Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei goggen du må ha kontakt med onkel din svein det er ikke hans feil det som har skjedd i fortiden egntlig er di bare ti år for de ble født i 1999 og faren din er ikke til å stole på i det hele tatt han har aldri brydd seg så kunne de kontakte moren din ninni og det var eva som sendt deg på kost skole i sveits egentli...g da faren din spilte død en stund og over levde på en øde øy og kom til bake svein er den bryr seg mest om deg onkelen din mener de like mye en krogstad som en anker hansen mormoren din heter gjerterud og søsken barnet ditt heter vilde og hun har en sønn som heter gjert det her bra man må ha kontakt med begge sider av familien sånn er det bare di fleste liker deg jo hilsen cæsar fan

:thumbup:

Lenke til kommentar
Døm personen over deg etter musikksmaken sin

Sin er et ord som misbrukes jevnt og trutt.

Du tar alle under samme bås bare fordi de følger en retning du er uenig i.

Sette i bås + skjære over kam + under = ???!

Endret av Thend
Lenke til kommentar

Apropos Snåsamannen og varme hender:

Coop reklamerer denne uke for "håndstekte elgkarbonader".

Hvem er det egentlig som har høy nok smerteterskel til å kunne steke karbonader i hendene?

Redigert: De reklamerer også for "Revet økonomi" hva nå det er.. :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Må bare ta med den her pga. alle smileyene samt en god del skrivefeil (dog smileyene er genialt mange :p)

Heiia ;D Jeg har jobbet i disney, kom hjem for ca 2 mnd siden :) var der ett halvt år, og kan si med hånden på hjertet at dette er de 6 beste mnd`ene i mitt liv ! Sterke ord, but it`s true :)

Man blir kjent med mennesker over hele verden, mexico,frankrike,italia, norge,tyskland,kina,canada,japan, england osv :) Og lærer mye om seg selv :)

Jobben var så som så, Disney world er nok nooe oppskrytt, jeg jobber på attraksjonen ( Der det er værst å jobbe) Jeg jobber ca 11 timer i 4 dager, så fri i 3 dager :) I timen tjener vi 47 kr eller noe, og husleien er ganske dyr der du bor, på the commons :) Samme er det om du jobber i butikken, en jobber mye og tjener lite ;) Men, resturanten der imot, kan tjene opp til 400 dollar i tips på en dag, og da kommer de 47 kr i timen i tillegg :)

Får du jobben som du ganske så sikkert gjør, så ta den !! Du får oppleve ekstremt mye, reise rundt om, bli kjent med nye folk, hver mandag har guttene en greie som heter snikkarbo og jentene noe som heter flickabo, hvor alle jentene samles slenger sladder og drikker, etterpå er det på nachspiel til noen gutter fra et annet land :)

Når jeg var på intervju ifjord var det ca 200 stk på intervju, 40 av de fikk ikke jobb, men resten fikk:) Så om du smiler, er glad, og sier mye fint om Norge, så er jobben din ;) Lett :)

Er det noe du lurer på er det bare til å spørre :)

Kan også gå på facebook, på gruppene.. "Norgespaviljongen" hvor du finner masse fakta osv :) Eller se film fra hvordan disney livet er på "Disneyfilmen" :)

Håper du ble nooe klokere nå :)

Endret av Alastor
Fjernet link til originalpost og navn på originalposter - dette skal IKKE være med.
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest så mange poster på diverse tråder og det er spesielt en ting som driver meg til vannvidd..

Hvis = Dersom/om

- eks: Jeg slår hvis du sparker.

- eks: Dette går fint hvis alt går etter planen.

Viss = Bestemt/sikker

- eks: Å være viss på noe

- eks: Til en viss grad

- eks: Til et visst sted

Please folkens! Det her er da barneskole-gramatikk.

Lenke til kommentar
Nå har jeg lest så mange poster på diverse tråder og det er spesielt en ting som driver meg til vannvidd..

Hvis = Dersom/om

- eks: Jeg slår hvis du sparker.

- eks: Dette går fint hvis alt går etter planen.

Viss = Bestemt/sikker

- eks: Å være viss på noe

- eks: Til en viss grad

- eks: Til et visst sted

Please folkens! Det her er da barneskole-gramatikk.

Enig med deg i det meste, men dessverre er Språkrådet uenig og mener at både viss og hvis kan bety dersom/om:

II hvis el. viss konj (lty wes, eg sm o s I *hvis) dersom, om

Språkrådets filosofi er at den greieste måten å få folk til å skrive korrekt, er å opphøye alle vanlige feil til korrekt rettskrivning. Vet folk flest f.eks. ikke forskjellen på ennå og enda, løser Språkrådet dette ved å si at enda kan brukes som tidsadverb med samme betydning som ennå.

Og forresten heter det ikke "barneskole-gramatikk", men barneskolegrammatikk.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Denne likte jeg :)

Den reagerte jeg også på. Er ikke meningen at det skal være ansatt profesjonelle skribenter i avisene? For en som tross alt jobber med språket, skulle jeg ønske slike feil var litt vanskeligere å gjøre. Men det går vel litt fort i svingene.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...