9E2 Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Det er visst enkelte her som mener at intetkjønnsord alltid skal hete det samme i ubestemt form flertall som i entall. Men det ser ut til å være mange varianter: et hus – flere hus et tre – flere trær et stykke – flere stykker et sted – flere steder Noen som vet om flere? Salt, bilde, emne... Nokre inkjekjønnsord skal/kan på bokmål ha -er i fleirtal. På nynorsk er det alltid likt i eintal og fleirtal. Bøyingsforma «trær» kjem ifrå dansk træ - træet - træer - træerne, men «tre» kan òg bøyast tre - treet - tre - trea. Ord i Bokmålsordboka som står med «n2» etter seg skal bøyast med -er i fleirtal medan dei som står med «n3» kan bøyast med -er i fleirtal. Fullt oversyn over dei grammatiske kodane i ordboka finn du her. Forresten var «sted» opphavleg eit hannkjønnsord Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Salt, bilde og emne er ikke noe forskjellige fra eksemplene mine, de ender med -er eller -r i ubestemt flertall. Jeg spurte etter andre varianter, ikke andre eksempler på de samme variantene. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Skilt utenfor den lokale Spar-butikken: "Helt lamme lår" Skilt utenfor en eller annen undertøysbutikk i byen: "Salg's varer" Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 "Salg's varer" Wow, den var drøy. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg tenkte at noe må ha gått latterlig galt med utdanningen til de som jobber der når INGEN reagerer på den syke typoen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 De jobber i butikk. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg tenkte at noe må ha gått latterlig galt med utdanningen til de som jobber der når INGEN reagerer på den syke typoen. Det er også litt i veien med utdanningen til dem som ikke vet forskjellen på "de" og "dem". Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg tenkte at noe må ha gått latterlig galt med utdanningen til de som jobber der når INGEN reagerer på den syke typoen. Det er også litt i veien med utdanningen til dem som ikke vet forskjellen på "de" og "dem". Nå er det vel lov til å bruke "de" i den situasjonen pga. som og leddsetningen. Lenke til kommentar
9E2 Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Salt, bilde og emne er ikke noe forskjellige fra eksemplene mine, de ender med -er eller -r i ubestemt flertall. Jeg spurte etter andre varianter, ikke andre eksempler på de samme variantene. Bortsett frå i latinske lånord er det ikkje fleire variantar. Eit latinsk ord med rar bøying er nøytrum. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Jeg tenkte at noe må ha gått latterlig galt med utdanningen til de som jobber der når INGEN reagerer på den syke typoen. Det er også litt i veien med utdanningen til dem som ikke vet forskjellen på "de" og "dem". Nå er det vel lov til å bruke "de" i den situasjonen pga. som og leddsetningen. Det tror jeg ikke. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Det tror jeg ikke. Du tror kanskje ikke på meg, men Språkrådet er kanskje hakket mer overbevisende? http://språkrådet.no/Sprakhjelp/Rettskriving_Ordboeker/Skriveregler_og_grammatikk/De_dem/#De Endret 27. mars 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Jeg fant etter hvert et avsnitt i grammatikken min hvor det heter at både de og dem kan tillates i denne sammenhengen, men at de er en mer muntlig stil, mens dem er den tradisjonelle uttrykksformen. Følgelig foretrekker jeg dem, som også virker utrydningstruet da flere og flere utelukkende sier de uansett om det er riktig eller ikke. Uansett har du rett i at både de og dem kan brukes i denne setningen. Men jeg liker det ikke! Språkrådets synspunkter tar jeg sjelden for god fisk. Det er en gjeng tullinger som bl.a. foreslo å innføre ordet pøbb for pub, istedenfor å gjøre det et mer seriøst språkråd ville gjort, nemlig å anbefale folk å bruke eksisterende norske synonymer som kro eller vertshus. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Språkrådets synspunkter tar jeg sjelden for god fisk. Det er en gjeng tullinger som bl.a. foreslo å innføre ordet pøbb for pub, istedenfor å gjøre det et mer seriøst språkråd ville gjort, nemlig å anbefale folk å bruke eksisterende norske synonymer som kro eller vertshus. Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg, men på godt og vondt, det er de som bestemmer hva som er korrekt rettskriving. Ting som "pøbb" og "beiken" har de heldigvis ikke fått gjennom enda. Endret 28. mars 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 En bruker skrev dette om ITavisen: Er forsovet et greit sted for IT nyheter og til tider agurknytt... Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Uansett har du rett i at både de og dem kan brukes i denne setningen. Men jeg liker det ikke! Jeg sprekker av interesse over hva du liker at jeg skriver og ikke skriver. Virkelig. Endret 30. mars 2010 av ArilC Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) En bruker skrev dette om ITavisen: Er forsovet et greit sted for IT nyheter og til tider agurknytt... Muligens en som har forsovet seg i norsktimene. Endret 30. mars 2010 av Beatnik Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Uansett har du rett i at både de og dem kan brukes i denne setningen. Men jeg liker det ikke! Jeg sprekker av interesse over hva du liker at jeg skriver og ikke skriver. Virkelig. Må med beklagelse innrømme at jeg ikke gjengjelder interessen. Hva du og de fleste andre skriver interesserer meg som regel midt i ryggen. Det er måten dere skriver det på som interesserer meg, siden dette er et språkforum. Og hva jeg likte eller ikke likte i den siterte sammenhengen, var ikke hva du hadde skrevet, men hva Språkrådet mente om bruk av de og dem. Endret 30. mars 2010 av Rocambole2 Lenke til kommentar
Lch Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Vell vell vell vell vell Det driver meg til vanvidd. Tho, though og lignende kommer også høyt på listen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Minner om regelen for tråden, som blant annet sier: Vi utelater brukernavn og referanselenke ved sitater fra andre tråder på diskusjon.no. Et innlegg som linket til en slik tråd er derfor slettet. Kommentarer tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Vell vell vell vell vell Det driver meg til vanvidd. Tho, though og lignende kommer også høyt på listen. Hva er feil med "though"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå