Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beatnik: Jeg reagerte mer på smør på flesk-formuleringen. ".. selv hadde tatt selvmord". Hvem andre skulle det vært?

9105914[/snapback]

 

Det sto ikke "gutten hadde selv tatt selvmord", men "og at gutten selv hadde tatt selvmord". Følgelig var det ikke smør på flesk, men helt korrekt å ha med "selv".

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke? "... gutten selv hadde tatt selvmord." Hvem ellers skulle gjort det, hvis det var selvmord?

9117386[/snapback]

Kanskje du burde lese setningen i sin helhet i VG, så framkommer det forhåpentlig tydeligere at ordet "selv" er helt berettiget, iallfall slik det er plassert i setningen. Hadde det står at "gutten hadde selv tatt selvmord", hadde jeg selsagt vært enig i at det er smør på flesk. Skjønner ikke hvorfor alle henger seg opp i dette. Det er det horrible uttrykket "tatt selvmord" det dreier seg om her, ikke om ordet selv er overflødig eller ikke. Slik det er plassert, er det helt korrekt og ikke overflødig.

Lenke til kommentar
Tragisk hendelse, men her måtte jeg rett og slett skrattle.

 

(Dagbladet.no): En 19-åring er død etter å ha blitt skutt i Stockholm i natt, mens en 220 år gammel kamerat er alvorlig skadd, skriver Expressen.se

 

LINK

9118518[/snapback]

Likskjending er absolutt en tragisk hendelse. Kanskje det er en liten trøst i den tragiske hendelsen at 19-åringen med psykiske problemer (kamerat med et lik) fikk en slutt på sine psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Offisiell Aldersgrense på Alkohol I hellas?
Jeg bare reagerer på at aldersgrense og alkohol er skrevet med store forbokstaver, mens Hellas har liten. :hmm:

9118937[/snapback]

Whiskyen bør ikke være under 12 år, champagnen bør ikke være under 6 år og rød og hvit vin bør ikke være under 3 måneder, øl og rusbrus bør ikke være over 1 år. Kommer dere på noen flere aldersgrenser på alkohol som bør være med?

Lenke til kommentar
Slik det er plassert, er det helt korrekt og ikke overflødig.

9118742[/snapback]

Har du en link? Jeg kan vanskelig tenke meg en setning der det er riktig å presisere at noen "selv har begått (eller "tatt") selvmord".

9122024[/snapback]

Tror det kun sto i papirutgaven. Det ble IKKE presisert at han hadde begått selvmord selv, for i så fall ville selv ha stått et annet sted i setningen, nemlig etter har og ikke før. Men nå gidder jeg ikke lenger diskutere dette, siden det ikke har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...