Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det var ment som en spøk?

 

dagbladet.no-journalist Jørgen M. Gilbrant:

 

Allerede nå har landet tre ganger så mange kilometer med høyhastighetslinjer enn Spania, som har verdens nest best utbygde nett.

Hva var så galt med dette? Kina har mer enn Spania?

 

Det står ikkje "mer". "Kina har tre ganger så mange enn Spania" er det det står, og det virkar feil for meg. Bytt ut "enn" med "som", så får me ein grei setning.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
III enn konj (norr en) brukt etter komparativ el. annen ved sammenligning: mer e- gjerne / han er eldre e- meg (el. jeg) / hun var en annen e- jeg trodde / verre e- før / fortere e- fort / han har ikke flere venner e- henne bare henne / han har ikke flere venner e- hun enn hun har

 

Klarte ikkje heilt å sette fingeren på kvifor det var feil, bare at det virka feil. Ordboka er redninga, setningen det er snakk om har ikkje komparativsform. Mange er positiv, fleire er komparativ. Hadde det stått "flere kilometer" kunne det stått "enn Spania". :)

Lenke til kommentar

Hvis man leser det som at man både skal bli bedre i rettskrivningsreglene og lære dem f.eks.

Ser hva du mener, men dette var i 5. klasse, så læreren ville sannsynligvis ikke skrevet setningen bevisst på den måten.

 

Jeg tok forresten den samme læreren i å ønske elevene sine "god høst ferie" for tre uker siden.

Lenke til kommentar

[...]

Hvis man leser det som at man både skal bli bedre i rettskrivningsreglene og lære dem f.eks.

Det blir jo litt smør på flesk da også.

 

Problemet er vel at preposisjonen ikke stemmer helt overens med leddet den hører sammen med. Jeg mener at setningen fungerer bedre hvis man bytter om leddene.

 

Mål: vi skal bli bedre i, og lære reglene i rettskriving.
Mål: Vi skal lære reglene i rettskriving og bli flinkere til å bruke dem.

 

 

 

Ipods? Finner det underlig at tek.no skriver Ipods. iPoder virker mer korrekt.

 

 

Da skal vel den korrekte flertallsformen være iPod-er.

(Ikke for å pirke, altså. Jeg dropper ofte bindestrek i "gjengse" flertallsformer selv, f.eks pcer. :])

 

Apropos, noen bør riste teknologijournalisten(e) i VG; jeg ser stadig vekk at tavledatamaskiner blir omtalt som "padder". Usj.

Endret av Lch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...