Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

"Hvilken (produsent) er best av AMD og Intel?"

Jeg må si meg enig i at "Hvem er best av AMD og Intel" er det eneste som passer i dette tilfellet, uansett regelbrudd.

Edit: Glemte en "i".

Hvis du dropper "produsent" i setningen passer "Hvem er best av AMD og Intel."

Skriver du derimot "Hvilken produsent er best av AMD og Intel" høres dette mer riktig ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer dere å skille mellom hva som er naturlig å si på dialekt fra hva som er riktig å skrive? På min dialekt høres det heller ikke feil ut om man stiller spørsmålet med hvem.

Hvordan ville DU stilt det opprinnelige spørsmålet ("Hvem er best av AMD og Intel"), uten å vri på setningen?

"Hvilken er best - AMD eller Intel?" høres riktig ut. Har jeg "vridd" på setningen da? Husk at dette er produsenter, eller faktisk i dette tilfellet; prosessorer vi snakker om.

Lenke til kommentar
Korrekt: Hvem spiller ball? - Per, Pål og Espen.

Feil: Hvilke spiller ball? - Per, Pål og Espen.

Korrekt: Hvilke firma lager melk i Norge? - Tine og Q-meieriene.

Feil: Hvem firma lager melk i Norge? - Tine og Q-meieriene.

Hvem lager den beste prosessoren?

Hvilken produsent lager den beste prosessoren?

Det hele spørs på hva forfatter hadde i tankene når han skrev dette. «Hvem er best?» passer hvis man tenker på AMD og Intel som en gruppe mennesker som gjør en jobb. «Hvilken er best?» passer hvis man tenker på AMD og Intel som produsenter, eller som de respektive prosessorer. Jeg regner med at forfatter ikke mente at disse prosessorene var representative for alle andre prosessorer som AMD og Intel lager, derfor blir sistnevnte et dårlig valg.

Ingen av dem er feil uten videre. Det kommer an på. Det jeg kan si meg enig i er at det er en dårlig formulering, nettopp på grunn av denne ambivalensen. Men der har du problemet med overskrifter: Man skal si mye med få ord, og da blir det fort rom for ambivalens.

Edit: Leif.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Hvor lang leverings tid er det på becker surf bestillt shorts for 3 dager siden og lurer på når ca. jeg kan hente den? har sett litt på nettet og googlet litt men ble ikke lkokere av det jeg syntes det stod 1-3 dager jeg men det var kanskje innenfor amerika jaja.
Lenke til kommentar

Fra samme innlegg:

Trodde det var en fjortiss film, noe lignende "fucking åmål" osv. Men etter å ha lest mye bra om den, så måtte jeg ta en skikk.
Det sto på coveret at filmen var på høyde med "Elephant", noe jeg synes hørtes helt latterlig, og måtte bare ta den med hjem for å ta en skikk.

Ungdommen nå om dagen - snakker feil og skriver feil.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare ungdommen som snakker og skriver feil i våre dager. Selv blir jeg for tiden mest provosert av alle radio- og TV-reklamene hvor man uttaler ord feil. For eksempel Platekompaniets reklame for Roy Lønhøidens siste plate, som reklamestemmen forteller oss er den siste i en "triologi". Kjøttprodusenten Grilstad har en stemme som uttaler entrecote "angtrekå" istedenfor det korrekte "angtrekått" (et eksempel på den underlige og særnorske skikken med å la være å uttale t-en i slutten av franske ord, jamfør den utbredte gale uttalen av pommes frites - "påmmfri"). Og for en tid siden kunne man i en Peugeot-reklame høre bilmerket uttalt "pysjå" istedenfor "pøsjå".

Lenke til kommentar
Det er ikke bare ungdommen som snakker og skriver feil i våre dager. Selv blir jeg for tiden mest provosert av alle radio- og TV-reklamene hvor man uttaler ord feil. For eksempel Platekompaniets reklame for Roy Lønhøidens siste plate, som reklamestemmen forteller oss er den siste i en "triologi". Kjøttprodusenten Grilstad har en stemme som uttaler entrecote "angtrekå" istedenfor det korrekte "angtrekått" (et eksempel på den underlige og særnorske skikken med å la være å uttale t-en i slutten av franske ord, jamfør den utbredte gale uttalen av pommes frites - "påmmfri"). Og for en tid siden kunne man i en Peugeot-reklame høre bilmerket uttalt "pysjå" istedenfor "pøsjå".

Noe jeg synes er enda verre er at folk flest sier "bærne", men fint klarer å si "majones". Jeg er ikke noen kløpper på fransk selv, da jeg aldri har lært fransk, men det får jammen være grenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...