Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Da Natascha Kampusch' mor i dag presenterte boken «Desperate Years», røpet hun at datteren har bevart bildet av kidnapperens kiste.

 

Det skal da være "Kampusch's", ikke "Kampusch' ". Eller er det lyden av ordet som bestemmer det?

9225713[/snapback]

Det stemmer at lyden bestemmer om man skal ha genitivs-s eller ikke. Ord som slutter med s, z eller sj-lyd, skal ha apostrof istedenfor genitivs-s. Og i alle andre tilfeller skal man ha s. Og på norsk skal man ALDRI bruke 's - selv om mange innbiller seg det, ikke minst dem som lager skilt og plakater. Husker et skrekkeksempel fra Oppegård stasjon for noen år tilbake, hvor det på et skilt over inngangsdøra sto Stasjon's Kiosken. Tre feil på én gang!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og på norsk skal man ALDRI bruke 's - selv om mange innbiller seg det, ikke minst dem som lager skilt og plakater.

9227111[/snapback]

 

Det er jeg faktisk klar over. :p Er litt sliten i dag, og da jeg så navnet (Natascha Kampusch) tenkte jeg engelsk i stedet for norsk. :hrm:

 

EDIT:

 

Dark Knight: Enten ett eller tre utropstegn. Ikke noe mellomting der. :p

Endret av Flaringo
Lenke til kommentar
Og på norsk skal man ALDRI bruke 's - selv om mange innbiller seg det, ikke minst dem som lager skilt og plakater.

9227111[/snapback]

 

Det er jeg faktisk klar over. :p Er litt sliten i dag, og da jeg så navnet (Natascha Kampusch) tenkte jeg engelsk i stedet for norsk. :hrm:

 

EDIT:

 

Dark Knight: Enten ett eller tre utropstegn. Ikke noe mellomting der. :p

9227565[/snapback]

 

Var det total ironi, eller er det faktisk en regel om det? :p

I så fall, hvorfor?

Lenke til kommentar
Jeg begynner i 8.klasse om ca 2 uker og jeg vil se hav vi skal ha og ''fin pusse'' på de fagene

siden jeg begynner i 8. klasse lurte jeg på om noen vet om noen vet om noen sider som jeg kan øve matten, norsken o.s.v?

hello, jeg komm hjemm fra ferien i går og fant ut at jeg fikk brev om inntak, men fristen var ute for uke siden, kom bare inn på førstevalget, og bak på arket står det at man mister plassen vis man ikke svarer innen fristen, er veldig bekymret nå sad.gif , tror dere at man kan gjøre noe med det?

hadde ikke vært for den teite armen som jeg brakk mens jeg var i tyrkia, hadde jeg sikker vært hjemme mye lenger før

ENDELIG sier jeg bare.

Skal tipse henne det.

Eventuelt lakk laken og orgy olje

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at folk (les: mange her inne) klager for mye på andres skrivefeil. [flame][/flame] Også liker jeg ikke folk (les: også mange her inne) som sløyfer stor bokstav i begynnelsen av innleggene eller etter punktum.

 

Når det er sagt så er vel dette en ganske så fin tråd for "språkbedrevitere" å klage på dyslektikere og andre språkmisbrukere. Nå er det én ting man ikke burde gjøre, og det er å inkludere brukernavn i quotene eller linker til de aktuelle trådene. Eksempel er jo greit, mens uthenging kanskje ikke er så greit? :hmm:

 

Edit. Leif hadde sneket seg inn. :wee:

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar

Det er veldig skjelden brukernavnene eller linker blir inkludert i sitatet, bortsett fra når vi peker på hverandres feil i tråden.

Noen er det jo som gjør det, men noe annet kan man ikke forvente heller. Her skrives det i et offentlig forum, og da må man regne med at folk kan få meninger om hverandre, det kan gjelde både hva og hvordan man skriver.

Lenke til kommentar
Det er veldig skjelden brukernavnene eller linker blir inkludert i sitatet, bortsett fra når vi peker på hverandres feil i tråden.

9231752[/snapback]

Du vet at du ber om det nå? :p

 

Jeg savner økt folkeopplysning omkring begrepene aktivering og aktivisering.

 

Å aktivere er hva man gjør med en nyinstallert Windows-versjon, mens å aktivisere vil si å få ræva opp av sofaen og stikke ut på løpetur. Har sett flere emner her på forumet hvor folk trenger hjelp til å aktivisere Windows, noe som strengt talt er umulig i og med at et operativsystem ikke har bein.

 

EDIT: Der ble det mye krøll i all forumkoden, gitt.

Endret av johnj
Lenke til kommentar
Nå er det én ting man ikke burde gjøre, og det er å ikke inkludere brukernavn i quotene eller linker til de aktuelle trådene. Eksempel er jo greit, mens uthenging kanskje ikke er så greit? :hmm:

9231578[/snapback]

Litt selvmotsigende? :p

 

Jeg er ikke helt enig i den. Dette er vel en tråd der folk kan utagere og klage over diverse språkmisbruk/-feil, ikke nødvendigvis henge ut hverandre? Selvsagt blir det jo noe annet med folk som allerede skriver i denne tråden ...

9232314[/snapback]

Mulig du har lest noen sider her som jeg ikke har, men jeg våger å påstå at jeg til sammen har lest mer i denne tråden enn deg - og jeg ser særdeles sjelden at brukernavn på syndere inkluderes i sitater. Og hvis det mot formodning skulle skje, er det neppe med hensikt og slik at vedkommende blir skrevet ned i alles svarteliste.

Lenke til kommentar

Det er alltid koselig når journalister skriver fletta av seg for å få nyheter på nett fortest mulig:

- Brannvesenet fikk kotnroll over flammene klokka 20.08. Så vidt vi foreløpig vet, er ingen kommet til skade. Men det blir neppe aktuelt for beboerne i Fjordgata 31 elelr nabohusene i flytte hjem igjen denne kvelden og natta sier operasjonsleder Gunnar Lillebo ved Sør-Trøndelag politidistrikt til Dagbkladet.no..

Dagbkladet.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...