Imsvale Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg har en lei tendens til å gjøre det ja. Skal jeg ta punktum før smilefjes? Ja. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det der er skikkeleg flause! Det skal ikkje vere mogleg at ei avis kan gjere den feilen! Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det er lesere som har laget de fleste quizene på Aftenposten.no, tror jeg. Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Dette har sikkert vært nevnt flere ganger tidligere, men nå blir jeg seriøst helt sprø her! Når folk skriver "hvem", og ikke "hvilken", da ser jeg rødt. At det er mulig å drite så fullstendig på draget grammatisk! Følg med i norsktimene please. "4 prossessorer, hvem skal jeg kjøpe?" Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hva er riktig å skrive av "idag" og "i dag"? Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det skrives i dag. Idag er ikke et ord (såvidt jeg vet ihvertfall). Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Var sikker på det jeg også, før jeg fant ut at idag var i ordlista på mobben. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 «Forøvrig» er også et ord i ordlista på mobilen. Samme med «wilhrmavikatk». Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Dette har sikkert vært nevnt flere ganger tidligere, men nå blir jeg seriøst helt sprø her! Når folk skriver "hvem", og ikke "hvilken", da ser jeg rødt. At det er mulig å drite så fullstendig på draget grammatisk! Følg med i norsktimene please. "4 prossessorer, hvem skal jeg kjøpe?" Da gjør du som meg, og skriver som svar at de skal kjøpe Gunnar. Eller Arne, for den saks skyld. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) «Forøvrig» er også et ord i ordlista på mobilen. Samme med «wilhrmavikatk». Og du kan tro min mor ble forundret når hun fikk melding fra meg om at klassen skulle lese "Rasmus på jødedo". Endret 14. mai 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Mange av disse sammensatte formene (forøvrig, idag, imorgen) henger igjen fra riksmål. [...]Hvorfor støter vi da, rett som det er, på den sammenskrevne formen forøvrig?[2] Det skyldes riksmålets rettskrivningsprinsipper, som ikke alltid samsvarer med de offisielle. Og mange av de uttrykkene som har obligatorisk særskrivning i offisielt bokmål, har valgfri sammenskrivning eller særskrivning i riksmål. Ett av dem er forøvrig. Andre eksempler: avgårde, endel, idag, igår, ikveld, tilsammen. I offisielt bokmål skal disse uttrykkene skrives i to ord: av gårde, en del, i dag, i går, i kveld, til sammen.[3] Men mange – også blant dem som av arbeidsmessige grunner skal bruke den offisielle rettskrivningen – er ikke klar over reglene. Dermed blir det mye sammenskrivning å se.[...] http://www.riksmalsforbundet.no/sprakspalt...innlegg_66.html Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Noe jeg har merket mye i det siste, er bruken av ordet 'til' i stedet for 'hos', 'for' og 'som' (både skriftlig og muntlig). "Når er du til meg?" "Det er ikke sånn til meg." "Og noen er like til de Charlie har." En del av sjelen min dør når jeg hører slikt. Endret 14. mai 2008 av Dradd Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Mange av disse sammensatte formene (forøvrig, idag, imorgen) henger igjen fra riksmål. [...]Hvorfor støter vi da, rett som det er, på den sammenskrevne formen forøvrig?[2] Det skyldes riksmålets rettskrivningsprinsipper, som ikke alltid samsvarer med de offisielle. Og mange av de uttrykkene som har obligatorisk særskrivning i offisielt bokmål, har valgfri sammenskrivning eller særskrivning i riksmål. Ett av dem er forøvrig. Andre eksempler: avgårde, endel, idag, igår, ikveld, tilsammen. I offisielt bokmål skal disse uttrykkene skrives i to ord: av gårde, en del, i dag, i går, i kveld, til sammen.[3] Men mange – også blant dem som av arbeidsmessige grunner skal bruke den offisielle rettskrivningen – er ikke klar over reglene. Dermed blir det mye sammenskrivning å se.[...] http://www.riksmalsforbundet.no/sprakspalt...innlegg_66.html Ok, så heter det "i mot" eller "imot"? Ordboken min sier "imot". Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det blir noe annet igjen; da er det snakk om rene preposisjoner. Skal man først bruke i-formen av preposisjonen så skal i-en stå inntil: imot, ifra, iblant, imellom osv. Lenke til kommentar
Ole-P Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 "Støvsuker 1400W Deawood gis bort....""Gir bort støvsugeren min grunnet at vi har kjøpt en pose løs. Det følger med noen poser. Støvsugeren er liten og ikke spess god, men helt grei. Støvsuger helt greit, men ikke noe FABELAKTIG godt. Kostet 4-5 hundre ny." Fant den her på Facebook-gruppa "For oss som fascineres av bildene på Finn.no". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå