Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Foruten vanlige kommaregler, er det vel slik at en, på norsk, får lov til å sette et komma overalt hvor det måtte være naturlig å ha en kort pause.

Ah, ok, men selv om man kan sette komma hvis man vil ha pause, så kan man ikke ta unntak fra kommareglene hvis man vil at det ikke skal være en pause der?

Endret av Underpants
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, men jeg glemte det ikke. Jeg bruker bevisst ikke punktum etter jeg har satt inn en smiley på slutten av en setning. For meg fungerer det lille smilefjeset både som avslutning på en setning, samt en pekepinn på hva jeg prøver å bringe frem.

Det gjør faktisk jeg òg :p

Lenke til kommentar
Foruten vanlige kommaregler, er det vel slik at en, på norsk, får lov til å sette et komma overalt hvor det måtte være naturlig å ha en kort pause.

Ah, ok, men selv om man kan sette komma hvis man vil ha pause, så kan man ikke ta unntak fra kommareglene hvis man vil at det ikke skal være en pause der?

Usikker på om jeg skjønner helt hva det er du mener her. Tenker du på å, for eksempel, unnlate å sette et komma foran "men", når du ikke føler det er nødvendig med en pause der? I så fall, er nok dette ikke tillatt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

SGE7000, hvordan vet du om disse kommareglene?

De står ikke her, i alle fall.

Dessuten kan jo pauser i setninger være av forskjellig lengde, selv om det er snakk om "nanosekunder" i forskjell?

Jeg kom forresten over en søt setning, her for litt siden:

Synes du tattoveringen hannes var fin?
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
SGE7000, hvordan vet du om disse kommareglene?

Vel, den 'regelen' med at komma kan brukes hvor det måtte passe å ha en liten pause, er noe jeg ble fortalt gjentatte ganger av min norsklærer gjennom videregående. Forøvrig en av de absolutt beste lærere jeg noen sinne har hatt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Vel, den 'regelen' med at komma kan brukes hvor det måtte passe å ha en liten pause, er noe jeg ble fortalt gjentatte ganger av min norsklærer gjennom videregående.

Men da blir det jo en smakssak om hvor en skal plassere komma, ut i fra hvordan man er vant til å snakke?

Og da "fjerner" en jo på en måte grensene for hva som er rett og galt, med tanke på kommareglene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Er det reglene som bestemmer språkbruken, eller er det språkbruken som bestemmer reglene?

Kva meiner du er rett og galt, då?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
skal ikke nevnte mgs4 (2 late, rit?) men... hva med ownern?? det er et skinnsykt fett spill på ps3 og det er no way in hell det ville vært like fett på wii, aka wii suger.

etter request: engelske tittelen til ownern er "Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy" i følge wikipedia.

Lenke til kommentar
Kva meiner du er rett og galt, då?

Dersom man fokuserer på å gjøre teksten så leselig som mulig, velger man svært sjelden noe annet enn det som står beskrevet i kommareglene. Likevel betyr ikke dette at det er kommareglene som styrer hvordan man bruker komma. Det er simpelthen slik at man følger språknormene fordi det er hensiktsmessig når man ønsker å gjøre seg forstått.

Over tid forandrer dette seg. I Frankrike har man et eget organ ("Académie Francaise") som kun arbeider med å bestemme hvordan man skal skrive fransk. Resultatet er at svært mange (de aller fleste) ungdommer skriver "feil", og at det har blitt utviklet et sofistikert og fullt leselig SMS-fransk som brukes av dem som ikke klarer, eller gidder, å følge konformitetene.

I det siste har det blitt en slags oppmykning; i 2005 ble det lov til å droppe circonflex-aksenten på blant annet "brûler" ("å brenne", kjent fra desserten crème brûlée). Dette er skriftspråkforming på en helt annen måte enn det som foregår her i landet. Jeg hevder man skal være glad for at det er "lov" til å bruke komma slik man vil - og at man ikke slipper unna med hva det skal være. Som overalt ellers gjelder det å være konform så langt det er nødvendig, og kreativ så langt det er berikende og positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...