Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Microsoft har lagt ut det som skal være tidenes største sikkerhetsoppdatering, det vi si i forhold til antall hull som blir tettet.

 

"I forhold til" er kun eit uttrykk for å samanlikne noko med noko anna, og er ikkje eit uttrykk for relasjonar, sjølv om mange likar å tru det. Altså har denne oppdateringa det høgaste talet på bytes per hol i Microsoft si historie.

 

Når brur min forteljar at han

 

Sist eg sjekka var brur ei ho, så eg går ut frå at dette er ein bror. Er det nokon dialektar dette kan kome frå, eller er det bare dårleg nynorsk (han brukar eit substantiv (forteljar) som eit verb (fortel), så det kan vel stemme)?

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kan bli veldig tøfft å ha et avsatandsforhold i 3 år lsm.

Avsatandsforhold. :wee:

Det føles sånn noen ganger :p

 

Dette er da et mafiaspill vi trenger flere medlemmer til, jeg er da Eieren og om dere har spørsmål osv ta kontakt inne på spillet, jeg skal da svare innen 24 timer. Trenger ganske aktive spillere, og verdsatt om noen folk som "kan" sine ting ville henrettet seg til meg og så ville DU kanskje blitt en mod/Admin inne på spillet siden jeg da trenger folk som styrer spillet imens jeg ikke har tid osv Her er linken:

 

http://www.mafiacrea...gister/pr043v3r

Tror jeg lar være. :ermm: Det beste er jo at han poster feil link som ikke fører noe sted.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har nettop kjøpt meg bærebar pc veldig fornøyd med den, kostet 8000kr så den er ganske bra. det har skjedd noen ganger at datan begynner og hakke og alt hakker går ikke ann og se på film på youtube,bare hakker hele tiden, det har ikke noe med internetten pga datan hakker, dette får meg til og lure litt, det er ikke det at datan er for varm, og når jeg er inne på widows oppgavebehandling så står det at prossesor bruk er på ca 98-99 og det erxtemt mye og jeg sitter ikke på spill eller har ikke noe oppe så alt hjelp settes veldig pris på!
Ta et dypt pust og prøv deg på den setningen.

 

redigert: Som om det ikke var nok så fortsetter brukeren å briljere:

 

Ikke sant inne på psossesser har jeg bare oppe Chrome (interenett) og den bruker ca 13 % og nå hakker det ganske bra så skjønner ikke det her er ikke noe høyere en chrome og har ikke noe annet oppe........

 

 

Men nå titta jeg litt så vis jeg loadet en side eks gå inn på vg så ble brått prosessor på chrome fyke opp til nesten hundre, skjønner ikke dette forslag? datan hakker uansett og har ikke mye på datan heller, kan vel si at jeg ikke er helt nybegynner på data!

 

 

jeg har sjekket på oppstartprogrammer (msconfig) jeg har altid vært viktig på at det skal gå raskt ogsånt men, det på en måte et slagsprogram som suger prossesoren min men vet ikke hva.. fordi når jeg titter på prossesser er det mye greier der men ingenting som skiller seg ut, så skjønner ingenting!

 

 

det er det som er problemet fordi det står at ingen suger før jeg begynner og laste inn sider på internett samme omm jeg brukte opera chrome eller explorer skjønner ikke og det hakker selvom jeg er på interentt og men da synker prosessoren betraktelig, men vis jeg tar musa og trykker venstere piltast og surrer rundtogrundt hakker det skikkelig på skrivebordet og da stiger prossesoren betraktelig skjønner ikke -_-

Endret av L4r5
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Senere har han tatt med seg undertøyet hjem, organisert de med tid og sted.

 

Ifølge aktoratet har han i tillegg tatt seg inn i hjemmene til flere tenåringer og kvinner i 20-åra, stjålet deres undertøy, fotografert seg selv i de og registrert de i sitt personlige undertøysarkiv.

 

Stadig færre vet forskjellen på de og dem. Det er enn så lenge mer sjelden at man ikke vet forskjellen på de og det.

 

Samme journalist presterte også denne språkblomsten:

 

I retten denne uka har han stort sett ned i gulvet, melder nyehtsbyrået AP.

 

Når folk som lever av å skrive, ikke greier å uttrykke seg bedre, synes jeg de fortjener å bli hengt ut med fullt navn.

Lenke til kommentar

[... Hans-Martin Thømt Ruud skriver seg bort ...]

 

Stadig færre vet forskjellen på de og dem. Det er enn så lenge mer sjelden at man ikke vet forskjellen på de og det.

 

Ack. Har Språkrådet gitt opp de/dem i tillegg til han/ham og hun/henne?

 

 

[...]

I retten denne uka har han stort sett ned i gulvet, melder nyehtsbyrået AP.

 

Når folk som lever av å skrive, ikke greier å uttrykke seg bedre, synes jeg de fortjener å bli hengt ut med fullt navn.

 

Jeg er villig til å satse noen lapper på at ordbehandlingsprogrammet har oppdaget to identiske ord etter hverandre og automagisk korrigert "feilen" for herr Thømt Ruud. Ikke at "I retten denne uka har han stort sett sett ned i gulvet" er et språklig gullkorn eller noe, heller det motsatte.

 

Hva bruker journalister forresten? Mikromyk Ord?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også at "sett" nr. to var fjernet av et retteprogram, men på den annen side var ikke "nyehtsbyrået" i samme setning blitt rettet.

 

Når det gjelder hva journalister bruker for å korrigere teksten, er det norskutviklede Tansa utbredt i avisene. Men det retter kun (i beste fall) skrivefeil, ikke grammatikk. Dermed ville "sett sett" ikke blitt rettet. Men jeg vet ikke hva de bruker til å rette i Dagbladet. Tilsynelatende ingenting.

 

I avisen jeg sogner til, som ikke er Dagbladet, er hovedproblemet at journalistene tar for god fisk alt Tansa foreslår og klikker på OK-knappen istedenfor å kritisk gå gjennom lista med endringsforslag. Et spesielt minneverdig eksempel på det var da en av landets anerkjente musikkskribenter nevnte operaarien "O mio babbino caro" (italiensk for "Å, min kjære mor"), som Tansa foreslo rettet til "O millioner bambino caro" (norskitaliensk for "Å millioner kjære barn"). Og journalisten klikket OK ... Det er muligens bare en tilfeldighet, men musikkanmelderen skriver ikke lenger i avisen.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Aha, jeg tenkte egentlig på at artikkelen muligens hadde vært igjennom Word-kvernen før den ble levert til desken. Tasteleifen "nyehtsbyrået" er sikkert for kryptisk til at ordbehandleren gjør noe annet enn å markére det som ukjent. Dog, Word ville nok gjerne foreslått "nyhets byrået".

 

"O millioner", ja du. Korrekturprogramvaren kan jo /umulig/ ta feil.

 

 

Jeg lo forresten godt av skjedeuhellene.

Lenke til kommentar

Enorm arbeidskapasitet, evnen til og kunne leve som fattig er en fordel da man ofte kan oppleve lange perioder med svært lav inntekt, man må være villig til og ta risiko og greie og leve med at man ikke vet hva morgendagen bringer.

III å infinitivsmerke (norr at, opph prep 'ved, til', sm o s II åt) settes foran verb som står i inf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...