Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, når Språkrådet vedtar å fornorske et ord er det lite igjen annet enn smak og behag. Personlig synes jeg f.eks. teip fremfor tape er helt greit, men gaid fremfor guide og jus fremfor juice blir helt feil. Men det er min oppfatning, og det bunner nok mer enn noe annet i det jeg er vant med, og bare dels i at noen fornorskete ord er helt på trynet. :p:wee:

Der må jeg si meg uenig. Av ordene du nevner, er det bare tape som etter min mening har gode norske erstatningsord fra før, nemlig limbånd, lydbånd, osv.

Understreker bare poenget mitt om smak og behag egentlig. Teip er noe jeg har vokst opp med, likeså for juice og guide. Derfor er disse mest naturlig for min del.

Lenke til kommentar
Noe som irriterer meg noe grenseløst er folk som tror det er så utrolig fantanstisk korrekt å bruke ord som f.eks: GAID. Ja, jeg vet gaid står i ordboka, og at språkrådet har bestemt det, men håper ingen tror at dette er allment akseptert at det er bedre å bruke gaid fremfor guide.

Det er kanskje ikke "allment akseptert", men dette er imidlertid ingen god grunn til å ikke bruke slike fornorskete skriveformer. Jeg har aldri sagt at det er "fantanstisk korrekt", ei har jeg aldri heller påstått at det er i noen grad "mer korrekt" å bruke slike former. De er likestilte. Uansett synes jeg selv at det er bedre å bruke bedre ord, f.eks. "veiledning" i aktuelle eksempel, der det er mulig.

Spesielt det faktum at så og si alle guidene rundt på diskusjon.no er laget av folk som bruker ordet gaid, gjør meg litt amper. Er det noen steder i landet hvor skolene har diktater med ord som gaid og beiken? eller er det bare folk som er sære?

Lenke til kommentar
Spesielt det faktum at så og si alle guidene rundt på diskusjon.no er laget av folk som bruker ordet gaid, gjør meg litt amper. Er det noen steder i landet hvor skolene har diktater med ord som gaid og beiken? eller er det bare folk som er sære?

Hva er sært med det? Jeg vet det er en klisjé å spørre om dette, men skulle du helst sett at man fortsatt skrev chauffeur, tough, etc.?

Tilbake til trådens emne:

så og si
Lenke til kommentar
Er faktisk enig i at man ikke skal ha poker i Norge. Men et område hvor Giske feilet. Var å innføre Keno som et supliment for spillemaskinene.

Ja. Kanskje han har. Et poeng.

Jeg tok den ikke første gangen jeg skumleste gjennom den, men andre gangen var den faktisk veldig morsom :p

Mitt bidrag:

oppdateringer får dataen

HEI:)

jeg pleier å spille warrock, men det hakker avogtil:( jeg vet det er fårdet dataen min er treg... finnest det en måte å oppdatere datamaskinen på eller noe sann?

Lenke til kommentar

En forumpost, 33 linjer med tekst, og to pustepauser i form av linjeskift.

På grunn av fint språk ellers på denne veggen av tekst, dropper jeg å sitere. Er et godt tips å være glad i linjeskift når ikke læreren bestemmer hvor du egentlig skal ha avsnitt. :)

Lenke til kommentar
Samme faen hva grunnen er så ler du faen ikke om noen stryker med o_O WTF, en ting er hvis en person går å morder en hel landsby, men altså, å le når noen dår pga at dem kjøper noe dem trur er trygt å drikke osv er ikke humanitært!

Sant nok.

Lenke til kommentar
Vel.

Jeg kan i alle fall svare på hva Kontraktørene gjør,

Varierer mye fra installasjon til installasjon og fra operatørselskap til operatørselskap.

Men hovedsaklig går det i Større Installasjonsoppdrag.

Som store oppgraderinger av alarmanlegg,prosessanlegg osv.

Vanligvis ikke mange som går på det som kalles PM, Altså lysrør osv.

Og etter en installasjon så er man ofte med på å bistå oljeselskapet under test og overleveringsfasen av anlegget.

Det er den minste delen av jobben, og ikke alle får være med på det.

Stort sett er det de fineste jobbene i Oljeselskapene.

Men er også vanskligst å komme seg inn der.

Linjeskift

er

kult,

da!

Lenke til kommentar
Samme faen hva grunnen er så ler du faen ikke om noen stryker med o_O WTF, en ting er hvis en person går å morder en hel landsby, men altså, å le når noen dår pga at dem kjøper noe dem trur er trygt å drikke osv er ikke humanitært!

Sant nok.

haha, likte den

Lenke til kommentar
* Nøy deg med ett utropstegn!!!!!

* Unngå forklaringer i parentes (selv om de er relevante).

* Preposisjoner er uegnet til å avslutte setninger med.

* Aldri generaliser!

* Sammenlikninger er minst like ille som klisjeer.

* Unngå å sprite opp språket med fancy og trendy ord og uttrykk.

* Unngå fork. o.l.

* Husk, engelske ord og uttrykk er out.

* La språket ditt være kjemisk fritt for klisjeer, unngå dem som pesten.

* Vær mer eller mindre spesifikk.

* Overdrivelser er tusen ganger verre enn klisjeer.

* Lær deg, kommareglene.

* Selv om du føler trang til å bruke usedvanlig mange ord og vendinger for å få frem det budskapet du har til hensikt å kommunisere til andre, bør du legge vind på å ordlegge deg så kort og konsist som du bare makter.

* Anvend absolutt aldri allitterasjoner.

* Si ting bare en gang, ikke gjenta eller fortell det du allerede har sagt på et tidligere tidspunkt.

* Unngå et-tegnet & unødvendige binde-streker.

* Unngå sitater, eller som Ralph Waldo Emerson sa: «Jag hater sitater. Fortell meg hva dere vet.»

* Metaforer er ris til egen bak.

* Bruk av svesismer er ikke så der videre heftig.

* Kontaminasjoner i hytt og pine er dårlig norsk.

* Vær nøye med korekkturen, så ikke viktige utelates.

* Sitat: "Vi står på kanten av stupet, og tiden er nå inne for å ta et langt skritt fremover!" (ukjent)

Selvironisk og fin. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...