Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når lærer man dette? På ungdomsskolen, barneskolen, videregående, eller er dette noe man bare veit.

9024219[/snapback]

 

Rettskriving er det vel stort sett barneskolen som tar seg av, og kanskje noe i åttende klasse, mens det resten av skoleårene kun dreier seg om litteratur, språkhistorie og annet tjafs.

 

Ja til diktat hver uke på videregående, sier jeg.

Lenke til kommentar
Signaturen til et ikke navngitt forummedlem:
Jeg har dysleksi, så du trenger ikke bemerke alle skrive feilene mine

Er det ikke nettopp da man virkelig burde trå til og korrigere, slik at vedkommende kanskje kan lære noe av det? :dontgetit:

9025427[/snapback]

Jo, folk med dysleksi trenger hjelp for å bli bedre. Jeg føler at min dysleksi er nesten helt borte etter noen år med skriving med stavekontrollen på.

 

Men dysleksi er skrive- og lesevansker som stort sett kommer av at man stokker litt om på bokstavene når man leser eller skriver. Typisk at to bokstaver bytter plass uten at man oppdager det, selv ved flere gjennomlesninger. Dysleksi er ikke noen unnskyldning når det kommer til grammatiske feil som feil bruk av "hvem", feil orddeling, konsekvente feil som doble konsonanter på feil plass hver gang osv.

 

"Øvelse gjør mester". Dyslektikere er ikke noe unntak.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så det står mellom druid, hunter, rouge å shamman, men trokke jeg gidder noe shaman. Tenker på ally.

Trokke jeg heller.

Hei, har tenkt til å kjøpe meg en ny tråløs mus som jeg skal bruke til laptopen når jeg drar den med meg på skolen osv

Jeg lister meg så stilt på tå. :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
..., men dei får heldig viss ein sesong 5!!

 

None som kan poste linker til nettsider der hvor en kan kjope booker til VGS?

Baade brukte og nye... tongue.gif

Takker paa forhold alle som svarer:)

 

PS: Skriver dette fra Vietnam, saa bruker ENG tastatur... tongue.gif

 

Dette er et idiot spørsmål som jeg nylig kom til å tenke på. Et par minnuter sener kom jeg fram til svare men nå husker jeg det ikke igjen. Så hjelp meg her folkens:

 

3. Ikke bruk fremmed ord, avanserte ord eller forkortelser

4. Du er ikke verdens mester, selv i en søknad

 

CV (Curriculum Vitae) er som ordeds betydning, en kort beskrivelse av sitt eget livsløp.

 

Hva er riktig av ole brumm og ole brum? bare lurer har enkrangel med noen om det så håper på riktig svar

Lenke til kommentar
her til pappa har vi fjøs og i siloen er det steiner som gjør at det blir ress så sften i gresset går ut...

Gikk rundt siloen 3 ganger og litt til, der jeg gikk på tre et som steinene er på er det ca 1m, så jeg fant ut at jeg gikk 63meter med 50kg, er det god trening til føttene?

hadde den "bøtten" ved brystet da.

er det GOD trening, eller?

 

Fikk litt vondt av den her.

Lenke til kommentar
nice nice, men litt stor for lomma mi når kommer iphone nano hehe

Utrolig mange som enten ikke gidder eller klarer å sette punktum, og det irriterer meg så grenseløst.

serr da hadde jeg heller hvertfall kjøpt en 360 til og ps3 og bygd en skikkelig gamer pc. også kjøpt spill til 360en istede for og bli tvunget til og velge arcade spill=/

To ganger feil ved bruk av "å" og "og".

Det heter "i stedet for", ikke "istede for".

"heller hvertfall" blir smør på flesk.

Endret av RarAvis
Lenke til kommentar
Dysleksi er ikke noen unnskyldning når det kommer til grammatiske feil som feil bruk av "hvem", feil orddeling, konsekvente feil som doble konsonanter på feil plass hver gang osv.

Det er et forsøk på en forklaring, men ingen unnskyldning. Enig med deg. :)

 

Men dysleksi er skrive- og lesevansker som stort sett kommer av at man stokker litt om på bokstavene når man leser eller skriver. Typisk at to bokstaver bytter plass uten at man oppdager det, selv ved flere gjennomlesninger.

Og det er her jeg sikkert kommer til å provosere enkelte siden jeg har for vane å si ting rett fram.

