NikkaYoichi Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hva er galt med kjøleveske? Er det ikke ganske vanlig å omtale glykol som frostveske eller kjøleveske? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hva er galt med kjøleveske? Er det ikke ganske vanlig å omtale glykol som frostveske eller kjøleveske? Dette er en veske: Kjølevæske, derimot ... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Det er nok best at jeg går og legger meg i skam. God natt. Red.: Proves my point. Endret 1. april 2009 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Nå finnes det jo noe som heter kjølebag, og en bag er ikke så forskjellig fra en veske. Men uansett er kjølevæske noe helt annet. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Stephen Fry skrev for ikke lenge siden en bloggpost om språk og språksnobberi som antakeligvis kan være interessant lesestoff for noen og enhver. Irriterende med sammenblandinger av to uttrykk, i dette tilfellet noen hver og alle og enhver. Apropos det leste jeg i dag i Aftenpostens språkspalte v/Per Egil Hegge om et par andre uttrykk som det trolig er uhyre lett å forveksle: Å slå seg for brystet - som betyr å angre noe. Å slå seg på brystet - som betyr å være brautende eller skrytende. Jeg må innrømme at jeg ikke kjente til det første av disse to. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 "Dytte alle over èn kam" "Kaste alle over en kam" Nei. Skjære alle over én kam? Ja =D Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Kjølevæske, derimot ... En ellipse er ikke tre punktumer, men et tegn: … (alt+. på Mac/alt+0133 på PC) Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Hæ? En ellipse er ikke tre punktumer, men et tegn: … (alt+. på Mac/alt+0133 på PC) Hørte du det denne gangen? Endret 12. april 2009 av -Evolution- Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Ikke lyv! Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 En ellipse er ikke tre punktumer, men et tegn: … (alt+. på Mac/alt+0133 på PC) Jepp, men i de fleste sammenhenger er det likegyldig om man bruker tre punktum eller et ellipse. Det som er viktigere er at man bruker denne tegnsettingen på en riktig måte. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Stort sett er det bedre å bruke tre punktum framfor et tegn som ofte ikke vises på PC-skjermen. Man har ingen kontroll med hva andre ser når man bruker slike tegn. Ellipsetegnet er en nykommer med svært kort tradisjon i forhold til tre punktum, som har vært brukt i årtier, bl.a. fordi man ikke finner noe ellipsetegn på skrivemaskiner. Og skrivemaskiner har som kjent vært brukt som skriveredskap mange ganger så lenge som datamaskiner. Endret 12. april 2009 av Beatnik Lenke til kommentar
SciBirg Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Arrrrgghhh!!! Jeg jobber som oversetter/korrekturleser. Akkurat nå korrekturleser jeg en oversettelse gjort av en som er "ekspert" på ord deling. Han/hun vet heller ikke forskjellen på firmware og software, så det blir en del ekstrajobb på meg. Dere som ergrer dere over skrivefeil på forumet bør ikke ta jobb som korrekturleser. Det er ikke bra for blodtrykket. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Arrrrgghhh!!! Jeg jobber som oversetter/korrekturleser. Akkurat nå korrekturleser jeg en oversettelse gjort av en som er "ekspert" på ord deling. Han/hun vet heller ikke forskjellen på firmware og software, så det blir en del ekstrajobb på meg. Dere som ergrer dere over skrivefeil på forumet bør ikke ta jobb som korrekturleser. Det er ikke bra for blodtrykket. Korrekturlesere lever jo av at andre skriver feil, så ikke klag! Lenke til kommentar
SciBirg Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 "Korrekturlesere lever jo av at andre skriver feil, så ikke klag!" Greit nok det, men det får være måte på at man skal gjøre arbeidet for andre, da. Resultatet blir jo en timebetaling som ikke ligner grisen. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det er meget beklagelig, men jeg kan utifra det du skriver ganske enkelt si at du kommer ikke til å bli erklært utilgjengerlig i gjerningsøyeblikket. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Og da går vi tilbake til de grammatiske feilene folkens! Dysleksidebatten blir splittet ut i en egen tråd. (Og som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM) Endret 16. april 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) oi...dette er en 3+....Ikke 5...hver setning inneholdt skrivefeil og tegnfeil, og det var dårlig innhold også. Jeg ser at dere som sier denne artikkelen er bra ikke klarer å skrive selv...det sier jo litt...dettte var en artikkel jeg kunne ha skrevet i 7.klasse! Det var dårlig rett og slett Sad :-\( Endret 16. april 2009 av Underpants Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 De hadde nok all grunn til å spørre deg noen spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå