Latias Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Må få tråden i mine innlegg igjen. Synes er kapteing bør være være lengre bak der han kan bedre komunikasere med spillerene. :!: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Hadde hvert festlig(...) Ja det hadde det nok. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hva er rett skrivemåte for "favoritt-TV-serien?" Jeg er ikke sikker, og syntes alle kombinasjoner jeg kommer på, ser veldig rar ut. For eksempel: FavoritTV-serien (tre "t"-er satt sammen til to, men stor "t" i "TV".) Favoritt TV-serien (orddelingsfeil) Favoritt-TV-serien (to bindestreker er jeg ikke sikker på om er feil, men det ser for meg ganske rart ut) FavorittTV-serien (tre "t"-er etter hverandre, det er vel i beste fall i gråsonen?) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Bruk ordet "favoritttelevisjonsserien", så er du trygg. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Når du setter sammen vanlige ord og forkortelser skal du bruke bindestrek. "Favoritt-TV-serien" er altså riktig. his hilourious Endret 1. september 2009 av Daniel Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Ja ok stave kontrollen! Du var vell rotte nerden i klassen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 På godt norsk heter det ikke TV men fjernsyn. "Favorittfjernsynsserien" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 hater snn møkka barnehage musikk hatr snn drtt skrivefeli Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 På godt norsk heter det ikke TV men fjernsyn. "Favorittfjernsynsserien" Det er vel ingen som sier du må bruke fjernsyn? Men tilbake til eksempelet, hvordan blir det med f.eks. «favoritt-CD-spilleren»? Lenke til kommentar
Latias Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Favorittcompactdiscspilleren. :!: Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) På godt norsk heter det ikke TV men fjernsyn. "Favorittfjernsynsserien" På godt norsk bruker man komma foran "men": "På godt norsk heter det ikke TV, men fjernsyn." Ifølge offisiell rettskrivning er både TV og tv fullt gangbare. På den annen side er ikke offisiell rettskrivning nødvendigvis godt norsk. Når det gjelder "favorittfjernsynsserien" tror jeg de fleste ville sagt "favorittserien", i og med at det ikke forekommer så veldig mange serier andre steder enn på TV. Endret 6. september 2009 av Beatnik Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Vel, jeg leser en god del tegneserier. ^^ Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Tegneserier tenkte jeg ikke på i farten, men uansett mener jeg at "favorittserien" er mest hensiktsmessig, siden de som har en dialog sine favorittserier, trolig vet om det er TV-serier eller andre slags serier de diskuterer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Denne er til de som syns nynorsk er ille. Prøv dere på dialekt på Facebook. bomgirte frå 3 t andre, istede fårr 3 t 4... så fekk eg sleng på bilen, å glei elegant udi grøfta kjøba dela? masjinen svive ennå fk du lappen i påsten?? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Har nevnt det før, men synes likevel det er irriterende å lese slike feil "flere ganger til dagen". "Til" er ikke en erstatning for "om". Mener å ha lest andre eksempler på merkelig bruk av "til", men kommer ikke på det akkurat nå. ...jo, det gjorde jeg. "Til" kan ikke erstatte "hos" heller. Vi reiser til Freddy, men vi "er ikke til Freddy". Endret 9. september 2009 av Aiki Lenke til kommentar
Latias Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) TV2 som melder dette. Endret 9. september 2009 av Latias Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) haha, Genialt Latias... Sri Lanka og India er vel to vidt forskjellige land om jeg ikke tar grådig feil, slik som DB.no har gjort. edit: TV2. lol Endret 9. september 2009 av .GiLL Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg ville heller hengt meg opp i hvordan de skrev nordmann ... Lenke til kommentar
Latias Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg ville heller hengt meg opp i hvordan de skrev nordmann ... Var først og fremst det som var poenget mitt. :!: Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Hva er rett skrivemåte for "favoritt-TV-serien?" Jeg er ikke sikker, og syntes alle kombinasjoner jeg kommer på, ser veldig rar ut. For eksempel: FavoritTV-serien (tre "t"-er satt sammen til to, men stor "t" i "TV".) Favoritt TV-serien (orddelingsfeil) Favoritt-TV-serien (to bindestreker er jeg ikke sikker på om er feil, men det ser for meg ganske rart ut) FavorittTV-serien (tre "t"-er etter hverandre, det er vel i beste fall i gråsonen?) Det holder lenge med "favorittserien"/"favorittprogrammet" (på tv). Men hvis du skal velge et av alternativene ovenfor, er det kun nummer tre den korrekte. For øvrig (ikke forøvrig) anbefales det at tv skrives med små bokstaver, på samme måte som pc, cd og edb. Men det er ikke feil å velge store. Likevel synes jeg det hemmer lesbarheten mer, og det er sikkert ikke uten grunn til at også Språkrådet tilrår små bokstaver. Endret 11. september 2009 av Ituca Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå