Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes overdreven bruk av ordet oss er ekstremt morsomt å høre på. Det får meg til å tenke "innavl, innavl, innavl" ganske raskt.

Det er faktisk mange som sier "oss" istedet for "VI", så kan du bare slutte å tenke på innavl. Bare fordi folk ikke snakker hardbarka oslodialekt, er det ikke noe galt med oss :)

Lenke til kommentar
Det er noe galt med de som skriver dialekt i et offentlig forum. Det er det vi mener.

Overnevnte skrev jo at han synes det var rart å HØRE folk som sa "oss" istedet for "vi". Med mindre han sitter å hører på forumet da..

Edit: knappene forsvinner når jeg skal trykke :blush:

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Synes overdreven bruk av ordet oss er ekstremt morsomt å høre på. Det får meg til å tenke "innavl, innavl, innavl" ganske raskt.

Det er faktisk mange som sier "oss" istedet for "VI", så kan du bare slutte å tenke på innavl. Bare fordi folk ikke snakker hardbarka oslodialekt, er det ikke noe galt med oss :)

Hardbarket Oslodialekt? Jeg? Jeg er da bergenser...

Lenke til kommentar

Med bindestrek skal man faktisk bruke stor bokstav, men på norsk skal man helst ikke bruke bindestreken når den ikke trengs.

:thumbup: :

oslogatene

bergensdialekten

:thumbdown: :

Oslo-gatene

Bergens dialekten (!)

Bindestreken skal brukes når de to ordene absolutt ikke "hører sammen". For eksempel:

tastatur-utrop

batteri-oppblåsning

Mens for eksempel ordene i "tastaturtrykk" eller "batteriladning" hører sammen. OK, det var ikke de beste eksemplene, men jeg regner med at du skjønner hva jeg mener. :)

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...