Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Hvorfor må vi på død og liv ha så mange dialekter - og flere skriftspråk? Fordi det er "fint"?

Det kalles kultur.

Vi trenger i alle fall ikke flere enn ett skriftspråk, det er sikkert.

På skolen resonnerte jeg og noen venner oss fram til at nynorsk er svært lite miljøvennlig; eller altså at sidemålsundervisning på skolen er svært lite miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nynorsk er like mye norsk som bokmål.

Hadde skolesystemet lagt opp til en skikkelig undervisning rundt nynorsk, hadde det ikke vært noe problem å skille mellom de to skriftspråkene.

Fra Wikipedia.no:

Nynorsk, før 1929 kalt landsmål, er siden likestillingsvedtaket av 12. mai 1885 en av de to offisielle målformene av norsk; den andre er bokmål. Nynorsk skrives i dag av 10–15 % av befolkningen.

Det er vel på høy tid at de bakstreverske og ikke minst mindretallet i demokratiet gir seg og lever med at det faktisk er bokmål som er valgt av flertallet i dette landet. Det er på høy tid at vi begynner å tenke miljøvern, da det er svært lite miljøvennlig å ha to forskjellige skriftsspråk. I tillegg er det uforholdsmessig dyrt i forhold til fortjenesten.

Lenke til kommentar

Nynorsk er langt mer norsk enn bokmål. Feilen en gjorde var å la dansk fortsette å være tillatt i stedet for å bytte det ut med landsmål. Kanskje det ville vært bedre om Norge framleis lå under Danmark. Da ville det nok ikke vært noe alternativ å lage et degenerert dansk (og dansk er degenerert i seg sjølv), og vi hadde fått valget mellom landsmål og dansk. Da ville nok alle ha valgt landsmål.

Nynorsk er langt mer egna til å være ett felles skriftspråk for heile landet enn bokmål. Bokmål virker som en kraft som presser dialektene ned i gjørma og utfor avgrunnen. Mange steder av landet har det gått så langt at de ikke snakker norsk lenger, men heller denne søppelversjoen av dansk.

Bokmål har et elendig bøyningssystem, og er uregelrett og rotete. Bare se på verba. Å være - er - var - har vært. Her brytes mønsteret i er, mot at resten har æ. Å ha med vært som form er å rette seg etter dialektene av lavest kvalitet, og trykke de andre dialektene ned på dette nivået. Man burde rette seg etter de mest avanserte systema som ikke er supersjeldne. Altså burde å være vært bøyd som å vere - er - var - har vore(t). Mens det kanskje blir å gå litt i lengste laget å bøye tall etter kjønn sjølv om det finnes.

I bokmål er det tillatt med bare to kjønn, og fordi det er sånn i dansk blir det sett på som godt språk. Sjølv om det i røynda er feilaktig og degenerert språk. Over store deler av landet har dette påvirka målet i en svært negativ retning. Og dessuten mangler bokmål forskjell mellom hankjønn og hunkjønn i flertall.

Bokmål er også utsystematisk når det gjelder orda. Ovafor, men oven. Eller man må skrive det heildanske ovenfor. Bokmål mangler mønstre mellom ord, eller norsk. Man har valget mellom dette. I nynorsk får man både et norsk språk, og logiske sammenhenger.

I bokmål er mange heilnorske ord med røtter i norrønt forbudt. Jeg kan ikke skrive verte, ikke fivreld (eller kan jeg? Ordboka mangler det, men 2005-endringene nevner endring fra fivrelde til fivreld. Er ordbokforfatterene late?).

Bokmål har rett og slett for mange feil til at det er verdig å være skriftspråk i det heile tatt. Bokmål har framleis alt for mange feil til at det er mulig å fikse dem, med grammatiske mønstre og en vanvittig mengde ord og mer. Det ville være mye lettere å tillate jeg i nynorsk enn å gjøre alt det. Derfor bør bokmål bli forbudt, mens nynorsk blir gjort til den eneste målforma for Norge.

