Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

De/dem-feil er mye verre. Og det er litt småplagsomt når folk skriver enda når det skal stå ennå, sjøl om det er tillatt.

De/dem-feil er jo faktisk nøyaktig samme feil som han/ham-feil. :wee:

Mye av tiden blir nok brukt til å tenke på slike ting når jeg er på hytten i fremtiden. Hytten kan jeg skjønne du synes er unaturlig, men tiden/fremtiden er jo det normale i mine øyne. Fremtida høres/ser i hvert fall ikke klokt ut på bokmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle skrivefeila og alt det dårlige og irriterende språket gjør så jeg ikke liker å lese norsk så godt. I det siste har det blitt sånn at jeg leser mer engelsk for å slippe å se alt det dårlige språket i norsk. Det er ikke nødvendigvis skrivefeil, men også provoserende former som hytten og tiden. Og fremtiden, huff.

Har selv oppvokst med fram, framover, framkomstmiddel, framtid. Så naturlig for meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg syns vel stort sett alt jeg ikke bruker sjøl er provoserende, og av og til blir jeg irritert av bokmålsrettskrivinga om jeg ser ting jeg bruker sjøl.

Jeg blir også litt småirritert over former som dyrene, kuer, treig, solen, sten, lyve og hverken.

Lenke til kommentar

De/dem-feil er mye verre. Og det er litt småplagsomt når folk skriver enda når det skal stå ennå, sjøl om det er tillatt.

De/dem-feil er verre enn det meste. Men at folk "skriver enda når det skal stå ennå, sjøl om det er tillatt", er mindre plagsomt enn det at det er blitt tillatt å skrive det. Men det er jo slik Språkrådet gjør. Så sant tilstrekkelig mange skriver noe feil, blir det tillatt.

For min del er det aller mest irriterende at det nå heter "har lyktes" og "har syntes" istedenfor "har lykkes" og "har synes" som det gjorde før. Så nå får ungene rød strek i norskboka hvis de skriver noe som tidligere var påbudt (iallfall hvis de tilfeldigvis har en norsklærer som behersker gjeldende rettskrivning). Men heldigvis skriver de fleste aviser og andre skriftlige medier fortsatt "har lykkes" osv.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker aftenposten fremfor dagbladet (først og fremst pga avis vs. ukeblad-biten) blandt annet pga. enkelte Dagbladetjournalister mener man helst skal skrive slik en full arbeider fra 1920-tallet ville snakket. Litt satt på spissen :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
bæste nasj spill sangen henn her fy faaaan så fin har klina m mang t sangen her ;););)

Virker som om det er en sammenheng mellom hvor harry man er og hvor dårlig man skriver. De øker liksom proporsjonalt!

Lenke til kommentar

Det er vanlig å skrive dialekt på Facebook/Messenger mange steder i landet. "Nasj spill sangen" er allikevel særdeles brutalt.

Mens man er inne på dette temaet: Hvordan i all verden får enkelte folk i Rogaland ordet "ikkje" til å bli "ije"? Jeg er selv rogalending, men har aldri forstått dette.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er folk vanligvis bare for dumme til å forstå at de skriver som en tulling.

Det virker som om det er moderne å virke tilbakestående. Se bare hvor mange som skryter av at de aldri leser ei bok, og hvor mange som knapt greier å skrive ett ord riktig. Sæggebukser og jakker med hette over hodet midt på de varmeste sommerdagene er muligens også en del av denne "trenden". Skal man være kul, gjelder det å opptre som en bygdetulling.

Lenke til kommentar

Hva pokker:

Snuser du løs snus?

Jeg har ikke snusa aldri! De er ekelt! vertfal på jenter!! men guter som snuser er greit men ike sån som rener. sån som er ini sån liten pake er greiere! bruk sån ini pake guter!!

Det der MÅ være kødd - det er ikke mulig at noen skriver så dårlig, ikke - aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...