til å brenne for vår lidenskap, språk? Er det virkelig så galt at vi har vår egen tråd hvor vi trekker frem og diskuterer språklige blundere?

 

Det er ikke som vi raver rundt i de andre forumtrådene og maser på folk om å skrive rett. Vi ødelegger ikke for noen. Vi har bare en felles interesse, og skulle ønske at flere menneskser innså hvor viktig det var med et riktig skriftsspråk.

 

Men... vi får vel ikke lov til det, heller... :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikke som vi raver rundt i de andre forumtrådene og maser på folk om å skrive rett.

 

Vel, jeg gjør.. Men prøver å begrense meg.

 

Uansett, godt innlegg!

Prøver mitt beste å unngå å gjøre det her. På skype kan det dog forekomme, men der er jeg forsiktig, siden noen tar det som en personlig fornærmelse. :tease:

Lenke til kommentar

Har du nytt skjede?? Det var skjempefint! hvor har du skjøpt det? :tease:

 

Sjøpte det i Kji. Jeg tror det er laget i Sjina.

 

 

EDIT: Hvorfor har kj-lyden gått ut på svensk og stavanger- og bergensdialekten? I Stavanger sier jo 50-åringer "Sjina".

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Jeg blir fantastisk lei meg på deres vegne her jeg sitter av å lese alt dette tullet som blir postet fra en gjeng perfeksjonister. Fysjameien, en ubetydelig skrivefeil som ikke vil utgjøre noen forskjell i verken sammenheng, formulering eller betydning! Virkelig.. Skaff dere et liv, hele gjengen.

 

Og du min venn, bør lære deg følgende:

1. Å bruke komma.

2. Hvordan man bruker ellipse.

3. At skrivefeil med betydning, starter med skrivefeil "som ikke er så farlige".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Også var det dette med bruk av ellipse - igjen …

Beklager, men jeg gidder ikke bruke tid på å finne et tegn som ikke er på tastaturet mitt, når tre punktum er det tilsvarende som ellipsetegnet.

 

Ellipse?

Tre punktum på rad er et tegn kjent som "ellipse".

Lenke til kommentar

Jeg regner med at definisjonen din for "evighet" er toppen ett sekund, så la meg vri litt på spørsmålet og deretter spørre deg om det samme: Hvorfor bruke tid på å skrive "hvorfor" to ganger når det tar en evighet? :)

 

Jeg bruker 1.3 sekunder på å skrive "Alt+0133". Jeg bruker under 1 sekund på å skrive "hvorfor".

 

 

Jeg fikk aldri et svar.

Lenke til kommentar

"Dem ringer foreldrene dine, tar dem ikke telefonen blir du faktisk tatt med til barnevernet, utrolig hvor strenge dem er."

 

 

De klarer ikke å snakke rent! :wallbash::realmad:

 

Jepp. Det er vel ikke lenge til det ikke anses som talefeil, men blir kamuflert som "dialektisk talemåte".

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...