Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg er det ekstra graverende apostrof hvor den ikke hører hjemme.

Nordmenn er i det hele tatt meget "flinke" til å bruke apostrof hvor det ikke skal være det og omvendt. Jeg har inntrykk av at brorparten av alle firmalogoer hvor det forekommer genitivs-s, har apostrof. Eksempler: Olsen's Transport, Stasjon's Kiosken (tidligere skilt på Oppegård stasjon). Til gjengjeld er det få som greier å bruke apostrof hvor det skal være det (i bokmål, vel å merke): Kate Moss' foreldre. I slike tilfeller tyr man gjerne til garpegenitiv: Kate Moss sine foreldre – som er korrekt på nynorsk, men ikke har noe i bokmål å gjøre.

Lenke til kommentar

At aviser, nettsteder og ikke minst personene selv presterer å skrive Andrè i stedet for André er egentlig ganske utrolig.

Det har vel mest med at de er nabber som ikke vet at Alt Gr-knappen kan brukes. Og da tar de det nest beste.

Hva for noe?

Lenke til kommentar

Det har vel mest med at de er nabber som ikke vet at Alt Gr-knappen kan brukes. Og da tar de det nest beste.

|

| Tydeligvis. :wee:

|

V

Men den er ikke plassert på tastaturet.

Hmm? Var det ment som at jeg ikke klarer å finne et tegn på tastaturet?

Kan du i så fall finne på et norsk tastatur? Det er ikke ` ´ eller '

Lenke til kommentar

Vel, Alliha snakket om `og ' og Abignation (som er det innlegget du svarer på, når det er innlegget rett over ditt og du ikke quoter noen andre) har to tegn i innlegget sittm nemlig ´ og '.

Alle disse finnes på tastaturet. Så ja, når du sier at taster som ER på tastaturet IKKE er der, er det naturlig å anta at du ikke klarer å få dem frem.

Red: Mulig Abignation har en annen ́ i innlegget der han nevner tegnet, men om du ser posten hans over,er det snakk om ´-en i André. Og den finnes altså på norske tastaturer. Evt. tegnet man bruker ved enitiv som Andreas´, men detr bruker man og det samme på norsk, så vidt jeg har lært.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Sorry NgZ, men du tar feil. Se litt ekstra på det tegnet Abignation skriver:

Sammenlign dette med det du skrev:

´

Så spør jeg igjen. Kan du finne tegnet Abignation skriver på et norsk tastatur?

*edit*

og som jeg sa, jeg har ingen problemer med å skrive ´ i andré og slikt. Det det var snakk om, og som jeg svarte på, var nemlig apostrofen og ikke aksent-tegnet.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...