Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er rett skrivemåte for "favoritt-TV-serien?" Jeg er ikke sikker, og syntes alle kombinasjoner jeg kommer på, ser veldig rar ut.

For eksempel:

FavoritTV-serien (tre "t"-er satt sammen til to, men stor "t" i "TV".)

Favoritt TV-serien (orddelingsfeil)

Favoritt-TV-serien (to bindestreker er jeg ikke sikker på om er feil, men det ser for meg ganske rart ut)

FavorittTV-serien (tre "t"-er etter hverandre, det er vel i beste fall i gråsonen?)

Lenke til kommentar
På godt norsk heter det ikke TV men fjernsyn.

"Favorittfjernsynsserien"

På godt norsk bruker man komma foran "men":

"På godt norsk heter det ikke TV, men fjernsyn."

Ifølge offisiell rettskrivning er både TV og tv fullt gangbare. På den annen side er ikke offisiell rettskrivning nødvendigvis godt norsk. Når det gjelder "favorittfjernsynsserien" tror jeg de fleste ville sagt "favorittserien", i og med at det ikke forekommer så veldig mange serier andre steder enn på TV.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Denne er til de som syns nynorsk er ille. Prøv dere på dialekt på Facebook.

bomgirte frå 3 t andre, istede fårr 3 t 4... så fekk eg sleng på bilen, å glei elegant udi grøfta ;)

kjøba dela? masjinen svive ennå

fk du lappen i påsten??
Lenke til kommentar

Har nevnt det før, men synes likevel det er irriterende å lese slike feil "flere ganger til dagen". "Til" er ikke en erstatning for "om". Mener å ha lest andre eksempler på merkelig bruk av "til", men kommer ikke på det akkurat nå.

...jo, det gjorde jeg. "Til" kan ikke erstatte "hos" heller. Vi reiser til Freddy, men vi "er ikke til Freddy".

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Hva er rett skrivemåte for "favoritt-TV-serien?" Jeg er ikke sikker, og syntes alle kombinasjoner jeg kommer på, ser veldig rar ut.

For eksempel:

FavoritTV-serien (tre "t"-er satt sammen til to, men stor "t" i "TV".)

Favoritt TV-serien (orddelingsfeil)

Favoritt-TV-serien (to bindestreker er jeg ikke sikker på om er feil, men det ser for meg ganske rart ut)

FavorittTV-serien (tre "t"-er etter hverandre, det er vel i beste fall i gråsonen?)

Det holder lenge med "favorittserien"/"favorittprogrammet" (på tv). Men hvis du skal velge et av alternativene ovenfor, er det kun nummer tre den korrekte.

For øvrig (ikke forøvrig) anbefales det at tv skrives med små bokstaver, på samme måte som pc, cd og edb. Men det er ikke feil å velge store. Likevel synes jeg det hemmer lesbarheten mer, og det er sikkert ikke uten grunn til at også Språkrådet tilrår små bokstaver.

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...