Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er nok den eneste. Om ikke den eneste - en av de svært få. Jeg kommer ALLTID til å irritere meg over "da" feilen. Ikke i betydning tid, men som i betydningen "'a" ('a).

 

Eksempel: Det er ikke noe kult da. DET ER FEIL!

 

Svar: Det er ikke noe kult, da. DET ER RIKTIG.

 

Mitt inntrykk faller drastisk på et medlem om vedkommende ikke skriver som sistnevnte. En av svært få som bryr seg - om noen.

Lenke til kommentar

Vi gikk hjem fra jobb tidlig, da vi var ferdig med oppgavene.

 

Er dette feil?

 

Jeg mener det er best å bruke da her, da alternativene på grunn av at eller fordi er mer krøkete og gir dårligere flyt i setningen.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Vi gikk hjem fra jobb tidlig, da vi var ferdig med oppgavene.

 

Er dette feil?

 

Jeg mener det er best å bruke da her, da alternativene på grunn av at eller fordi er mer krøkete og gir dårligere flyt i setningen.

Les innlegget mitt. Den muntlige varianten, som f.eks: "Gjør det 'a", skal skrives: "Gjør det, da".

 

Det du sier er helt utenfor ordets betydning slik jeg mente det. Prøv å sette inn den muntlige varianten ('a) i setningen din, og se om det hadde gått. "Vi gikk hjem fra jobb tidlig, 'a vi var ferdig med oppgavene". Dette går ikke i det hele tatt. Høres feil, og er feil.

 

Skjønner du hva jeg mener? Ellers var setningen din korrekt skrevet, selv om jeg, som riktignok er litt snerklete på dette området, ville skrevet: "Vi gikk tidlig hjem fra jobb", istedenfor "vi gikk hjem fra jobb tidlig", men dette er bare slik jeg føler det er korrekt.

Lenke til kommentar
Tror jeg har skrevet for mye engelsk  :blush:

Engelsk er et flott språk, rikere på både alternative ord og uttrykk, og måten man kan uttrykke seg på. Jeg gjør det bedre i engelsk enn norsk på skolen, for å si det sånn. Har aldri en eneste feil, jeg bare skriver ikke bra nok historier på norsk.

 

Engelsk er tingen!

Endret av c_u_m8
Lenke til kommentar
vell vi har ruter og kjøre etter det her ikke alle bilisten som skal hjemm eller til jobb .. DI vet at det er KØ og bør derfor bergne bedre tid så di kan kjøre mere etter trafikkreglende ... tenk hvist alle yrkessjåfører ikke fulgte trafikkreglende ??????

 

da vil det garantert vært den størsten rett på veien for det ikke mange som er gal nokk til og kødde til en Scania men 50TOnn total vekt som ikke stopper for 1 km etter at den traff bilen

 

og hvist flere tok bussen vil det ikke vært kø trafikk og da ville veien vært behaglig og kjøre på :)

Jeg må si "au". Jeg klarte rett og slett ikke å fulleføre innlegget. Greit nok at det er seint, men likevel. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...