Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kom over et bra tilbud på harddisker? Det var fire Western Digital 500GB Caviar SE SATA II 7200RPM 16MB Cache til 1500,-.

Er det et bra tilbud? De er brukt. Er det vanskelig å sette de i Raid 0 og vil det lønne seg å sette de i Raid 0.

Volvo er ikke bil. Det er kun et fremkomst middel. En annen ting er at de slurper bensin.

Nei mitt valg ville nåkk blidd golf

Endret av Nerf
Lenke til kommentar
Både referer til to ja, både voksen og barn, både i pose og sekk osv.

Fra språkrådets nettside:

"Det er på en del måter ikke særlig forskjell på om en er fra Oslo eller fra Vinje. I begge tilfeller hører en mange ulike språkformer både i radio, tv og i det "virkelige" livet."

Hvilket er nok et bevis på at Språkrådet selv ikke er spesielt språklig bevisst.

Forresten har Per Egil Hegge i dagens Aftenposten (papirutgaven) skrevet følgende om uttrykket:

Det later til å ha oppstått en tverrpolitisk enighet om at det godt etablerte uttrykket «ikke bare, men også» er noe vi kan klare oss foruten. Det heter nå «Både det ene, men også det andre.» Det sier statsminister Jens Stoltenberg konsekvent, og det sier tidligere utenriksminister Jan Petersen, og det sier lederne for de homofile og lesbiskes organisasjon. Det hjelper ikke at det absolutt burde hete «både - og», en formulering de fleste har sett og hørt, både separat og i lengre utsagn.

Det lille ordet både volder også andre vanskeligheter. Det markerer, eller er, det som lingvistene og grammatikkekspertene kaller en dualis. Det betyr altså samtlige av to, det vil si det samme som begge. Derfor er det ikke helt riktig å si at både Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet sitter i regjering, men det er neppe særlig mange som reagerer på at det kommer både tre og fire etter både. Men «begge fire» ville vi aldri si eller skrive.

Burde vi godta denne bruken av både? Ikke hvis de språklige puristene, en gruppe som er svært sta og pirkete av seg, skulle få råde. Men det er ikke særlig stor fare, eller sjanse, alt ettersom, for at det kommer så langt.

Lenke til kommentar

Joda, så det var særskriving med en ekstra overraskelse på kjøpet.

Det heter enten håret eller hårete [link], men når du setter sammen med lyslyshåret, eller som i dette tilfellet rødrødhåret, har man ikke det samme valget [link]. Da er det enten ~håret eller ~håra.

Lenke til kommentar
Wee, endelig kan ikke iMac folka si, men mac er så bra pga at all innmaten er i skjermen, du trenger ikke ekstra boks, nå har pc akkuratt det samme ^^, men personlig så liker jeg den ekstra boksen så blir nok ikke akktuelt for meg

Komma er best, ingen protest!

Lenke til kommentar
Rød hårete jente

Sunburn.jpg

Haha! :p Det kan oppstå mange feil ved orddeling. Kvar gong eg får ein sms med orddeling, svarar eg med å skriva "ord deling".

Det er ganske moro å lesa orddelingsfeil i kvardagen:

ananasbiter - ananas biter

Dette stod på ein reklame: Glass Lyse Staker - med 3 kule lys:p

Huff da:

post-159973-1214225619.jpg

Kannibalisme?

post-159973-1214226455_thumb.jpg

Edit: Må nett leggje til ein til:p

post-159973-1214229953_thumb.jpg

Heile byggebransjen sørger etter at terrassen avgjekk med døden i går ettermidag.

Det vert gravferd på måndag, og venane hans; balkong, veranda og altan skal bere kista.

Ord_bok.htm

Endret av Zapticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...