pcp160 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har jo allerede avslørt at jeg ikke kan norsk grammatikk. Men jeg ville gladelig skrevet "Jeg kommer om 5 min, bare vent." Og syns også det ser bedre ut enn "Jeg kommer om 5 min., bare vent." Er det første altså feil? Og er begge setningene feil, fordi man ikke kan bruke tallet 5 som beskrivelse av klokkeslettet fem? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Er det første altså feil?Og er begge setningene feil, fordi man ikke kan bruke tallet 5 som beskrivelse av klokkeslettet fem? Det andre er feil. Man skal vel helst bruke bokstaver for å skrive tall under 11/12, eller hva det nå var. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Resultatet når du søker etter "min": her.Søker du derimot etter "min." får du ikke treff. Fra sparkrad.no Punktum etter konstaterende utsagn og bydesetninger Det er i naturen Mattis henter sine impulser. Tei deg no, mor. Punktum ved forkortelser aug. (august), ca. (cirka), et. (etasje), ev. (eventuelt), fig. (figur), kl. (klokka), maks. (maksimum), md. (måned), mva. (merverdiavgift) I forkortelser som består av flere ord, skal det være punktum mellom hvert ledd når forkortelsene ellers ville kunne forveksles med ord eller andre forkortelser. Bare ett punktum ved noen av de vanligste forkortelsene cand.philol., f.eks., f.Kr., m.a.o., m.m., o.a., o.l. mht. (med hensyn til), moh. (meter over havet), ofl. (og flere), osv. (og så videre), pga. (på grunn av) Ikke punktum ved forbokstavord (initialord) og ved forkortelser for mål, vekt, mynt, grunnstoff og bøkene i Bibelen NRK (Norsk rikskringkasting), SAS (Scandinavian Airline System); mm (millimeter), m (meter), ts (teskje), g (gram), hg (hekto); dk (danske kroner), kr (kroner), rbl (rubler), FIM/fmk (finske mark); Au (gull), He (helium); Luk (Lukas), Rom (Romerbrevet) Ikke punktum, men mellomrom som skille i store tall 50 000, 2 000 000 Punktum ved ordenstall og datoer (merk: punktum etter dag og måned) 1. (første), 2. (andre), 10. (tiende) Olav 5. (Olav den femte) 17. mai, 31. desember 13.4., 7.7.2000 Punktum som skilletegn i tidsuttrykk kl. 14.00 (eller kl. 1400) Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt) Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt) Tre punktum markerer utelatelser i sitater Bukken hadde han stelt med siden i vinter […], men nå var det gjort på en liten stund, og han skulle ikke se den mer. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Er ikke minutter et tidsmål? Jeg lærte i hvert fall at minutter/min ikke skulle ha punktum bak på skolen, og de tre ordbøkene jeg har slått opp i nå støtter meg. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hmm. Der har du visst helt rett NgZ. Sånn går det når jeg ikke leser alle postene nøye. Jeg tenkte selvsagt på min. som forkortelse for minimum. Men det er en ting jeg lurer på, er ikke meter over havet et mål? Hvorfor skal da moh. ha punktum, men ikke f. eks. mm? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg bare tenker høyt her nå cyclo, men moh. er vel i seg selv ikke et mål, eller mer presist en måleenhet. Meter er jo det, men ikke over havet. Så om reglene er som du sier, kan det kanskje være forklaringen? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Høres ut som en logisk forklaring egentlig. Jeg tenkte også på den da jeg postet, men jeg synes egentlig det er rart at man har så varierende regler liksom. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) denne tråden blir garantert stenkt vis den forsetter sånn.. Words. Endret 11. oktober 2007 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
andm Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 «min» er et symbol. Derfor trenger du ikke punktum i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Blir du provusert av at utlenningene unger skal ha fleir rettar enn norske unger?Kanskje dei som kommer hit er litt fattige, men dei kan jo beggynne å jobbe og få nokk pengar til barnehage plass istede for å sitte på ræva å heve trygda(seie ikkje at alle gjør det, men mange). Sei kva du syns Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hmm, ser ut til at det kan bli en del kødd i Ubuntu dersom man ikke har Samba, eller NFS på plass... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 hva må jeg gå for å bli dataspill designer?? Du må gå kanintøfler! Lenke til kommentar
noodles Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Den nye "Drite" Episoden var Bedre en den sykdom episoden etter min menning. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Hvis man tar sånn gravid test og man får svar om at man er gravid. (Hvis man tenker det har gått 3-4 uker etter samleiet) Hva kan jeg da gjøre for å "fjerne" graviden? Har hørt om abort. Hvordan funker det? Noen har sakt at man drikker seg driting og så dreper alkoholen "barnet". Kan man gå til legne og få den fjernet? Hva kan jeg gjøre? Nesten et guds under at dem får til noe så avansert som forplantningsbiten. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Hehe. Fjerne graviden Stakkars lege som får besøk. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 for å passe inn å ikke være en einstøling. For å være som alle andre å ikke skille seg ut? Det er vemodig at majoriteten på diskusjon.no ikke makter/gidder å skrive ordentlig norsk. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Ja, "du forstr jo vha jge mener lievel". Argh. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Detter er vel ikke rett plass å spørre om dette, men fant ingen andre plasser.Prøvde i et caping forum, men der ville ingen svare meg. Jeg lurer på om noen vet om en plass hvor det er gamle capingvogner hvor man kan plukke deler av. En slags campingskraphandler eller noe. Trenger noen deler til min gamle campingvogn. en takluke og div. Eller om noen her har en gammel capingvogn ståendes. Jolly good! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg stemmer for den opperste Det er litt skremmende at denne tråden har nådd over 12 000 innlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå