Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har sikkert vært nevnt flere ganger tidligere, men nå blir jeg seriøst helt sprø her! Når folk skriver "hvem", og ikke "hvilken", da ser jeg rødt. At det er mulig å drite så fullstendig på draget grammatisk! Følg med i norsktimene please.

"4 prossessorer, hvem skal jeg kjøpe?"

:no:

Lenke til kommentar
Dette har sikkert vært nevnt flere ganger tidligere, men nå blir jeg seriøst helt sprø her! Når folk skriver "hvem", og ikke "hvilken", da ser jeg rødt. At det er mulig å drite så fullstendig på draget grammatisk! Følg med i norsktimene please.

"4 prossessorer, hvem skal jeg kjøpe?"

:no:

Da gjør du som meg, og skriver som svar at de skal kjøpe Gunnar. Eller Arne, for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Mange av disse sammensatte formene (forøvrig, idag, imorgen) henger igjen fra riksmål.

[...]Hvorfor støter vi da, rett som det er, på den sammenskrevne formen forøvrig?[2] Det skyldes riksmålets rettskrivningsprinsipper, som ikke alltid samsvarer med de offisielle. Og mange av de uttrykkene som har obligatorisk særskrivning i offisielt bokmål, har valgfri sammenskrivning eller særskrivning i riksmål. Ett av dem er forøvrig. Andre eksempler: avgårde, endel, idag, igår, ikveld, tilsammen. I offisielt bokmål skal disse uttrykkene skrives i to ord: av gårde, en del, i dag, i går, i kveld, til sammen.[3] Men mange – også blant dem som av arbeidsmessige grunner skal bruke den offisielle rettskrivningen – er ikke klar over reglene. Dermed blir det mye sammenskrivning å se.[...]

http://www.riksmalsforbundet.no/sprakspalt...innlegg_66.html

Lenke til kommentar

Noe jeg har merket mye i det siste, er bruken av ordet 'til' i stedet for 'hos', 'for' og 'som' (både skriftlig og muntlig).

"Når er du til meg?"

"Det er ikke sånn til meg."

"Og noen er like til de Charlie har."

En del av sjelen min dør når jeg hører slikt.

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
Mange av disse sammensatte formene (forøvrig, idag, imorgen) henger igjen fra riksmål.

[...]Hvorfor støter vi da, rett som det er, på den sammenskrevne formen forøvrig?[2] Det skyldes riksmålets rettskrivningsprinsipper, som ikke alltid samsvarer med de offisielle. Og mange av de uttrykkene som har obligatorisk særskrivning i offisielt bokmål, har valgfri sammenskrivning eller særskrivning i riksmål. Ett av dem er forøvrig. Andre eksempler: avgårde, endel, idag, igår, ikveld, tilsammen. I offisielt bokmål skal disse uttrykkene skrives i to ord: av gårde, en del, i dag, i går, i kveld, til sammen.[3] Men mange – også blant dem som av arbeidsmessige grunner skal bruke den offisielle rettskrivningen – er ikke klar over reglene. Dermed blir det mye sammenskrivning å se.[...]

http://www.riksmalsforbundet.no/sprakspalt...innlegg_66.html

Ok, så heter det "i mot" eller "imot"? Ordboken min sier "imot".

Lenke til kommentar
"Støvsuker 1400W Deawood gis bort...."

"Gir bort støvsugeren min grunnet at vi har kjøpt en pose løs. Det følger med noen poser. Støvsugeren er liten og ikke spess god, men helt grei. Støvsuger helt greit, men ikke noe FABELAKTIG godt. Kostet 4-5 hundre ny."

Fant den her på Facebook-gruppa "For oss som fascineres av bildene på Finn.no".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...