Solaar Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 (endret) Når det gjelder uttale virker det også som at mange sliter med ordet initiativ. Synes omtrent alle i Oslo uttaler det innsjinativ. Sint smilefjes. Endret 23. april 2010 av Solaar Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 I tillegg er det ekstra graverende apostrof hvor den ikke hører hjemme. Nordmenn er i det hele tatt meget "flinke" til å bruke apostrof hvor det ikke skal være det og omvendt. Jeg har inntrykk av at brorparten av alle firmalogoer hvor det forekommer genitivs-s, har apostrof. Eksempler: Olsen's Transport, Stasjon's Kiosken (tidligere skilt på Oppegård stasjon). Til gjengjeld er det få som greier å bruke apostrof hvor det skal være det (i bokmål, vel å merke): Kate Moss' foreldre. I slike tilfeller tyr man gjerne til garpegenitiv: Kate Moss sine foreldre – som er korrekt på nynorsk, men ikke har noe i bokmål å gjøre. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 http://www.mpx.no/k/kcf.asp?id=1944 "Helge kampanjen" "Helge tilbud" Denne Helge er jammen billig Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Litt smådyr den klinikken.. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Er ikke det korrekt å skrive smådyrklinikk da? *edit* Åja, fane-navnet. Endret 24. april 2010 av Slimda Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 At aviser, nettsteder og ikke minst personene selv presterer å skrive Andrè i stedet for André er egentlig ganske utrolig. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 At aviser, nettsteder og ikke minst personene selv presterer å skrive Andrè i stedet for André er egentlig ganske utrolig. Det har vel mest med at de er nabber som ikke vet at Alt Gr-knappen kan brukes. Og da tar de det nest beste. Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Endå verre er dei som skriv Andre'. Eller brukar ` som '. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Dersom du klager på apostrof, så kan jo jeg klage på at det slettes ikke er ' som skal brukes, men nemlig ’. Endret 27. april 2010 av Abnegation Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Men den er ikke plassert på tastaturet. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 At aviser, nettsteder og ikke minst personene selv presterer å skrive Andrè i stedet for André er egentlig ganske utrolig. Det har vel mest med at de er nabber som ikke vet at Alt Gr-knappen kan brukes. Og da tar de det nest beste. Hva for noe? Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 (endret) Hva for noe? http://no.wikipedia.org/wiki/Newbie "Ulike stavinger, slike som, newb, nub, noob, nabb samt med sine leet-språk varianter som n00b er mange og vanlige i bruken på Internett" Endret 27. april 2010 av Abnegation Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Er det noe man skriver for å virke mer tilbakestående? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Det har vel mest med at de er nabber som ikke vet at Alt Gr-knappen kan brukes. Og da tar de det nest beste. | | Tydeligvis. | V Men den er ikke plassert på tastaturet. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Har to på facebook som har André i navnet, begge skriver Andrè. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Må være pinlig å ikke greie å skrive sitt eget navn riktig. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Det har vel mest med at de er nabber som ikke vet at Alt Gr-knappen kan brukes. Og da tar de det nest beste. | | Tydeligvis. | V Men den er ikke plassert på tastaturet. Hmm? Var det ment som at jeg ikke klarer å finne et tegn på tastaturet? Kan du i så fall finne ’ på et norsk tastatur? Det er ikke ` ´ eller ' Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Vel, Alliha snakket om `og ' og Abignation (som er det innlegget du svarer på, når det er innlegget rett over ditt og du ikke quoter noen andre) har to tegn i innlegget sittm nemlig ´ og '. Alle disse finnes på tastaturet. Så ja, når du sier at taster som ER på tastaturet IKKE er der, er det naturlig å anta at du ikke klarer å få dem frem. Red: Mulig Abignation har en annen ́ i innlegget der han nevner tegnet, men om du ser posten hans over,er det snakk om ´-en i André. Og den finnes altså på norske tastaturer. Evt. tegnet man bruker ved enitiv som Andreas´, men detr bruker man og det samme på norsk, så vidt jeg har lært. Endret 28. april 2010 av NgZ Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 (endret) Sorry NgZ, men du tar feil. Se litt ekstra på det tegnet Abignation skriver: ’ Sammenlign dette med det du skrev: ´ Så spør jeg igjen. Kan du finne tegnet Abignation skriver på et norsk tastatur? *edit* og som jeg sa, jeg har ingen problemer med å skrive ´ i andré og slikt. Det det var snakk om, og som jeg svarte på, var nemlig apostrofen og ikke aksent-tegnet. Endret 28. april 2010 av Slimda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå