Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Jeg har jo allerede avslørt at jeg ikke kan norsk grammatikk.

Men jeg ville gladelig skrevet "Jeg kommer om 5 min, bare vent."

Og syns også det ser bedre ut enn "Jeg kommer om 5 min., bare vent."

Er det første altså feil?

Og er begge setningene feil, fordi man ikke kan bruke tallet 5 som beskrivelse av klokkeslettet fem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Resultatet når du søker etter "min": her.

Søker du derimot etter "min." får du ikke treff.

Fra sparkrad.no

Punktum etter konstaterende utsagn og bydesetninger

Det er i naturen Mattis henter sine impulser.

Tei deg no, mor.

Punktum ved forkortelser

aug. (august), ca. (cirka), et. (etasje), ev. (eventuelt), fig. (figur), kl. (klokka), maks. (maksimum), md. (måned), mva. (merverdiavgift)

I forkortelser som består av flere ord, skal det være punktum mellom hvert ledd når forkortelsene ellers ville kunne forveksles med ord eller andre forkortelser. Bare ett punktum ved noen av de vanligste forkortelsene

cand.philol., f.eks., f.Kr., m.a.o., m.m., o.a., o.l.

mht. (med hensyn til), moh. (meter over havet), ofl. (og flere), osv. (og så videre), pga. (på grunn av)

Ikke punktum ved forbokstavord (initialord) og ved forkortelser for mål, vekt, mynt, grunnstoff og bøkene i Bibelen

NRK (Norsk rikskringkasting), SAS (Scandinavian Airline System); mm (millimeter), m (meter), ts (teskje), g (gram), hg (hekto); dk (danske kroner), kr (kroner), rbl (rubler), FIM/fmk (finske mark); Au (gull), He (helium); Luk (Lukas), Rom (Romerbrevet)

Ikke punktum, men mellomrom som skille i store tall

50 000, 2 000 000

Punktum ved ordenstall og datoer (merk: punktum etter dag og måned)

1. (første), 2. (andre), 10. (tiende)

Olav 5. (Olav den femte)

17. mai, 31. desember

13.4., 7.7.2000

Punktum som skilletegn i tidsuttrykk

kl. 14.00 (eller kl. 1400)

Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord

Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt)

Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)

Tre punktum markerer utelatelser i sitater

Bukken hadde han stelt med siden i vinter […], men nå var det gjort på en liten stund, og han skulle ikke se den mer.

Lenke til kommentar

Hmm. Der har du visst helt rett NgZ. Sånn går det når jeg ikke leser alle postene nøye. Jeg tenkte selvsagt på min. som forkortelse for minimum.

Men det er en ting jeg lurer på, er ikke meter over havet et mål? Hvorfor skal da moh. ha punktum, men ikke f. eks. mm?

Lenke til kommentar
Blir du provusert av at utlenningene unger skal ha fleir rettar enn norske unger?

Kanskje dei som kommer hit er litt fattige, men dei kan jo beggynne å jobbe og få nokk pengar til barnehage plass istede for å sitte på ræva å heve trygda(seie ikkje at alle gjør det, men mange).

Sei kva du syns

:wee:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis man tar sånn gravid test og man får svar om at man er gravid. (Hvis man tenker det har gått 3-4 uker etter samleiet) Hva kan jeg da gjøre for å "fjerne" graviden? :p

Har hørt om abort. Hvordan funker det? Noen har sakt at man drikker seg driting og så dreper alkoholen "barnet". Kan man gå til legne og få den fjernet?

Hva kan jeg gjøre?

Nesten et guds under at dem får til noe så avansert som forplantningsbiten. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Detter er vel ikke rett plass å spørre om dette, men fant ingen andre plasser.

Prøvde i et caping forum, men der ville ingen svare meg.

Jeg lurer på om noen vet om en plass hvor det er gamle capingvogner hvor man kan plukke deler av.

En slags campingskraphandler eller noe. Trenger noen deler til min gamle campingvogn. en takluke og div.

Eller om noen her har en gammel capingvogn ståendes.

Jolly good!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...