Daniel Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Men ikke alle togene har fått systemet på plass, slik at du kan fortsatt risikere å havne på et tog uten det nye tilbudet. Hvem trenger vel ordstilling? Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Uansett hvor "rett" det måtte være, så blir "selvdrap" feil i mine øyne. Magefølelsen min sier klart ifra. I og med at mord tradisjonelt betraktes som verre enn drap, synes jeg selvdrap er et mer dekkende ord enn selvmord, da det forekommer meg langt verre at noen tar livet av andre enn av seg selv. Og siden det nå er nærmere 20 år siden ordet selvdrap ble lansert, burde det snart være temmelig innarbeidet. Så selv vil jeg ikke reagere negativt på det før en eller annen tosk sier eller skriver "ta (evt. tok) selvdrap" istedenfor "begå (evt. begikk) selvdrap", slik enkelte hårreisende nok sier "ta (evt. tok) selvmord". Lenke til kommentar
marcusss Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Blir det feil å si "å selvmyrde" og "å selvdrepe"? EDIT: skrivefeil Endret 3. juli 2009 av marcusss Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) I og med at det heter å myrde og ikke å morde, vil jeg si at i hvert fall uttrykket "å selvmorde" er feil. EDIT: Ovenstående ble skrevet før marcusss endret selvmorde til selvmyrde i sin melding ovenfor. Men begge deler høres selvsagt helt idiotiske ut, spesielt i praktisk bruk: Han selvdrepte da banken avslørte underslaget. Å selvmyrde er imot Herrens bud. De brøt seg inn i leiligheten og fant ut at han hadde selvdrept. Så jeg tror ikke disse ordene vil få særlig gjennomslagskraft, Men som den pessimist jeg er, har jeg mistanke om at vi om noen år vil kunne oppleve enda verre språkføring: Han suicidet da banken avslørte underslaget. Og enda noen år fram i tid, når Språkrådet har avgitt sin innstilling: Han susaidet da banken avslørte underslaget. Endret 4. juli 2009 av Rocambole2 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Politiet pleier jo å seie "selvdrap", som i: "Han begikk selvdrap". Men eg har ikkje aning. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Det er mange som ikke vet forskjellen på disse to verbene: late - later - latet - har latet (late seg) late - later - lot - har latt (late som, late vannet etc.) Et eksempel fra dagens Aftenposten hvor Espen Hoff forteller: Det var spillere i Lyn som gikk rundt og latet som om de ville bli, og så dro de likevel. Stavekontrollprogrammet Tansa takler ikke slike språklige subtiliteter. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Ja, det merkar eg ofte òg. Sterke verb ser ut til å vere litt for innvikla for ganske mange. I Noreg er diverre språket blant dei fleste berre noko rusk og rask ein grav fram frå dei djupaste møkkabingane i hjernen, for så å spytte det ut på den lettaste og raskaste måten som er overhovudet mogleg. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Ja, det merkar eg ofte òg. Sterke verb ser ut til å vere litt for innvikla for ganske mange.I Noreg er diverre språket blant dei fleste berre noko rusk og rask ein grav fram frå dei djupaste møkkabingane i hjernen, for så å spytte det ut på den lettaste og raskaste måten som er overhovudet mogleg. Shiiiiet, stått opp med feil fot i dag? Folk trenger å lese seg litt opp om språkforandring, ta to dispril og ringe i morgen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Språkforderving er en uting. En ting er endringer, en annen ting er degradering. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Og hvordan vil du definere forskjellen? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Han/ham som fosvinner, for eksempel. Det er ikke utvikling, det skyldes at det norske språkrådådet følger en "dette klarer ikke alle å lære, så da dropper vi det, slik at de dumme får mindre skrivefeil." Lenke til kommentar
Thend Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Det jeg spurte om var om du kunne forklare meg forskjellen på de to begrepene du innførte i innlegg #15109, nemlig "endring" og "degradering". Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Du får få et eksempel på utvikling og da, eksemplet i min forrige post gjaldt degenerering. Endring må da dreie seg om en endring som ikke skyldes latskap og inkompetanse, i og med at jeg skiller mellom ednring og degenerering. Skal man se strengt på det, er jo degenerering en type "endring" det også, men jeg mener det på sin plass med et skille. Norrøne ord som har gått over til moderne former av samme ord, er vel greie eksempler på endring. Jeg kunne lett opp norrøne ord og kommet med eksempler, men jeg regner med du ser hvor jeg vil. De har gjerne endret både uttale og skrivemåte. Likedan, hvis hele Norge begynte å si "bass" i stedet for "buss", ville det imo være en endring om man endrerordets skrivemåte også. Språkendring kan også skje hos dem som behersker språket godt og bevisst endrer det, ved å innføre språklige nyheter som senre blir adoptert og akseptert. Degenerering er når språket tilpasses de som ikke behersker det - ikke de som kan språket, bruker det riktig, og innfører nye ord, begreper eller skrivemåter bevisst - men de som aldri har lært seg språket, ikke forstår reglene, og ikke klarer å bruke det riktig. t alt skal dummes ned for at de dumme/ukyndige skal klare alt er ingen god tankegang. Degenerering er det som skjer når de som ikke kan et språk skal få bestemme "utviklingen". red: ryddet opp en tankerekke. Endret 5. juli 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Johan Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Interessant tanke, har hørt det før men da het det entartet og unerwünscht. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Jeg oppfatter det som degenerering av språket når man f.eks. begynner å si kæps istedenfor lue eller kåvver istedenfor omslag. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Interessant tanke, har hørt det før men da het det entartet og unerwünscht.Lyst til å utdype den nærmere? Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Har du fått venner via forumet?Ja, men ikke møtt han/hun/de Ja og jeg har møtt han/hun/de Grøss! Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17760718 knegg Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17760718Haha, gud, jeg måtte bare sende en mail. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å leke moralskt indignert kristen som ble opprørt over seksuelle krumspring, men jeg lot være. Lurer på hva/om hun svarer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg vil også ha ett kontor pult i vinkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå