Underpants Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Ja, det sa læreren min òg. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 En av de beste bøkene jeg vet om starter med :"Men jeg var ikke død...". Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) ex kjereste - nettby terror! Dette er en spennende tråd som omhandler bokstaven X, "kjereste", nettby.no og terror! Endret 6. februar 2008 av Heatsink Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 En av de beste bøkene jeg vet om starter med :"Men jeg var ikke død...". At boken er bra betyr ikke at språket er korrekt i den, bare så du vet det. Jeg har lest mange bra bøker som har språk som ikke er så bra. I dette tilfellet kunne det for eksempel si noe om karakteren i boka. Det er tullete å starte en setning med men. Det gir jo ingen mening. "Men" er jo et ord som brukes for å vise en sammenheng mellom noe: "Jeg har ikke vondt i hodet, men i foten." Blir litt go'dag mann økseskaft å starte en setning med men. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 En av de beste bøkene jeg vet om starter med :"Men jeg var ikke død...". At boken er bra betyr ikke at språket er korrekt i den, bare så du vet det. Jeg har lest mange bra bøker som har språk som ikke er så bra. I dette tilfellet kunne det for eksempel si noe om karakteren i boka. Det er tullete å starte en setning med men. Det gir jo ingen mening. "Men" er jo et ord som brukes for å vise en sammenheng mellom noe: "Jeg har ikke vondt i hodet, men i foten." Blir litt go'dag mann økseskaft å starte en setning med men. Det er et språklig/litterært/narrativt virkemiddel. Dessuten kan det godt vise en sammenheng til noe uten at dette noe nødvendigvis må komme rett foran ordet men. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Dette med «men» som første ord i setninger er ei retningslinje, ikke en regel. Lenke til kommentar
Kleif Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Det er lov å starte en setning med men, men det er ikke alltid passende. Endret 6. februar 2008 av Kleif Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 ex kjereste - nettby terror! Dette er en spennende tråd som omhandler bokstaven X, "kjereste", nettby.no og terror! Jeg tror ungdommen i dag er alt for amerikanisert. De ser for mye engelsk tekst og språk, og drar med orddelingsreglene deres inn i norsk språk. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvorfor bruker dem ordelingsfeil i USA? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Det er ikke orddelingsfeil. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Det er ikke orddelingsfeil. Ja, men uansett; hvorfor? Skal det være stor forbokstav etter semikolon? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Nei. Og ikke skal man vel bruke semikolon slik heller. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Nei. Og ikke skal man vel bruke semikolon slik heller. Er ikke det en mellomting av punktum og komma? Lenke til kommentar
noodles Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 I engelsk set ein ikkje saman ord som ein gjer på norsk. Det gjer at det som på engelsk er korrekt vert orddelingsfeil på norsk. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Poenge var att noe mindre enn de, ikke kan reknes som bebolig(imo), ut ifra vår standar vel å merke. Greit nok att huset ligger i England, men hva har de med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Nei. Og ikke skal man vel bruke semikolon slik heller. Er ikke det en mellomting av punktum og komma? På en måte. At du er klar over den huskeregelen, gjør det egentlig bare snodigere at du satte et semikolon i den setninga, ettersom kolon var det eneste som passet. http://sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_gr...tikk/Semikolon/ Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Dette kan bli spennende! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Drobo lar deg skifte ut fire harddiskerdisker etter behov. Sitatet er tatt fra itavisen.no. Artikkelen finner dere her. Bombe at det var Tore Neset som skrev artikkelen Jeg skjønner ikke at en mann med så dårlige skrivekunnskaper kan ha jobb som journalist i en nettavis som mer eller mindre er seriøs. La oss få opp flere av Tore Neset sine skrivefeil! Det er mye mer der det kommer fra... Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Nei. Og ikke skal man vel bruke semikolon slik heller. Er ikke det en mellomting av punktum og komma? http://sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_gr...tikk/Semikolon/ Takk. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) La oss få opp flere av Tore Neset sine skrivefeil! Det er mye mer der det kommer fra... En som bruker garpegenitiv i bokmål, burde ikke henge ut andre for dårlige språkkunnskaper. Endret 7. februar 2008 av Rocambole2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå