Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Hei!

Jeg så på en dokumentar i går om tidstravling!

ehh... og jeg tenker klokke momentant! Det går saktere. Men faen... inni oss? Beveger atomene seg saktere da eller?

Og hvis vi går fortere enn lysetshastig reverseres energien til atomer da eller?! Har JEG missforstått helt TOTALT!?

Hvordan funker dette? inni oss etc. sånn.. atommessig?

Takk!!

 

:love:

Lenke til kommentar
Utdrag fra VG:

 

"Verken Verne Troyer eller hans advokat har uttalt seg etter at den nye nettsiden ble kjent."

 

Skal det ikke være "hverken" der? Forklar gjerne regelen, er glad i å lære!

 

Utpå 1900-tallet en gang ble det bestemt at "h" foran "v" var en uting. Dette ble (så vidt jeg vet) begrunnet med at man på nynorsk (dvs. landsmålet) brukte "k" i stedet. Det skulle vel liksom være mer samnorsk-messig å kutte ut h-en, skjønt logikken er ikke spesielt klar.

 

Derfor ble "hvalp" til "valp," "hveps" til "veps," "hvirvel" til "virvel" og altså "hverken" til "verken." Men man angret seg visst, for man aksepterte jo ikke f.eks. "ver," "vilken," "vem," "va," "vor."

 

Nå er det imidlertid tillatt å bruke noen av de opprinnelige formene, bl.a. nettopp "hverken." Og på riksmål har disse formene alltid vært riktige.

 

Disse formene bør man også foretrekke generelt: Det er nemlig slik at "h" foran "v" best samsvarer med det opprinnelige norske språket. Den k-en som brukes i mange dialekter (og på nynorsk), er noe man fant på senere.

Lenke til kommentar
Jeg er i allefall dritt lei av de rødgrønnes skatter og avgifter. Det var helt idiotisk og innføre piggdekkskatt, eller eindomskatt!! det er rett og slett stjeling av penger fra regjeringens side. Hele statskassa er jo så full av millioner, mer enn nok til de fleste vil jeg tro. Likevel har ikke dette landet penger til å fikse skoler de har heller ikke penger til veiene våre. Det provoserer så vanvittig mye at ikke en tulling av en politiker, klarer å få gjordt noe!!

 

:wee:

Lenke til kommentar
Det var selvfølgelig en bevisst feil for å understreke et poeng. :whistle:

 

Kripos advarer mot minibank-bande

Er jeg helt på villspor her?

 

Du er ikke helt på villspor, men jeg tror det er tillatt å dele ord med bindestrek, bare du gjør det på rett plass. Det er uansett en uting, men det kan også være praktisk for å gjøre ord mer leselig - som eksempel kan vi jo benytte oss av ordet "minoritetsladningsbærerdiffusjonskoeffisientmålingsapparatur", som sies å være det lengste ordet på norsk, som faktisk er noe. Her kunne man med fordel slengt inn én om ikke flere bindestreker i mine øyne, for å gjøre det lettere å lese. Jeg er ikke noen ekspert på grammatikk, men jeg har erfart at man kommer langt med sunn fornuft.

 

 

Red.:

De var jo også under 18 så de kunne jo ikke ha kjøpt, da ville jeg også stjelt.

 

Hadde faktisk en periode der jeg stjal sjokolade og annet godteri, men klarte og slutte, men startet igjen og da var det så digg at jeg stjal en agurk

Men sluttet igjen og aldri gjort det etter det. Nasking er avhengihetsskapende, alle vennene mine og jeg ble nesten avhingi av og naske.

 

Må også legge til Graffiti til listen min.

 

Jeg vet ikke hvor jeg skal starte.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...