Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe som plager meg:

1.

Innlegget er lagt til

Klikk Her for å se ditt innlegg

Klikk Her for å gå tilbake til forumet

Så vidt jeg vet skal det ikke være stor bokstav på vanlige "fellesord" i midten av setninger.

 

2.

Hva er grammatiske skrivefeil kontra andre skrivefeil?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Urk ja...

 

Nå er det så mye dårlig språk her at man kan bli desillusjonert av mindre. Hva skjer med å skrive "hvem film", "hvem RAM" osv?! Hvorfor høres det naturlig ut?

 

I tillegg virker det som om orddelingsfeil er standarden som følges. Jeg ser knapt en tråd uten ekstreme AMO-hårreisere, og det blir verre for hver dag. Snart tatoverer jeg AMO.no i panna! (prisen på det, psilocybe..?)

Lenke til kommentar
Samt «han» der det i samsvar med opprinnelig praksis skal stå ham og tilsvarende «de» der det skal stå dem (selv om jeg medgir at dette kan være litt tricky til tider), selv om det nå er «lov».

Det er ikke vanskelig å skille mellom de og dem, bare litt konsentrasjon mens man skriver så går det greit. Norsk Språkråd sier det greit i valget mellom "han" og "ham":

 

Spørsmål:

 

Er det korrekt at formen "ham" nå er avleggs?

 

Svar:

Formen "ham" fins fremdeles i skriftnormen, men kan erstattes med "han" av dem som foretrekker det (siden 1938). Valget mellom "han" og "ham" er et spørsmål om stil.

Å ja, og en ting til: Ikke «PCen» eller «PC?n». Enten PC-en eller PC?en (førstnevnte er foretrukket pga. at for mange overlengder (og underlengder) gjør tekstlinjene mindre distinkte og faktisk kan lede øyet bort fra linjen). Og selv om Språkrådet går mot meg på dette, er det IMHO dårlig praksis å forandre skrivemåten av forbokstavord til f.eks. «cd» fra det opprinnelige CD,  

Jeg tror det er greiest at alle forholder seg til Norsk Språkråd, så får heller du endre din skrivemåte.

Lenke til kommentar
tror de fleste skjønner hva jeg skriver hvis man legger litt

godviljen til ?

 

selvfølgelig. det samme gjelder alle de andre innleggene vi kommenterer her.. etter en gjennomlesning eller to, skjønner de fleste tegningen. poenget er derimot at man ikke bør trenge å måtte lese gjennom mer enn én gang for å skjønne hva folk mener.

 

nå snakker jeg hovedsakelig om norsk ungdom, som har hatt, eller er på god vei gjennom de tretten årene med skolegang. i teorien skulle det være mer enn nok til å lære forskjellen mellom "og" og "å", at man ikke skal bruke "hvem" når man snakker om skjermkort og mobiltelefoner, og korrekt tegnsetting (utrolig nok syns noen at "hei jeg har et problem med pc'en min,,,,,,, den booter ikke lengre hjelp hjelp!!!!!!!!?" ser helt greit ut).

 

edit: "at man ikke bør trenge"

Lenke til kommentar
tror de fleste skjønner hva jeg skriver hvis man legger litt

godviljen til ?

 

selvfølgelig. det samme gjelder alle de andre innleggene vi kommenterer her.. etter en gjennomlesning eller to, skjønner de fleste tegningen. poenget er derimot at man bør trenge å måtte lese gjennom mer enn én gang for å skjønne hva folk mener.

 

nå snakker jeg hovedsakelig om norsk ungdom, som har hatt, eller er på god vei gjennom de tretten årene med skolegang. i teorien skulle det være mer enn nok til å lære forskjellen mellom "og" og "å", at man ikke skal bruke "hvem" når man snakker om skjermkort og mobiltelefoner, og korrekt tegnsetting (utrolig nok syns noen at "hei jeg har et problem med pc'en min,,,,,,, den booter ikke lengre hjelp hjelp!!!!!!!!?" ser helt greit ut).

 

Er enig med deg, jeg blir jo utsatt for vranglære her i Forum :wink:

Lenke til kommentar
av og til nor eg sit på datamasinen så startere den seg på ny av seg selv...

har kjekka om det er temperaturen. men den liger på 60+C nor de kjer..

eksempel..

vis eg sit å hører på mp3ane mine å spiller kabal i 2 timar. så bestemer eg med å spille cs (det gjeld andre programer også) så npr den har akurat lauda seg inn på cs så restarter pcen seg selv...

lurer på va som kjer???

det har hjelpt at eg har formatert pcen men det kjer igjen etter sc 2 månader.. det er blit surt å formatera maskinen. eg har fåt ny hardisk å den er større... eg mista 120 gig med programer sist gang eg formaterte...

 

And it goes on and on

Lenke til kommentar

En visktenpaleig unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlgnad har

vist at desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en

tekst er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de

øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lebsar selv om de andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver

eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet.

Lenke til kommentar
En visktenpaleig unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlgnad har

vist at desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en

tekst er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de

øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lebsar selv om de andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver

eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet.

 

Jada, dette gikk greit :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...