9E2 Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Utdrag frå Bokmålsordboka: «[...] k- over, på noe(n) støte på, finne tilfeldig [...]» Å koma på er meir tilfelleleg enn å hugsa. «Eg kom på at eg måtte gjera lekser» og «Eg hugsa å gjera lekser» gjev ulikt inntrykk. No finn du uansett ikkje alt mogleg i ordboka. Dei har til dømes ikkje gjeti å ta med «hella bensin på bålet» under oppslagsordet «bensin». Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Jeg ser ikke helt poenget med det du siterer. Hvis jeg sier "Jeg kom på at jeg måtte gjøre lekser", så mener jeg ikke "Jeg støtte på/fant tilfeldig at jeg måtte gjøre lekser". Men ja, du har for så vidt rett i at "huske" og "komme på" ikke har nøyaktig den samme betydningen. Jeg er dog fremdeles rimelig sikker på at bare førstnevnte kan brukes i skriftlig form. Surfe gave pakke? Fristende. Endret 7. juni 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Mat er drit artig og lage. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Hvem er du som kan si noe sånt? Lenke til kommentar
9E2 Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Jeg ser ikke helt poenget med det du siterer. Hvis jeg sier "Jeg kom på at jeg måtte gjøre lekser", så mener jeg ikke "Jeg støtte på/fant tilfeldig at jeg måtte gjøre lekser". Men ja, du har for så vidt rett i at "huske" og "komme på" ikke har nøyaktig den samme betydningen. Jeg er dog fremdeles rimelig sikker på at bare førstnevnte kan brukes i skriftlig form. Om du «kom på» at du skulle gjera lekser, fann du tilfelleleg ut at du skulle det. Noko hende i hovudet slik at tanken på leksene dukka opp. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Nei, det betyr at han husket det. Om du mener at alt man husker er tilfeldig er en annen sak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Sitter du på land og soler deg, er det smart å surre sammen håret og dekke det til med hat eller tørkle, da kommer ikke solen så godt til. Høhø, når ble dette mulig da? Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Dekk det til med hat! ANGER! PAIN! DEATH! MISERY! Endret 11. juni 2010 av Pokey Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Nei, det betyr at han husket det. Om du mener at alt man husker er tilfeldig er en annen sak. Å komme på noe er å plutselig huske noe. Det er forskjellen på å huske noe og å komme på noe. Eksempler: Jeg husker at det var kaldt i vinter (det er ikke noe jeg kommer på, men noe jeg vet hele tiden) Jeg kom på at jeg hadde latt være å slå på varmeovnene i hytta da vi forlot den i høst. Jeg husker alt bryderiet vi hadde fordi vannet frøs i hytta og senere tinte og oversvømte hytta da det ble mildere. Jeg husker ikke navnet på rørleggeren som hjalp oss, men kommer nok snart på det. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Å huske noe tilfeldig og å plutselig huske noe er ikke det samme. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Mat er drit artig og lage. Nå lo jeg faktisk høyt. Endret 11. juni 2010 av Atald Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Det er ikke noe kulinarisk ved setningen. Trist. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Å huske noe tilfeldig og å plutselig huske noe er ikke det samme. Det har du rett i. Og hva så? Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg hater "hvem". Og "når". Og SCHøttt, SCHøleskap osv. Lenke til kommentar
Kea Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Det er veldig irriterende når man leser et langt innlegg, og i nesten hver eneste setning er det en "og - "å" feil. Da får jeg bare lyst å skrive innlegget på nytt, med alle feilene korrigert. Jeg så et sånt eksempel i dag (husker ikke hvor). Det er vanskelig for meg å ta slike innlegg seriøst. Jeg har et spørsmål angående norsk grammatikk: Jeg leste et sted for ikke så lenge siden at i dag er det like riktig å skrive for eksempel "Jeg gikk på besøk til han" som "Jeg gikk på besøk til ham" Stemmer dette? jeg syns bare det første eksempelet ser så rart ut. Selv bruker jeg alltid ham. Endret 11. juni 2010 av Therawyn Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) "Han" og "ham" er dessverre sidestilt. Endret 11. juni 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Uansett hvor tillatt det er, er det så dårlig språkbruk at man kan kalle det feil.. En hver idiot hører at det er feil med "han" som objekt. Lenke til kommentar
Glutexo Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Det er ikke så galt med han som objekt. Jeg er samd i mange av klagene, men klager på akkurat dette irriterer meg litt. Men jeg syns heller ikke setninga var så veldig god. Det hadde kanskje vært lettere bare å si at en besøkte han (eller vitja, som er enda bedre ...). De/dem-feil er mye verre. Og det er litt småplagsomt når folk skriver enda når det skal stå ennå, sjøl om det er tillatt. Alle skrivefeila og alt det dårlige og irriterende språket gjør så jeg ikke liker å lese norsk så godt. I det siste har det blitt sånn at jeg leser mer engelsk for å slippe å se alt det dårlige språket i norsk. Det er ikke nødvendigvis skrivefeil, men også provoserende former som hytten og tiden. Og fremtiden, huff. Youtube har ganske dårlig omsetting. Jeg syns det burde vært mulig å sette om ting sjøl. Å lage si heilt eiga omsetting av til dømes Youtube, så en aldri trenger å irritere seg. Dette er noe som burde vært mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå