Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enda er godtatt som sidestilt form av ennå. Ikke noe men, ikke noe "fisefine", bare "godtatt". Som i "godta at det er sånn og ikke rett på det som ikke er galt".

Alt blir jo etter hvert godtatt som riktig bare tilfrekkelig mange gjør samme feil. Men de som fortsatt har en smule språksans i behold, skiller mellom ennå og enda istedenfor å gjøre språket sitt fattigere ved å kun å bruke enda.

Det finnes nok av språkfeil på forumet til at man ikke skal rette på det som ikke er galt, spesielt ikke i en tråd som omhandler verken språkets utvikling eller generell grammatikk. Man må gjerne være innbitt forkjemper for slikt, jeg kommenterte bare at innlegget hans ikke passet inn i diskusjonen.

Utenom det ser jeg ikke på ennå/enda som det største tapet, men så er jeg fisefin bergenser som er oppdratt til å si enda i alle sammenhenger. Det samme gjelder for så vidt også han/ham/hun/henne og hele hunkjønnfenomenet. Fantastisk hvordan bergensere skaper sitt eget språk og sprer det videre. ^^

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Hehe, har møtt flere som tror at en bjørnetjeneste er en kjempestor tjeneste. Måtte tll og med lære min samboer forskjellen da dette ordet plutselig dukket opp i en litt snodig kontekst.

Trodde alle hadde hørt en variant av historien om en bjørnefelle, en bjørn, en snill mann, gode venner, flue på nesen og knust kranium jeg.

Lenke til kommentar

Den dagen kler jeg meg i svart og gråter krokodilletårer. :cry:

Du later altså som om du blir lei deg? Hvorfor det?

Fordi det egentlig er noe jeg brenner voldsomt for og synes er forferdelig teit, samtidig som det i den store verdenssammenhengen egentlig er en filleting. Det er noe jeg virkelig føler for å gråte over, men den lille djevelen på skulderen min forteller meg hele tiden at det ikke er verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...