 

Min oppfatning av dysleksi er akkurat den samme. Dysleksi handler, som du sier, om å gjentatte ganger bytte om på et par bokstaver og å måtte konsentrere seg litt ekstra for å få med seg eller formulere innholdet korrekt når man selv leser eller skriver en tekst, uten at man nødvendigvis lykkes fullt ut.

 

Når folk skriver "super marked", "intrissert", konsekvent bruker feil ordstilling og galt spørreord har det ingenting med dysleksi å gjøre. Dette handler om latskap og uvitenhet om det norske språket, og de virkelige dyslektikerne burde skjemmes over at disse kroniske språktullingene forsøker å unnskylde seg med diagnosen deres.

Endret av johnj
Lenke til kommentar

Jeg har forresten lagt merke til at det er en del folk som ikke helt skjønner hvordan man skal bruke ordet "men".

 

Eks.:

"Jeg hadde det kjempegøy, opplevde mye nytt og spennende og jeg koset meg noe ekstremt, men det var fint vær."

 

Skal ikke "men" brukes for å komme med fakta som motsier det som blir sagt tidligere i setningen? Sånn som jeg ofte ser det, blir det brukt i samme sammenheng som "og".

Lenke til kommentar
Har nå mining/Jewel crafting på shamanen min, driver å lvler den opp skal være enchantment shaman.

 

Hvordan proffesions burde jeg har ?

Tenkt litt på BS for våpen, men kan jo få dette igjenom arena også

 

Nei, nei, nei. By the by, det heter enhancement shaman!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
1: jeg er for intelligent til å la en jævla bok som ble skreve for 2000+ år sia bare for å gi meg "svar" vitenskap beviser det den sier bibelen beviser er som å lese lord of the rings

 

2: religion har skadet så mange personer, folke slang, raser igjennom historien altså det er det farligste tro dopp midlet som noen sine har eksistert og burde utslettes fort som fan

 

3: vi har kommet oss for langt til å tro på spøkelser og snakkende brennende busker, er du en intelligent person som ikke er redd for å ikke for å tenke utfor boksen og ikke følge strømmen blir du mest sannsynlig en ateist ganske enkelt for det er det mest logiske.

 

og takk og lov at det blir flere ateister for vær generasjon beviser bare at vi blir smartere

 

Give us today our daily dread!

:innocent:

Lenke til kommentar
Er til en kamerat nå.
Har irritert meg mykje over slik merkeleg preposisjonsbruk. Ser fleire som skriv t.d. «det fungerer fint til meg», når dei skal seie at noko fungerer fint hjå dei, på deira maskin. Kva er greia? Har dei ikkje høyrd om ordet hos/hjå?

 

Ein annan ting eg irriterer meg over er den utstrakte bruken av ett/eitt. Kan vere det er likestilt med et/eit, eg veit ikkje, men det er no for å framheve at ein har berre ein av noko i motsetnad til to eller fleire, so når det vert brukt i mange andre høve ser det heilt feil ut i mine auge.

Lenke til kommentar

hva er drømme bandet ditt?? kan være spillende vokal eller bare enkelt vokal

 

oppsetet for dette er slik

 

de kan også være daue så vis du forks vill ha kurt cobain eller henrix på gitar så er det mulig liksom. gjerne også skriv hvor de kommer fra hvem gruppe liksom.

 

selv setter jeg opp drømme gruppa mi senere. også er det bare og comet andres drømmer men bare ikke la dette bli for mye liksom

 

Give us today our daily dread!

:innocent:

9051529[/snapback]

 

Indeed. :cry:

Lenke til kommentar
Er til en kamerat nå.
Har irritert meg mykje over slik merkeleg preposisjonsbruk. Ser fleire som skriv t.d. «det fungerer fint til meg», når dei skal seie at noko fungerer fint hjå dei, på deira maskin. Kva er greia? Har dei ikkje høyrd om ordet hos/hjå?

9052701[/snapback]

Tror du det kan komme av at man drar til folk? Man både er og drar jo på ferie.

 

Ein annan ting eg irriterer meg over er den utstrakte bruken av ett/eitt. Kan vere det er likestilt med et/eit, eg veit ikkje, men det er no for å framheve at ein har berre ein av noko i motsetnad til to eller fleire, so når det vert brukt i mange andre høve ser det heilt feil ut i mine auge.

9052701[/snapback]

Jeg tror mange rett og slett ikke vet hva forskjellen mellom ordene er. Jeg mener å huske at jeg som ungdomsskoleelev, da jeg ikke visste forskjellen, skrev en god del tekster der jeg konsekvent brukte ett istedenfor et, uten at det ble markert som feil da jeg fikk tekstene tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...