Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei! Hele setningsstillinga er jo tullete. Jeg vedder på at vedkommende kommer fra Mo i Rana eller noe slikt.

"Ring på alle leilighetene, noen åpner sikkert" - ville vært en fornuftig måte å si det på. Det der er en slik idiotisk dialektsak som de ikke klarer å venne seg av med.

De sier også: "om en trent" fremfor "omtrent". Raringer.

Lenke til kommentar
vist du kaster en kjerlig het på pinne så kan du jo se hvordan den spinner. sett fra en litt an vinkel så ville jorden ver glattere enn en billiardkule vist man minsket den til samme størrelse, så "space-liften" ville også vert mye midre vist man krypet jorden til samme størrelse som en "slikkepinn".

Mmmm.

Lenke til kommentar

Slik skal det være:

"Jeg fikk 5 sånne for 50 ,- på nett da jeg kjøpte pc-en min."

Slik jeg har forstått det, bruker man "når" i f.eks. "Når jeg skal kjøpe ny pc". Altså når man prater om fremtid.

Og "da" bruker man om fortid. "Da jeg kjøpte ny pc".

Er jeg den eneste som legger merke til dette? Har jeg lært feil?

Lenke til kommentar
Nei! Hele setningsstillinga er jo tullete. Jeg vedder på at vedkommende kommer fra Mo i Rana eller noe slikt.

"Ring på alle leilighetene, noen åpner sikkert" - ville vært en fornuftig måte å si det på. Det der er en slik idiotisk dialektsak som de ikke klarer å venne seg av med.

Man kan vel skrive "Ring på alle leilighetene, noen blir nok å åpne..." ? Eller er jeg ute og plukker blåbær nå? :ermm:

Edit: Eller "noen kommer sikkert til å åpne"

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Man kan vel skrive "Ring på alle leilighetene, noen blir nok å åpne..." ? Eller er jeg ute og plukker blåbær nå? :ermm:

Edit: Eller "noen kommer sikkert til å åpne"

"noen blir å åpne" er nordnorsk dialekt. Si det så mye du vil, men det funker ikke i det hele tatt når man skriver bokmål. :)

Lenke til kommentar
Slik skal det være:

"Jeg fikk 5 sånne for 50 ,- på nett da jeg kjøpte pc-en min."

Små tall skriver vi som regel med bokstaver. Vi regner tall til og med tolv som små.

Fem brød og to fisker

Ti manns styrke og tolv manns vett

Fem sånne.

Er jeg den eneste som legger merke til dette? Har jeg lært feil?

Nei, men denne tråden ville sprengt alle grenser hvis man skulle lagt inn alle når/da-feil.

Lenke til kommentar
"noen blir å åpne" er nordnorsk dialekt. Si det så mye du vil, men det funker ikke i det hele tatt når man skriver bokmål. :)

Når jeg tenker meg om tror jeg nok det er helt riktig det du sier. Jeg unnskylder meg med at jeg var trøtt når jeg skrev forrige innlegg. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...