Underpants Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 ( Den er ikke så vanskelig, men jeg ville ikke la skjangsen gå forbi ) Lenke til kommentar
Makaakaaa Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Jeg har et spørsmål: Skrives det "Pizzaria", eller "Pizzeria"? Lenke til kommentar
Makaakaaa Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Virker ulogisk, spør du meg. Man spiser "PIZZA", ikke "PIZZ" eller "PIZZE". Hvis du skjønner tankegangen min. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Det heter vel pizzeria fordi pizzaeria blir noe tungvint. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) QBab: Quote. Det heter quote. Sitatet i seg selv var fiffig. Oh, skjønte at det var noe mose i uglen der ja. Endret 6. mars 2008 av QBab Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 ( Den er ikke så vanskelig, men jeg ville ikke la skjangsen gå forbi ) For meg høres den litt obskøn ut. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 eg hadde åg litt forstyrrelsar når eg såg film fra pcn over vga, men det forsvant Trenger jeg si noe? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Overtale? Nå er de bare en vanlige gjeng av venner som forteller om filmen. Se på andre revyer av filmer du liker og se om de har samme meining. Og filmen er svært dårlig, og har blitt slaktet flere steder eller bare fått midt på karakter. Folk har jo forskjellige meininger, at alle skal være enige er ikke mulig. Samme som om noen sier "den filmen er noe dritt", stoler du blindt på hans/hennes meining er det synd på deg.... Men likte du ikke siten er det greit det. Ingen grove feil, men fortsatt morsomt. Endret 7. mars 2008 av Thendrup Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Bare fått midt på karakter ^^ Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Samme som om noen sier "den filmen er noe dritt", stoler du blindt på hans/hennes meining er det synd på deg.... Fy satan! Se på prikkane på slutten! Oo Men det har eg lurt på, fordi eg ser alltid «...» brukt utan mellomrom mellom det siste ordet og prikkane. Er det helt feil? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Men det har eg lurt på, fordi eg ser alltid «...» brukt utan mellomrom mellom det siste ordet og prikkane. Er det helt feil? Språkrådet har dette å si om saken: "Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt) Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)" Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Ja, eg veit om den regelen, Skarstad. Det er derfor eg tykkje det er så rart å se det brukt feil (i følgje språkrådet) overalt. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det kan vel være fordi det for mange er unormalt å legge til et mellomrom før man skriver de tre punktumene. Det var det for meg før. Vi har jo alle lært at man ikke skal ha mellomrom før man skriver komma, punktum og andre tegn. Nå skal vi plutselig gjøre det, men bare hvis vi skal bruke tre punktum på slutten av en setning. Det er i hvertfall min teori Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det er i kvart fall forvirrande å se det feil brukt overalt. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det er i hvertfall min teori Omfatter den teorien din også bruk av smilies som punktum? Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Noe som irriterer meg noe grenseløst er folk som tror det er så utrolig fantanstisk korrekt å bruke ord som f.eks: GAID. Ja, jeg vet gaid står i ordboka, og at språkrådet har bestemt det, men håper ingen tror at dette er allment akseptert at det er bedre å bruke gaid fremfor guide. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Vel, når Språkrådet vedtar å fornorske et ord er det lite igjen annet enn smak og behag. Personlig synes jeg f.eks. teip fremfor tape er helt greit, men gaid fremfor guide og jus fremfor juice blir helt feil. Men det er min oppfatning, og det bunner nok mer enn noe annet i det jeg er vant med, og bare dels i at noen fornorskete ord er helt på trynet. Lenke til kommentar
andm Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Noe som irriterer meg noe grenseløst er folk som tror det er så utrolig fantanstisk korrekt å bruke ord som f.eks: GAID. Ja, jeg vet gaid står i ordboka, og at språkrådet har bestemt det, men håper ingen tror at dette er allment akseptert at det er bedre å bruke gaid fremfor guide. Det er kanskje ikke "allment akseptert", men dette er imidlertid ingen god grunn til å ikke bruke slike fornorskete skriveformer. Jeg har aldri sagt at det er "fantanstisk korrekt", ei har jeg aldri heller påstått at det er i noen grad "mer korrekt" å bruke slike former. De er likestilte. Uansett synes jeg selv at det er bedre å bruke bedre ord, f.eks. "veiledning" i aktuelle eksempel, der det er mulig. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Vel, når Språkrådet vedtar å fornorske et ord er det lite igjen annet enn smak og behag. Personlig synes jeg f.eks. teip fremfor tape er helt greit, men gaid fremfor guide og jus fremfor juice blir helt feil. Men det er min oppfatning, og det bunner nok mer enn noe annet i det jeg er vant med, og bare dels i at noen fornorskete ord er helt på trynet. Der må jeg si meg uenig. Av ordene du nevner, er det bare tape som etter min mening har gode norske erstatningsord fra før, nemlig limbånd, lydbånd, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå