Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*skilt*

Kan noen belyse mitt enkle sinn med hva som er så galt med dette bildet? :dontgetit:

EDIT: Er det relatert til orddeling? "Militær" er et adjektiv, så det er ikke grammatisk galt å dele opp ordene slik på dette skiltet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Men når disse barna gror opp ...

Dette er vel feil? Etter mi meining skal det alltid vere 'veks opp'.

Correct me if I'm wrong ;)

Veks opp? Har aldri hørt det før. :p

Det heiter vel 'vokser opp' hjå våre vener i aust ;)

Merkar eg vaktar meg for å skrive dialekt her inne.

Lenke til kommentar
Men når disse barna gror opp ...

Dette er vel feil? Etter mi meining skal det alltid vere 'veks opp'.

Correct me if I'm wrong ;)

Veks opp? Har aldri hørt det før. :p

Når man kan skrive i et forum at man aldri har hørt uttrykket «veks opp», da har man virkelig presentert seg sjøl!

Lenke til kommentar
Jeg får fysiske smerter av orddeling, men en militær øvelse er da vitterlig det samme som en militærøvelse. (?)

Teoretisk sett trenger en militær øvelse å være det samme som en militærøvelse. Min oppfatning er at en militærøvelse er en øvelse i militæret, mens en militær øvelse er en øvelse med militæristiske trekk eller som minner om militæret.

Jeg får også fysiske smerter av orddelingsfeil, og slenger vi inn ei engelsk glose i norsken, begynner jeg å gråte...

Lenke til kommentar

Det går for tiden en irriterende TV-reklame for en kleskjede hvor det reklameres for T-trøyer, og hvor fortellerstemmer opplyser at trøyene har lang arm, mens det samtidig står at de har lang erm. Begge deler er selvsagt feil. Trøyer har ikke armer, de har ermer. Men erme er et intetkjønnsord og skrives ikke erm. Så det skulle heller stått langt erme. Men det er jo heller ikke helt riktig, siden trøyer selvsagt har to ermer. Så det korrekte skal altså være at trøyene har lange ermer.

Lenke til kommentar
Det går for tiden en irriterende TV-reklame for en kleskjede hvor det reklameres for T-trøyer, og hvor fortellerstemmer opplyser at trøyene har lang arm, mens det samtidig står at de har lang erm. Begge deler er selvsagt feil. Trøyer har ikke armer, de har ermer. Men erme er et intetkjønnsord og skrives ikke erm. Så det skulle heller stått langt erme. Men det er jo heller ikke helt riktig, siden trøyer selvsagt har to ermer. Så det korrekte skal altså være at trøyene har lange ermer.

Ja, rekalmefolk er så opptatt av å selge at de glemmer alt annet.

Se bare på et skilt i klesbutikken hvor det står: JUMPERE! Ta 3, betal for 2 .. !

Da har jeg lyst til å gå til kassen med 5 jumpere og si: Her er de tre jeg skal ta, og her er de to jeg skal betale for!

Lenke til kommentar

Når det gjelder plakater i butikker irriterer jeg meg enda mer over alle dem som det står SALE på.

Og ikke minst irriterer jeg meg over alle idiotene i radio- og TV-reklamer som f.eks. sier fire ni nittifem når de egentlig mener firetusennihundreognittifem. Men denne utingen tror jeg er tatt opp i dette forumet før.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar
Det heiter vel 'vokser opp' hjå våre vener i aust ;)

Merkar eg vaktar meg for å skrive dialekt her inne.

Du skriv då ikkje dialekt? Det er jo nynorsk.

Nettopp. Eg må passe på at eg ikkje skriv dialekt- noko som kan vere vanskeleg i eit msn- og Facebookinfiltrert samfunn. :)

Edit: frå ein til eit samfunn.

Endret av Bonselo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...