Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg tippe at det er følgende?

sjanse [sjangse] -n, -r ( jf. kjangs)

1 utsikt til å kunne oppnå, gjennomføre noe; gunstig mulighet: han har ingen sjanser (el. ikke sjanser, ikke en sjanse) til å bli valgt / stigende sjanser; tilfeldig mulighet; en viss sannsynlighet: det er sjanse® for regn

2 anledning; leilighet: man må gripe sjansen mens den er der

3 risiko: ta en (farlig) sjanse / bilførere som tar sjanser

sannsynlighet -en, -er

1 det å være sannsynlig: etter all sannsynlighet / med høy grad av sannsynlighet; det at noe er sannsynlig: sannsynligheten taler for at … / sannsynligheten for at noe slikt skal skje

2 ( mat.) forholdet mellom antall mulige av en viss art og det hele antall mulige tilfeller: regne med sannsynligheter

Lenke til kommentar

Er det noen her som husker å ha lest en tekst som beskriver det norske språkets fremtid og forfall?

Teksten er bygget opp på følgende måte, tar et eksempel fritt fra hukommelsen her:

*'****

I 2012 forsvinner den skriftlige forskjellen på å og og. Og blir heretter å, å å blir fortsatt å.

I 2015 bestemmer man seg for å slå sammen "sj-", "skj-" å "kj" til "sj". Denne sjempeforandringen gjør det nødvendig å endre både ordbøker å leksikon.

På slutten er teksten nesten uleselig etter at man har adoptert omtrent alle skrivefeil man kan tenke på. Leste denne på nettet et sted for noen år siden, men har aldri funnet den igjen.

Lenke til kommentar
Kan du vennligst forklare feilen?

En sjanse er en mulighet for noe positivt, læreboka mi nevner ingen positive sider med cystisk fibrose, nei. Hvis spørsmålet hadde vært annerledes ville jeg svart at risikoen for cystisk fibrose er 25% hvis begge foreldrene bærer det svake genet.

Lenke til kommentar
Er det noen her som husker å ha lest en tekst som beskriver det norske språkets fremtid og forfall?

Teksten er bygget opp på følgende måte, tar et eksempel fritt fra hukommelsen her:

*'****

I 2012 forsvinner den skriftlige forskjellen på å og og. Og blir heretter å, å å blir fortsatt å.

I 2015 bestemmer man seg for å slå sammen "sj-", "skj-" å "kj" til "sj". Denne sjempeforandringen gjør det nødvendig å endre både ordbøker å leksikon.

På slutten er teksten nesten uleselig etter at man har adoptert omtrent alle skrivefeil man kan tenke på. Leste denne på nettet et sted for noen år siden, men har aldri funnet den igjen.

Jeg husker jeg leste den for noen få år siden. Trolig fikk jeg den i en mail og har den i så fall i arkivet mitt. Skal se etter når jeg kommer på jobb i morgen.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...