Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du vil at det skal stå "allerede nå har landet tre ganger så mange kilometer med høyhastighetslinjer som Spania, som har verdens nest best utbygde nett."?

 

Det er det eneste som gir mening.

Sant det. "Tre ganger så mange kilometer enn" gir ihvertfall ingen mening for meg. Som er det eneste riktige å bruke her.

 

[...]

Hvis man leser det som at man både skal bli bedre i rettskrivningsreglene og lære dem f.eks.

Det blir jo litt smør på flesk da også.

 

Problemet er vel at preposisjonen ikke stemmer helt overens med leddet den hører sammen med. Jeg mener at setningen fungerer bedre hvis man bytter om leddene.

 

Mål: vi skal bli bedre i, og lære reglene i rettskriving.
Mål: Vi skal lære reglene i rettskriving og bli flinkere til å bruke dem.

Joda, den andre setningen ser såklart bedre ut, men den første er ikke feil, ei heller dårlig formulert. Det er bare en annen måte å skrive det på.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Den første er da feil. Den er så vidt jeg kan skjønne bare korrekt dersom "og lære reglene i" er en innskutt leddsetning, og da skal den ha komma bak seg også. Det har den jo ikke.

Er den det, altså? Kunne sverge på at den var rett, jeg. Jaja. Du har vel rett. Kanskje på tide å friske opp grammatikken min litt? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg synes chauffeur ser litt mer sofistikert ut. Liker det ordet bedre. Sjåfør blir litt som sjampanje. Ordet ser billig og slaskete ut. Men det er kanskje bare meg. Jeg får på en måte en følelse av ord når jeg leser dem. Chauffeur og champagne gir meg en god følelse. Sjåfør og sjampanje får meg til å føle meg som en skitten sjauer fra Drammen.

 

Ingen har forøvrig beskyldt meg for å være helt normal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Språkrådet har for øvrig anbefalt å skrive pøbb og breikdans.

Og sjåfør (fr. chauffeur). ;)

 

Det blir noe annet, da det også har en annen uttale. Man uttaler ikke breikdans slik det vil være naturlig ut fra skrivemåten, man sier "breik dæns" - det gir ingen mening med skrivemåten på norsk. Skulle man først ødelegge uttrykket, kunne man like gjerne skrevet, pause dans.

Lenke til kommentar

Det blir noe annet, da det også har en annen uttale. Man uttaler ikke breikdans slik det vil være naturlig ut fra skrivemåten, man sier "breik dæns" - det gir ingen mening med skrivemåten på norsk. Skulle man først ødelegge uttrykket, kunne man like gjerne skrevet, pause dans.

Joda, men pøbb er nå greit nok.

Lenke til kommentar

Hver eneste dag er det flerfoldige grammatikkfeil i samtlige norske nettaviser. Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hvordan mennesker som har språk som yrke kan bry seg så lite om språk.

 

Eksempler:

Widerøe fly

Sp's

Internett abonnenter

Mail

Endret av Eksistens
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herre, Jesus. Gi meg styrke.

 

Hæ? Nei å si at det ikke er noe vits å snakke om før BB er DIN hypotese.. String theory er en teori som sier at dette universet er et string membrane som flyter i the higher dimension og at vårt univers startet fordi 2 membranes kolliderte som releaset masse energi.. Sier ikke at det er den riktige forklaringen, men dere må jo se at det blir en kontradiksjon å si "det var ingenting før big bang" og så samtidig si at energi og masse ikke kan skapes?
Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...