Underpants Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Er det sånn at hvis du bruker aksenttegn som peker mot høyre, altså ´, så er det mer trykk på vokalen, men hvis det peker andre veien er det mindre? Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Flytta noen av skøyteledningene over til et annet rom. ... Skøyteledning? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Er det sånn at hvis du bruker aksenttegn som peker mot høyre, altså ´, så er det mer trykk på vokalen, men hvis det peker andre veien er det mindre? Wiki to the rescue! http://no.wikipedia.org/wiki/Akutt_aksent http://no.wikipedia.org/wiki/Grav_aksent På norsk gir akutt aksent (akutt; peker opp) lengre vokal. Grav aksent (grav; peker ned i grava ) brukes til litt forskjellig, men også for å markere lengre vokal. På andre språk er man sikkert mer konsekvent. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Flytta noen av skøyteledningene over til et annet rom. ... Skøyteledning? Posteren kommer sikkert fra Rogaland, pappaen min sier skøyteledning noe som er helt normalt der hvor han kommer fra. Lenke til kommentar
hawaii2k Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Jeg er fra Vesterålen og sier det samme, men jeg skriver det på den rette måten. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Skøyteledning seier ein over heile Vestlandet. Her i Nordfjord seier vi det òg. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hva er galt med skøyteledning? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Det er galt å skrive det, da det riktige ordet er skjøteledning. Det snek seg inn ett dialektord til den posteren som skrev skøyteledning. Mulig at det er lov til å skrive skøyteledning på nynorsk, uten at jeg skal si verken fra eller til der. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Det er galt å skrive det, da det riktige ordet er skjøteledning. Det snek seg inn ett dialektord til den posteren som skrev skøyteledning. Mulig at det er lov til å skrive skøyteledning på nynorsk, uten at jeg skal si verken fra eller til der. Ah, stemmer det. Aldri tenkt over. Sier skøyteledning her i Trøndelag også. Endret 24. april 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hva er galt med skøyteledning? Skøyte: Skjøte: Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Det er galt å skrive det, da det riktige ordet er skjøteledning. Det snek seg inn ett dialektord til den posteren som skrev skøyteledning. Mulig at det er lov til å skrive skøyteledning på nynorsk, uten at jeg skal si verken fra eller til der. Ah, stemmer det. Aldri tenkt over. Sier skøyteledning her i Trøndelag også. Hvor i alle dager i Trøndelag sier man skøyteledning? Det skulle jeg likt å vite. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Om avstenging av internettilgangen på skolen under prøver: "Vis de ikke får jukset, så skal du se at gjennomsnitts karakteren synker betraktelig!" Hvordan evner egentlig folk å dele opp slike ord? "Potet stappe" kan jeg til nød forstå (ærlig talt så kan jeg ikke det, men det hjelper på poenget mitt), men det kan da ikke være til å unngå å høre at det blir feil med en pause etter "gjennomsnitts". Endret 24. april 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Virkelig saftig blir det først med "gjennomsnitt's karakter". EDIT: Altså: grunnen til at de deler det ordet er nok at de oppfatter s-en som en genitivs-s, mens den egentlig er en sammensetningsformativ. Endret 24. april 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 @Simen1: Jo takk. Hvor i alle dager i Trøndelag sier man skøyteledning? Det skulle jeg likt å vite. Jeg sier det, og jeg var trønder sist jeg sjekket. Kan godt hende det helles mer mot skjøtledning andre steder, eventuelt skøytledning. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Det har jeg aldri hørt i Trøndelag i de snart 30 årene jeg har bodd her. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Det er vel ikke noe man legger merke til da. Er ikke rare forskjellen på uttalen, og man antar da sikkert at folk sier det samme som en selv. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Da kjenner du ikke meg. Det er en grunn til at jeg henger i denne tråden. Det gjelder ikke bare skrivefeil for min del nemlig, jeg irriterer meg grønn over folk som sier schole, schino, schøtt. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Da kjenner du ikke meg. Det er en grunn til at jeg henger i denne tråden. Det gjelder ikke bare skrivefeil for min del nemlig, jeg irriterer meg grønn over folk som sier schole, schino, schøtt. Ditto, men når det gjelder skøyteledning kontra skjøteledning er det lett å overhøre (i tale), og ta det for gitt at vedkommende sier det samme som du. Iallfall har jeg aldri tenkt over det, jeg som i utgangspunktet er språknazi de luxe. Det er ikke akkurat det mest vanlige ordet i dagligtale heller. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) Er det sånn at hvis du bruker aksenttegn som peker mot høyre, altså ´, så er det mer trykk på vokalen, men hvis det peker andre veien er det mindre? Wiki to the rescue! http://no.wikipedia.org/wiki/Akutt_aksent http://no.wikipedia.org/wiki/Grav_aksent På norsk gir akutt aksent (akutt; peker opp) lengre vokal. Grav aksent (grav; peker ned i grava ) brukes til litt forskjellig, men også for å markere lengre vokal. På andre språk er man sikkert mer konsekvent. Takk. --Borte-- Tas i «Språk for fjols». Endret 24. april 2008 av Underpants Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå