Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Tja. Jeg ser litt sporadisk etter en deltidsjobb, så jeg leser endel stillingsannonser. Skremmende mange av de som skriver disse ser ut til å være sterkt rammet av dysleksi. For å si det slik så mister jeg lysten på å søke jobben når stillingsannonsen er full av skrivefeil.

Kan man skrive "endel" ? Det høres mer riktig ut med "en del" for meg ihvertfall.

"Jeg leser en del stillingsannonser"

"Jeg leser endel stillingsannonser"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kva er grunnen til at det er mange fleire gutar med dysleksi enn jenter? I klassen min på ungdomsskulen var det 7 dyslektikarar, og alle var gutar.

Akkurat det der er omstridt, og så vidt jeg kan se ut ifra litt skumlesing så har man ikke undersøkt dette tilstrekkelig til å konkludere med noen bestemt årsak. Senere undersøkelser tyder på at det er tilfelle, men man er visst ikke enig om hvorvidt det virkelig er slik, eller om det rett og slett er mer synlig hos gutter da det menes at gutter har en større tendens til å synliggjøre og utagere sin frustrasjon over lese- og skrivevansker.

Google: dyslexia gender – kos deg. :p

Kan man skrive "endel" ?

Nei, ikke på bokmål. I likhet med mange andre ord og uttrykk (e.g. forøvrig for øvrig) er nok også dette noe som henger igjen fra riksmål, for der er begge former tillatt.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Kan man skrive "endel" ?

Nei, ikke på bokmål. I likhet med mange andre ord og uttrykk (e.g. forøvrig for øvrig) er nok også dette noe som henger igjen fra riksmål, for der er begge former tillatt.

Begge former er vel tillatt i riksmål fordi de er forskjellige ord. En del er f. eks. en bildel, mens endel betyr noen, f.eks. endel mennesker.

Lenke til kommentar
Begge former er vel tillatt i riksmål fordi de er forskjellige ord. En del er f. eks. en bildel, mens endel betyr noen, f.eks. endel mennesker.

En del og endel står oppført sammen som to alternative former.

en del el. endel (noen)

Du finner ikke oppføringen for substantivet del ved å søke på en del.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke søkt på verken endel eller en del i noen ordlister, bare beskrevet at de kan ha forskjellig betydning. Riksmålet blir vel i ferd med å bli like utvannet som bokmålet med allverdens tillatte former av alt mulig. Jeg er sikker på at endel var eneste tillatte form i riksmål for endel år siden, uten at jeg har noen steingammel riksmålsordbok å henvise til. Og hvis så ikke er tilfelle, burde det har vært det!

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
hehe ja, DFI har hele NF4 serien, og nesten alt de har funker ganske bra, de har dårlig minne support, og er ikke noob vennelige, derfor de ikke er så store, sant at ikke alle produktene dems funker helt bra, men ifølge hva jeg ser av benches, og min erfaring, funker som regel alle DFI korta bedre enn asus sine, foxconn har black ops da!.

Punktum er oppskrytt. :roll:

Lenke til kommentar
Pga boyfriend Framen ja. Hvis jeg sarger en dame, har jeg mye mer kontroll over forholdet hvis vi har sex tidlig. Jeg kan sette feks en FB frame, eller en ONS frame på det kun pga mengden comfort jeg gidder å kjøre dagen derpå. Hvis man ikke får closet fort feks pga dårlig logistikk, vil hun invistere i deg over tid, og dermed bli sjokkert når du "ikke vil noe mer enn sex"'

Litt sånn avansert om du har vært litt inne på NLP området:

Over tid vil hun ankre mer følelser til deg enn over kortere tid. Hvis hun ikke rekker å ankre følelser, kan man lede henne inn i den framen du ønsker etter en close

At det var?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...