Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

AAARRRHHHGGG!

 

Ingenting å klage på egentlig, mange som har dysleksi og da er det selfølgelig helt greit.

Ifølge Dysleksiforbundet er det ca. 5% av befolkningen som har dysleksi. Det er vel ikke så mange. Da er det nok atskillig flere som unnskylder seg med at de lider av det, istedenfor å innrømme at lese- og skrivevanskene deres skyldes latskap og manglende interesse.

Hmm, da er det veldig dårlig gjort. Jeg har en med dysleksi i klassen og man ser tydelig anstrengelse når han leser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ca i 1987 var det stormflo som slo inn over kaia i Drammen, ca 1000 toyotaer ble "oversvømt" og de ble skrotet, endel av de hadde ikke engang hatt vann opp til felgene men Toyota ville ikke selge de til kunder. Endel av de ble gitt bort til yrkesskolene så de hadde de til og lære og skru på nyere biler.

 

"Dem" er et utrydningstruet ord. Det er snart ingen som vet når de skal bruke det. Lurer på om de samme menneskene også bruker "they" der det skal være "them" hvis de skriver på engelsk?

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Dansksomalieren Geele ville straffe Westergaard for hans tegning av Muhammed med en bombe i turbanen, som ble trykket i avisen Jyllands-Posten i september.

 

Merkelig nok vet ikke aviser at det som kommer på trykk i aviser, blir trykt. Det er ofte hender som blir trykket. Aviser blir trykt. Denne feilen går igjen i de fleste aviser.

Lenke til kommentar
Ca i 1987 var det stormflo som slo inn over kaia i Drammen, ca 1000 toyotaer ble "oversvømt" og de ble skrotet, endel av de hadde ikke engang hatt vann opp til felgene men Toyota ville ikke selge de til kunder. Endel av de ble gitt bort til yrkesskolene så de hadde de til og lære og skru på nyere biler.

 

"Dem" er et utrydningstruet ord. Det er snart ingen som vet når de skal bruke det. Lurer på om de samme menneskene også bruker "they" der det skal være "them" hvis de skriver på engelsk?

Nja. Trur ikkje "dem" døyr ut med det aller fyrste her. Svenskane har jo sliti med "dom" lenge, men "de/dem" er framleis det mest korrekte i skrift.

 

Skulle forresten gjerne sett nynorsken importera "dem" (altså dei/dem) eller alternativt få att "dei/deim".

Endret av mosleth
Lenke til kommentar

Nja. Trur ikkje "dem" døyr ut med det aller fyrste her. Svenskane har jo sliti med "dom" lenge, men "de/dem" er framleis det mest korrekte i skrift.

 

Skulle forresten gjerne sett nynorsken importera "dem" (altså dei/dem) eller alternativt få att "dei/deim".

 

Berre til å ganga fyre som eit godt fyredøme det, og taka til med å skriva deim; um mange nok gjer det same, so tek ein det nok inn att i rettskrivingi. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har et lite spørsmål om yttringsfrihet her i Norge. Jeg skriver rapper, så en dag bestemte jeg og vennen min å skrive en rap om dop og sånt. Jeg, på min side, tar ikke dop, røyker eller tar narkotika, jeg tar i det hele tatt ingen rus midler, jeg vet ikke om vennen min røyker hars eller no, men det tror jeg ikke. Men ihvertfall, tilbake på saken, jeg skrev no noen litt grove rim om dop, men sannheten er, jeg er egentli ganske redd for dop og rus og hva det kan gjøre med deg. Når jeg skrev liksom linjer om hvordan jeg røykte hars, eller at jeg tok piller (noe jeg ikke gjør, det er bare sånn rap er, du skal liksom være tøffest), det føltes så mye mer groft ut, enn når jeg skriver om å drepe, eller pule. Er det det ? Og yttringsfriheten i norge, hvor langt kan den tøyes i forhold med dette og hva jeg sier på rappene mine ? Jeg bare lurer, dette er tross alt ganster rap, men jeg har aldri hørt onkli grov rap i Norge.

Jeg klarer ikke å finne ord.
Lenke til kommentar

Det holder med "Mannen nektet, og bråket utartet." Da vet man at det ble verre enn bare bråk, noe som framkom allerede i overskriften på artikkelen.

 

Men man kan også fortelle hva det utarter til (i dette tilfelle var det et masseslagsmål blant Ryanair-passasjerer): "Mannen nektet, og bråket utartet til et masseslagsmål."

 

Ifølge Bokmålsordboka betyr utarte "utvikle seg til noe verre".

Lenke til kommentar

Det er riktignok ikke en skrivefeil, snarere en talefeil, men det er uansett umåtelig irriterende å høre alle som sier tjuesyv. Snart finner vel språkrådet ut at det skal være korrekt, når tilstrekkelig mange sier det feil.

 

Hvordan er det man skal si det? Syvogtyve?

Endret av Rotteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...