Pokey Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Ja, alt er Arbeiderpartiet sin feil. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Nei, men de hadde dessverre mange med til dels sterke anti-intellektuelle holdninger som ikke evnet å se verdien av hverken språk eller kultur. Jo mer du forenkler og ødelegger språket, jo lettere blir det for enhver Ola Dunk med 45 i IQ å beherske det noenlunde. Det er en politisk holdning du ikke finner til høyre på partiaksen. Anti-ellitisme gir seg gjerne utslag i bevisst dårlig språkbruk. Endret 29. august 2010 av NgZ Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Får her kanskje nevne at det heter intellektuelle og elitisme, samt hverken språk eller kultur. Men bortsett fra det er jeg enig i det meste du skriver. Det er en temmelig presis beskrivelse av Språkrådets praksis med å opphøye hyppig forekommende skrivefeil til korrekt rettskrivning. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hehe, jeg burde vel lese over en gang før jeg poster i denne tråden. Man burde vel strengt tatt gjøre det med alle poster, uansett. Jeg får fortsatt litt vondt inni meg når noen skriver "han" der det skulle vært "ham". Ekle språkrådet. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Dette betyr at "Nermeste Postkontor" ikke nødvendigvis faktisk ER "Nermeste Postkontor". "ikke nødvendigvis faktisk" var da veldig unødvendig. Eg prøvde å finne Nermeste Postkontor på posten.no, men det ser ikkje ut til at Nermeste er ein stad i Noreg. Sjølv om diverse Google-treff viser at denne staden har både kjøpesenter (Nermeste kjøpesenter) og togstasjon (Nermeste tog). Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg får fortsatt litt vondt inni meg når noen skriver "han" der det skulle vært "ham". Ekle språkrådet. Selv grøsser jeg hver gang jeg ser at noen skriver "har lyktes" og "har syntes". Da jeg gikk på skolen, var det en grov feil. Men jeg registrerer med glede at mange norske forfattere og journalister fortsatt skriver "har lykkes" og "har synes". Lenke til kommentar
9E2 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg mener personlig at bindestrek mellom forkortelser på den måten de nevner, er stygt. Jeg foretrekker apostroff, som følgende. PC´en. Dette gjør jeg selv om jeg vet det muligens er feil. Men det ser bedre ut. Hvis vi skulle fulgt rådet til Korrekturavdelingen. Hadde vi endt opp med "spill-pc-en". Ser du? Stygt. For det fyrste, så er det ikkje apostrof du har nytta, men eit aksentteikn. For det andre ER det rett med bindestrek. PCén, PCen, PC'en og PC´en er alle heilt gale, rare og stygge former. Og ja, to bindestrek er rett, so det heiter heime-PC-en. 1 Lenke til kommentar
Lch Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Engelsk genitiv-s, malapostrofer og lignende får meg nesten til å fråde. Annet småsnask: nokk/nåkk og vell. En morsom skrivefeil jeg har sett et par ganger er "overakelse" (overraskelse). Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Det ligger også vektige argumenter bak forskjellsbehandling av skjønn sånn generelt Om denne personen vert beden om å vise skjønn, kva gjer han/ho då? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Vil vi vite det? Pokey: Var det uttrykket i seg selv du stusset på, eller er det en skrivefeil du vil påpeke? At Venstresiden var svært anti-ellitisktisk (og anti-intellektuell óg, for den del) for noen tiår siden, er jo ingen hemmelighet. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 De som ligger så langt til venstre at alt skal libereres og deles er noen kraftige idioter, men å si at Arbeiderpartiet har skylden i at folk suger i grammatikk fordi de ikke har ti timers skoledag og to uker sommerferie er for dumt. Det jeg reagerte på var http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=elitistisk&publications=23&art_id=20261605 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Aha. Noen pirket på det samme tidligere i tråden, men da hadde jeg skrevet det en gang med to l-er og en gang uten. Den fete skriften gjorde at det så ut som om det var to, så jeg endret visst feil. Jeg har da aldri sagt at Arbeiderpartiet har skylden, men de og språkrådet må nok ta på seg hoveddelen av skylden for samnorsk-katastrofen. Kan godt hende det var andre partier som var med og, men det er jo gjerne de regjerende man skylder på. I senere tid er jo språkrådet et monster som tydeligvis ikke er under politisk kontroll lenger. Bare man får inn nok a-endinger og tilnærmet fonetisk skriveform, så er de fornøyd. Lenke til kommentar
Scatch Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Kveld's tur! fra en blogger på 15 år. Burde man ikke kunne bedre norsk som 15-åring? :/ Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Man bør, men det er kun i sjeldne tilstander det er sånn. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Ja, alt er Arbeiderpartiet sin feil. Garpegenitiv er en av de bokmålsskrivefeilene som irriterer meg mest. Lenke til kommentar
nybb Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Sitat fra en venn av meg på Facebook, som fylte 16 år nylig: "Takk for alle gratula sjonene " Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Kan nokken hjelpe mej? Det er vel bare å sende mej ein PM, spørje kva han/ho treng hjelp med, og sende ein PM til nokken og spørje om han/ho kan hjelpe? Kvifor ta det opp i ein tråd? Det var veldig fristande å skrive dette i den opphavlege tråden, på grunn av trådstartars haldning til forumreglar, men eg får vel vere snill og la vere... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Dialektspråk er jo koselig det. Sier selv nøken og mej. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Dialekt er ei munnleg form, og passar ikkje i eit skriftleg medium. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå