Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Det enkleste ville nok være å bare skrive:

Stengt

pga.

lyn,

Da kunne du også kunne skrivet det enda større. Spesielt mtp at butikkens slagord er "Det enkle er ofte det beste".

Endret av Eremal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En del "norwenglish" her og:

Jeg var i nøyaktig samme situasjon i går når jeg var ute. Dum som jeg var så prøvde jeg å kjøre på jentene, da UTEN å befriende fyren først. Needless to say.. det gikk ikke bra.

Jeg gikk da videre, fant en 7'er som var omringet av chodes, så tok jeg spin & in bare for å ha prøvd det. Den funker veldig bra. Instant makeout og #-close, men noen day 2 tror jeg ikke det blir noe av. (jeg er anti-røying, hun røykte)

La meg gjette, "PUA"-tråden? Mye rart der, ja.

Uff, jeg begynner å kjenne at alderen gjør det vanskeligere å følge med gitt. Da jeg var ung tok vi jentene med på kino…

Men ja den tråden må da være av de mer ekstreme når det gjelder merkelige ordvalg og "norwenglish”.

Fruktkake Lagt til I går, 23:58

Hvordan ville du løst det mtp mangelen på plass?

Jeg ville jo bare snudd plakaten:

Pga lynnedslag

er vi dessverre

Stengt! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
veit jo det da, men holder å si det én gang;)

sånn gotisk middelalder stil passer ikke til italiens navn.

italiensk navn din bitch. kan ikke ha annen font da

Herlig.

Lenke til kommentar
Enkelte saker kan ha relativt lang behandlingstid, alt etter hvor du bor og hvor hektisk det er. Trusler pleier å bli behandlet ganske kjapt, dog. Naturligvis.

Hvorfor er det så mange som prøver å få språket sitt til å se mer avansert ut, bare ved å putte inn "dog" alle steder de tror det passer inn?

Lenke til kommentar

Chess har en reklame for mobiltelefoner gående på fjernsynet nå om dagen. Tror du ikke den gjøken som leser opp tilbudet, ikke kan uttale tallet "20" riktig?! Telefonen Nokia 2760 blir "sjuesju-seksti"!

Jeg blir fullstendig oppgitt over at en reklame som det i det hele tatt blir sendt på norsk fjernsyn.

Lenke til kommentar
Noen spesiell grunn til at du føler at stengt skal skrives med stor bokstav. Hvem er vi forresten? Er dere vanligvis åpne? Hadde det ikke vært bedre å skrive "holder vi stengt"?

Nei, stor S var bare en stygg feil fra min side, og jeg vet ikke hva grunnen til at det tydeligvis føltes riktig der og da var. Egentlig litt skremmende og flaut.

Ellers valgte jeg bare å beholde setningen slik den var formulert på plakaten. Jeg vurderte om jeg skulle bytte ut har med holder fordi også jeg mener det høres bedre ut. Men med mine noe begrensede ferdigheter innenfor grammatikkens lover og regler ble jeg usikker på om det er direkte feil å si ”er vi stengt”, så lot det stå som det var.

Er det altså feil?

Lenke til kommentar
Jeg vurderte om jeg skulle bytte ut har med holder fordi også jeg mener det høres bedre ut. Men med mine noe begrensede ferdigheter innenfor grammatikkens lover og regler ble jeg usikker på om det er direkte feil å si ”er vi stengt”, så lot det stå som det var.

Er det altså feil?

"Å ha stengt" er verbet "stenge" bøyd i presens perfektum, og betyr at man er ferdige med handlingen "å stenge", og at fokuset er på konsekvensen av handlingen. Eksempel: "Vi har stengt butikken, så nå må du handle et annet sted."

"Å holde stengt", derimot, betyr at man opprettholder stengtheten (som i at man har stengt og ikke åpnet ennå), og at fokuset er på at det fortsatt er stengt. Et eksempel ville vært "vi holder stengt i påskeferien".

"Å være stengt" er et predikat (i en adjektivfrase), og handler om egenskaper ved subjektet (her underforstått: "butikken") enn om det som faktisk skjer (butikken har blitt stengt). Fokuset her er på det at butikkens fremste egenskap er at den er stengt.

Slik sett ville jeg sagt at det på ingen måte ville vært feil å si at "butikken er stengt"; ja, det ville faktisk være bedre enn å si "butikken holder stengt", siden det ikke er noen grunn til å holde stengt pga. lynnedslag, da slike som regel er av ekstremt kort varighet, eller at "butikken har stengt", fordi det da ville fortalt mer om konsekvensen enn om den faktiske handlingen. Jeg ville således valgt "butikken er stengt".

Det vil være feil å si at "vi" er stengt, av den enkle grunn at det faktisk er butikken, og ikke "vi" som er stengt. Det er nok "vi" som har gjennomført handlingen, men det er butikken som er i fokus.

Mitt forslag blir derfor mer eller mindre det samme som Eremals: Stengt pga. lynnedslag. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig?

_zeke: Det ikke noe galt i å bruke "dog", så lenge det har en funksjon og man vet å plassere det i setningen. "Trusler pleier å bli behandlet ganske kjapt, dog" er en lite smidig konstruksjon, og ganske tydelig influert av det engelske "though", som faktisk kommer fra det norrøne þó, men som plasseres et annet sted i setningen: "Trusler pleier dog å bli behandlet ganske kjapt" er riktig (sml. med likevel). Ikke det at jeg mistenker deg for å ikke vite dette. :)

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hva er riktig da? "Sjuesyv"

PS: Jeg snakker da om riktig uttalle, ikke skrivemåte.

Det skrives "uttale". :)

Uansett, jeg kom tilfeldigvis over et lite skriveri som jobben en gang i tida hadde mottatt som takk for sponsorstøtte til en barnehage eller noe i den duren.

Det som satte meg ut var alle skrivefeilene som så vakkert prydet dokumentet.

La meg sitere litt:

"Fremtidsplanene for plassen vår er enda i tenke boksen men her er noe av det vi i alle fall skal utføres snarest:

-Ferdigstille leke apparater

-Ferdigstille basket nett og volleyball nett

-Så i akebakken"

Er jeg den eneste som blir overrasket at det faktisk er voksne mennesker som trolig har skrevet dette?

Edit: Stor takk til NikkaYoichi for korrektur.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Hva er riktig da? "Sjuesyv"

PS: Jeg snakker da om riktig uttalle, ikke skrivemåte.

Det skrives "uttale". :)

Uansett, jeg kom tilfeldigvis over et lite skriveri som jobben en gang i tida hadde mottatt som takk for sponsorstøtte til en barnehage eller noe i den duren i den duren.

Det som satte meg ut var alle skrivefeilene som så vakkert prydet dokumentet.

Det som satte meg ut var at du klager, mens du selv ikke oppdager at du har hakk i plata.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Det som satte meg ut var at du klager, mens du selv ikke oppdager at du har hakk i plata.

Ingen er perfekte, og min feil kan godt være et resultat av småhyppig klipp og lim.

Lenke til kommentar

Ingen er perfekte, og min feil kan godt være et resultat av småhyppig klipp og lim.

Ingen er perfekte nei, men når man først poster en klage i denne tråden så bør man trå varsomt om du forstår hva jeg mener. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...