Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Unnskyld, men: hæ?

9086364[/snapback]

Det står jo svart på blått at "Landstreff bygde ungdom". Jeg er litt usikker på hva slags landstreff som har greid å bygge en ungdom, men det er uansett et gigantisk vitenskapelig gjennombrudd. :p
Lenke til kommentar

Dagens emnetittel (Dóg den er gammel):

Video Redigering's Program?

Orddelingsfeil, orddelingsfeil, orddelingsfeil ...

Hvis ikke bruk av apostrof hadde vært feil, så kunne Video Redigering vært et navn :!:

"Mamma, du vet han Video Redigering? Kan jeg få et sånn program som han?"

Endret av RarAvis
Lenke til kommentar
Hvordan høyttalere er det den skal brukes på?

Hadde jeg hatt ork til det, hadde jeg blitt politiker med saftig fokus på at dagens norskundervising faktisk bør lære folk rettskriving, og økt antall norsktimer i skolen med 100%.

Lenke til kommentar
Hvordan høyttalere er det den skal brukes på?

Hadde jeg hatt ork til det, hadde jeg blitt politiker med saftig fokus på at dagens norskundervising faktisk bør lære folk rettskriving, og økt antall norsktimer i skolen med 100%.

9091431[/snapback]

Jeg ville ikke ha økt antall norsktimer, men jeg ville definitivt hatt vesentlig mer fokus på rettskriving. Det florerer av orddelingsfeil, tegnsettingsfeil og skrivefeil i skolen. Det gjør rett og slett fysisk vondt å lese enkeltes stiler.

Lenke til kommentar
jeg har tenkt på å kjøpe meg ny bærbar data...bror min sa visst du hadde windows vista..å hadde wow..eller spilte wow på dataen me vista på .. så kræsja hele systemet..eller wow funka ikke lengre..er dette sant? NB.han hadde funnet d på diskusjon.no ..en plass

:wallbash:

Lenke til kommentar
Alastor: det stemmer det er 3 dagers annonsegaranti , på alt elkjøp "ikke skriver at det ikke gjelder på" sett i fler reklame-blader "gjelder ikke våres 3 dagers annonse garanti"!

dette kommer somregel på ting som virklig er på tilbud da. og muligens aldrig skal komme tilbake til butikkene.

Kjære Gud, gi meg styrke.

Lenke til kommentar
Lag en hammerdin, du blir ikke å angre.

Det er vel ikke bare jeg som irriterer meg over at folk skriver "jeg blir å kjøpe", eller "jeg blir å gjøre" osv. for tiden?

9080496[/snapback]

Takk! Jeg har reagert på at ingen har reagert før nå. Nesten så jeg har tenkt at slik bruk av "blir" er riktig :dontgetit:

Lenke til kommentar
....og at gutten selv hadde tatt selvmord.

At barn og ungdom med mangelfullt utviklet språksans uttrykker seg slik, kan man kanskje godta. Men ovenstående sitat er hentet fra side 6 i VG, landets største avis. Artikkelen er faktisk signert av hele to journalister - åpenbart har ingen av dem reagert på denne uhyre klønete formuleringen.

For sikkerhets skyld får man vel også forklare hva som er feil med formuleringen, i håp om at det kan ha en smule oppdragende virkning på enkelte:

Det heter å begå selvmord eller å ta livet av seg. Det heter IKKE å ta selvmord. Det heter heller ikke å ta mord når man dreper andre enn seg selv. Men det skulle ikke forundre meg om det snart blir en vanlig uttrykksmåte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...