Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellipse er et tegn som kun finnes som et tegn fordi det var bruk i dem i gammeldagse trykkerier - der kunne man ikke få tre punktum etter hverandre på samme måte ellers, fordi hver blokk hadde en fast bredde. De har overhodet ingen funksjon digitalt, og det finnes ingen grun til hverken å brukde dem, eller prøve å få andre til å bruke dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er etter min mening også meningsløst, men jeg vet jeg har språkrådet mot meg.

 

Jeg mener at hvis du trenger et mellomrom for å forstå at det er setningen som er avkuttet og ikke det siste ordet i den, så er det deg det er noe feil med. Og jeg kan ikke se noe som helst poeng i regelen, tvert imot. Ved å legge til et mellomrom ser det bare MER forvirrende ut.

 

Regner med alle som har lest manus noen gang er enige i hvert fall. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
hei jeg trenger hjelp til og sende melding med cmd over nettverket. har først tastet net view

så fant jeg ut hvem så va på nettet der sto det \\MARTON-PC så har jeg brød masse sånt som dette msg marton-pc eller bare marton og så meldingen.og når jeg søker på msg og åpne msg.exe så åpner den seg lukker seg etter et halvt sekund. trenger hjelp ! skal ha tentamen på mandag og tengte og prøve det da :p

Håper ikke det er norsktentamen.
Lenke til kommentar

Dette er ikke direkte en ergrelse over en grammatisk feil, men likevel en vanlig feil:

 

Folk som sier/skriver Holland når de mener Nederland!

 

Hvorfor det er feil: Det finnes i Nederland 12 provinser (tilsvarende fylker i Norge). En av de er Nord-Holland, en annen er Sør-Holland. Det er tilgitt å si de skal til Holland om de skal til en av de provinsene, men folk sier Holland selv om de er i en av de andre 10 provinsene!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Med hensyn på" er et hyppig brukt uttrykk i matematikkens verden, eksempelvis "derivér funksjonen med hensyn på x". Jeg tror Norsk Språkråd har en artikkel om preposisjonsbruk et eller annet sted på nettsidene deres.

 

Det må vel ha blitt nevnt før, men "bekymringsverdig", hva faen er det for slags misfoster?

Lenke til kommentar
Rettskriving har jeg aldri hatt noe problem med. Skrivde 7 sider på engelsk i fjor og 5 sider i norsk (bokmål). Uten hjelpemidler. Ingen grammatikk feil.

Jeg lar denne tale for seg selv.

Ah, 14-åringer. Lo litt når jeg leste den selv. :)

 

Nei! Nå ble jeg flau. Bruk av en ikkeeksisterende verbtid og orddelingsfeil. Konge!

 

 

EDIT: Forresten skal vel tall opp til elleve skrives med bokstaver.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar
Rettskriving har jeg aldri hatt noe problem med. Skrivde 7 sider på engelsk i fjor og 5 sider i norsk (bokmål). Uten hjelpemidler. Ingen grammatikk feil.

Jeg lar denne tale for seg selv.

Ah, 14-åringer. Lo litt når jeg leste den selv. :)

 

Nei! Nå ble jeg flau. Bruk av en ikkeeksisterende verbtid og orddelingsfeil. Konge!

 

 

EDIT: Forresten skal vel tall opp til elleve skrives med bokstaver.

 

Lær deg forskjellen på særskrivningsfeil og orddelingsfeil! Herregud.

Lenke til kommentar
Det må vel ha blitt nevnt før, men "bekymringsverdig", hva faen er det for slags misfoster?

 

Det er vel heller bekymringsfull(t) som er misfosteret. Noko er bekymringsverdig når det er noko som ikkje er bra, og som ein bør gjere noko med. Å vere bekymringsfull er å ha store bekymringar. Noko som kan vere bekymringsfullt må difor kunne oppfatte ei bekymring. Desse to vert derimot blanda fritt. Frå TV2 nyhetskanalen i dag:

 

Reporter: Kan bomben i Stockholm inspirere andre til å gjøre lignende handlinger?

Ein eller annan fagperson: Ja, det er det som er bekymringsfullt (og litt til, som ikkje er vesentleg her)

 

Tilstandar, tilfelle og døde ting kan vere bekymringsverdige, men dei kan ikkje vere bekymringsfulle. Eit anna eksempel:

 

Ein diger stein ligg på toppen av ein bakke, og det er fare for at den kan trille ned på vegen og ta livet av nokon som køyrer forbi. Om den same fagpersonen som over hadde uttalt seg om dette ville han nok sagt at steinen var bekymringsfull. Altså meiner han at steinen ligg på toppen av bakken, og bekymrar seg over diverse ting, kanskje bomber i Stockholm, kanskje datalagringsdirektivet, eller kanskje noko anna. Oppgeåande til ein stein å vere, i alle fall. Om steinen er bekymringsverdig, er det at den ligg der og er ein fare noko ein bør bekymre seg over, og vurdere å gjere noko med.

 

Ein annan fin setning eg kom over i dag:

 

Dette er helt uproblematisk i forhold til norsk lov

 

Dette (spegling av Wikileaks) er altså svært enkelt, samanlikna med norsk lov, som er svært komplisert. Eg kan nok vere einig, sjølv om eg ikkje trur det var det han ville fram til.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...