Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Er "Likevel så føler jeg at meg ..." istedenfor "Likevel så føler jeg at jeg ..." også en bergensk formulering? Jeg spør av nysgjerrighet, ikke for å henge deg ut.

 

Ellers ligger det vel i sakens natur at en dialekt som mangler hunnkjønn, nødvendigvis må medføre en del småfeil hvis man skriver som man snakker.

 

Du har nok rett det, helt greit at du sier ifra.

Direkte oversatt til min dialekt blir det vel "likavel så føle eg at eg", så det blir naturlig at jeg skriver småfeil siden hunkjønn ikke eksisterer i min talemåte. En annen faktor er at jeg har vokst opp med nynorsk som hovedmål og "byttet" til bokmål når jeg begynte på ungdomsskolen som kanskje resulterer i noen småfeil.

 

Er ikke du bergenser? Dere har da i aller høyeste grad hunkjønn, nemlig "hon".

 

Det blir som om du skulle sagt: "så følte eg at meg" ... Forklaringen din gir ingen som helst mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke du bergenser? Dere har da i aller høyeste grad hunkjønn, nemlig "hon".

 

Det blir som om du skulle sagt: "så følte eg at meg" ... Forklaringen din gir ingen som helst mening.

 

Da har du nok misforstått hele posten.

Hunkjønn som i "hon"? Nei, nei, nei.

 

Hunkjønn som i "ei jente" eksisterer ikke her, vi sier en jente, jenten, jentene.

Endret av Friksjon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har lagt den gamle mobiltelefonen min ut for salg på Finn og har så langt fått e-post fra to interesserte mennesker.

 

#1 - "hei,har du enda mobil?Hvis du har kan snaker vidre."

#2 - "hei,hvor mange gb er den ? hva er ditt endelig pris?"

 

:roll:

Lenke til kommentar

Både rett og galen bruk av "visst" vert òg ofte forkorta til "vist", som fort kan få større følgjer enn hvis/viss/visst. "Har vist en kvise i panna". Ja vel, kven viste du den til?

 

Blindeforbundet vil styrke bruken av punktskrift og skadelige laserpekere.

 

Blindeforbundet har altså gjort ei heilomvending når det gjeld laserpeikarar, tidlegare var dei lite glade for dei.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Skjære alle over én kam. Det er slik ordtaket er! Ikke "gre alle med samme kam", "skjære alle under samme kammen", eller noen av de 1000 andre versjonene jeg har sett på dette forumet!

Dette.

Lenke til kommentar

Folk som blander hvert/vært

 

Har jeg lov til å klage på engelske feil? Hvis ja: Folk som blander his/he's. Altså, HVA FAEN? Dere som blander dette... kan dere slutte med det?! Lær dere regelen, og følg den. Det ser helt patetisk ut. "His an idiot".

 

Når jeg brukte "an idiot" som eksempel, kom jeg på en ting til. Folk som ikke klarer å bruke a/an riktig. A apple? Prøv å si det høyt, så kanskje du skjønner hvorfor det er så ufattelig feil.

 

--

 

Finnes det en egen klagemur for engelske gramatikkfeil? Jeg vil henge der.

 

Edit:

 

Skjære alle over én kam. Det er slik ordtaket er! Ikke "gre alle med samme kam", "skjære alle under samme kammen", eller noen av de 1000 andre versjonene jeg har sett på dette forumet!

Dette.

Husker jeg leste "skjære alle under én kniv" på forumet her en gang. Jeg lo hardt og lenge.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Siterer meg selv her:

 

Diagnoser irriterer meg. Svært mange diagnoser er feildiagnostisert, i mangel på et bedre svar, eller inkompetente leger.

 

Dessuten har diagnoser den effekten at den plasserer folk i bås. Det gir folk en unnskyldning til å ikke gidde, eller en unnskyldning for å stigmatisere.

 

La oss ta dysleksi som et eksempel. Svært mange dysletikere gidder ikke prøve å forbedre skrivespråket sitt. De skylder på at de har dysleksi, og at det ikke er noe de kan for å forbedre skriveegenskapene sine. Det er bare tullball. Jeg vet om fler dysletikere som skriver svært godt norsk. Det at de har problemer med å skille "d" fra "b", og har problemer med å lese ord som "foreldrefiendtliggjøringssyndrom", skjønner jeg helt. Det at man ikke har stor bokstav etter punktum, ingen avsnitt osv. er bare latskap - og det vet de.

 

Vi kan jo også ta ADHD som et eksempel. At et barn er urolig og har problemer betyr langt i fra at vedkommende faktisk har diagnosen ADHD. Det er som regel andre ting som ligger bak. Oppvekst blant annet. Mange barn, gjerne invandrerbarn som har sett mye rart, blir diagnostiert med ADHD, fordi de ikke klarer å konsentrere seg. Det de trenger er ingen diagnose, ei heller Ritalin. De trenger noe å forholde seg til. Faste rammer, og folk de kan stole på. Da skal du se at de blir roligere med en gang. En diagnose som forteller de at de ikke kan konsentrere seg, hjelper iallefall ikke.

 

Jeg hater diagnoser. Har ingen diagnoser selv, så det er ingen bakomliggende årsak. Jeg bare synes det er helt forkastlig å se på at folk blir kategorisert, og behandlet deretter. Det er rett og slett trist.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

AAARRRHHHGGG!

 

Ingenting å klage på egentlig, mange som har dysleksi og da er det selfølgelig helt greit.

 

Oh, the irony.

 

Desverre finner jeg at jeg selv begynner å få "dyslektiske" tendenser i talespråket.

Jeg siterer meg selv:

"Dem var ikke akkurat (...)"

 

Det er vanskelig å stå imot ytre påvirkning, spesielt når du går på skolen fremdeles.

 

Slurv er en smittsom sykdom.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

AAARRRHHHGGG!

 

Ingenting å klage på egentlig, mange som har dysleksi og da er det selfølgelig helt greit.

Ifølge Dysleksiforbundet er det ca. 5% av befolkningen som har dysleksi. Det er vel ikke så mange. Da er det nok atskillig flere som unnskylder seg med at de lider av det, istedenfor å innrømme at lese- og skrivevanskene deres skyldes latskap og manglende interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...