Fordeler med et litt mer grammatisk avansert språk er at det ikke tvinger dialektene til undergang, og med et dialektmangfold blir vi bedre rusta til å skjønne svensk også. Dessuten følger de grammatisk mer kompliserte reglene mønstre, så de med laverestående dialekter ikke får store problemer med å lære å skrive riktig. Dessuten er Norge et eige land, vi trenger ikke å skrive dansk lenger. Om vi beholder dativ i nynorsken også (jeg trur vel ikke det er så lett, men om vi gjorde det) ville det blitt lettere å lære tysk også. Bokmål er et usystematisk språk som bare egner seg for det lille området på austlandet det er tilpassa, mens resten av landet får et usystematisk og rotete språk. Mens tanken bak nynorsk er et godt skriftspråk som egner seg for heile landet, er tanken bak bokmål et skriftspråk som skal likne på talemålet til ei lita gruppe på austlandet, og å tvinge alle andre til å tale likt som dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det er vel på høy tid at de bakstreverske og ikke minst mindretallet i demokratiet gir seg og lever med at det faktisk er bokmål som er valgt av flertallet i dette landet.

Du vet vel at et demokrati går ut på å gjøre alle til lags så fremt det lar seg gjøre?

Jeg får inntrykk av at det, på et generelt grunnlag, som oftest er østlendinger som syter og bærer seg over at de må skrive nynorsk.

Det er rettferdig at nynorsk skal eksistere på den måten det gjør i dag. Å frakalle seg en del av kulturarven fordi den ikke er gunstig for miljøet er en regelrett feig måte å gjøre seg selv til lags.

Lenke til kommentar
Det er på høy tid at vi begynner å tenke miljøvern, da det er svært lite miljøvennlig å ha to forskjellige skriftsspråk.

Ja, jeg har også hatt mistanke om at det er nynorskens skyld at polene smelter og at det er digre hull i osonlaget.

Ozon, med z.

EDIT: Anklag meg gjerne for å spikke fliser, men det er tross alt en tråd om skrivefeil.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Takk for rettelsen. Jeg hadde på følelsen at det var noe feil der. For øvrig er dette egentlig en tråd om grammatiske skrivefeil.

Det toget er vel gått for lengst.

Ordet 'grammatiske' burde streng tatt fjernes fra trådtittelen.

Ja, muligens burde det strengt tatt dét. :)

EDIT: Skirveleif

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Takk for rettelsen. Jeg hadde på følelsen at det var noe feil der. For øvrig er dette egentlig en tråd om grammatiske skrivefeil.

Ja, muligens burde den strengt tatt dét. :)

Lenke til kommentar

Ja, muligens burde den strengt tatt dét. :)

Se der, ja. Takk, takk! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
negativ på programmvare side gjeld jo ikke for min del sida android er open source og det finnes mage smarte folk som lage gode roms og oppdatert bli hele sakken også. til AMOLED er jeg enig med Zappy og at den ikke er revo i hastigheten er ikke rart om man har godt åden går jo alt fint og rask på det fleste android mobiler. tor i tungere applikasjoner vil man merke større forsjell.

Skjermstørrelsen og størrelsen på hele mobiler lig rett i min smak og prisen også. er veldig spennt om den bli bra så kann jeg jo sir bye bye til X10 som er for min smak litt for dyrt og litt for stor

Hvorfor prøver ikke folk som skriver slik som det der å forbedre seg? Innser de ikke hvor dårlig de behersker morsmålet sitt?

Lenke til kommentar
Det ser ut til å være populært å virke mest mulig enfoldig. Man kan f.eks. skrive som en analfabet, gå med sæggebukser eller skryte av at man aldri leser ei bok.

Fins mange eksempel på dette. Det er lett å anklaga utøvarane av denne haldninga for å vera tankelause og enkle, eg for min del kan ikkje med min beste vilje forstå kva som ligg bak.

Tviler på det er popularitetsbetinga, det var vel så mange selektive analfabetar i mi tid på skulen, som det virkar å vera no.

Det merkelege er at det ofte er elles ressursterke personar som hiv seg på denne bølga.

(Då er ikkje dyslektiktarane tekne med i observasjonen.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...