Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
( Den er ikke så vanskelig, men jeg ville ikke la skjangsen gå forbi )

For meg høres den litt obskøn ut.

:ph34r:

Lenke til kommentar
Overtale? Nå er de bare en vanlige gjeng av venner som forteller om filmen. Se på andre revyer av filmer du liker og se om de har samme meining.

Og filmen er svært dårlig, og har blitt slaktet flere steder eller bare fått midt på karakter.

Folk har jo forskjellige meininger, at alle skal være enige er ikke mulig. Samme som om noen sier "den filmen er noe dritt", stoler du blindt på hans/hennes meining er det synd på deg....

Men likte du ikke siten er det greit det.

:wee:

Ingen grove feil, men fortsatt morsomt.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar
Samme som om noen sier "den filmen er noe dritt", stoler du blindt på hans/hennes meining er det synd på deg....

Fy satan! Se på prikkane på slutten! Oo

Men det har eg lurt på, fordi eg ser alltid «...» brukt utan mellomrom mellom det siste ordet og prikkane. Er det helt feil?

Lenke til kommentar
Men det har eg lurt på, fordi eg ser alltid «...» brukt utan mellomrom mellom det siste ordet og prikkane. Er det helt feil?

Språkrådet har dette å si om saken:

"Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt)

Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)"

Lenke til kommentar

Det kan vel være fordi det for mange er unormalt å legge til et mellomrom før man skriver de tre punktumene. Det var det for meg før.

Vi har jo alle lært at man ikke skal ha mellomrom før man skriver komma, punktum og andre tegn. Nå skal vi plutselig gjøre det, men bare hvis vi skal bruke tre punktum på slutten av en setning.

Det er i hvertfall min teori :)

Lenke til kommentar

Noe som irriterer meg noe grenseløst er folk som tror det er så utrolig fantanstisk korrekt å bruke ord som f.eks: GAID. Ja, jeg vet gaid står i ordboka, og at språkrådet har bestemt det, men håper ingen tror at dette er allment akseptert at det er bedre å bruke gaid fremfor guide.

Lenke til kommentar

Vel, når Språkrådet vedtar å fornorske et ord er det lite igjen annet enn smak og behag. Personlig synes jeg f.eks. teip fremfor tape er helt greit, men gaid fremfor guide og jus fremfor juice blir helt feil. Men det er min oppfatning, og det bunner nok mer enn noe annet i det jeg er vant med, og bare dels i at noen fornorskete ord er helt på trynet. :p:wee:

Lenke til kommentar
Noe som irriterer meg noe grenseløst er folk som tror det er så utrolig fantanstisk korrekt å bruke ord som f.eks: GAID. Ja, jeg vet gaid står i ordboka, og at språkrådet har bestemt det, men håper ingen tror at dette er allment akseptert at det er bedre å bruke gaid fremfor guide.

Det er kanskje ikke "allment akseptert", men dette er imidlertid ingen god grunn til å ikke bruke slike fornorskete skriveformer. Jeg har aldri sagt at det er "fantanstisk korrekt", ei har jeg aldri heller påstått at det er i noen grad "mer korrekt" å bruke slike former. De er likestilte. Uansett synes jeg selv at det er bedre å bruke bedre ord, f.eks. "veiledning" i aktuelle eksempel, der det er mulig.

Lenke til kommentar
Vel, når Språkrådet vedtar å fornorske et ord er det lite igjen annet enn smak og behag. Personlig synes jeg f.eks. teip fremfor tape er helt greit, men gaid fremfor guide og jus fremfor juice blir helt feil. Men det er min oppfatning, og det bunner nok mer enn noe annet i det jeg er vant med, og bare dels i at noen fornorskete ord er helt på trynet. :p:wee:

Der må jeg si meg uenig. Av ordene du nevner, er det bare tape som etter min mening har gode norske erstatningsord fra før, nemlig limbånd, lydbånd, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...