Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ble nesten imponert over hvordan han klarer å formulere seg fram til "får når hun får den får jeg henes".

Dysleksi.

Kan være det, men da er det sjeldent for lite, eller for mye bokstaver, men rett og slett feil bokstav.

 

Men igjen, det er mange grader av dysleksi. Og mange som har dysleksi gidder ikke å konsentrere seg, for dem har bare godtatt skrivefeil som en del av dem.

Jeg klarer ikke å godta dette, så jeg bare øver og øver. Noe som også hjelper, så sant jeg ikke kjøper meg nytt tastatur.

 

 

Horror.

Det står respekt av deg, Horror!

 

Slike folk beundrer jeg - det er bra - jeg liker det.

Takk til HolgerLudvigsen og c_u_m8.

Godt å høre skryt, spesielt når det er snakk om skriving. Eller min holdning til mine skriveproblemer som jeg eliminerer med øvelse.

 

For alle som har ett problem, øver og trener for minske problemet så mye dem kan.

Men så fort det er snakk om skrive og lese vansker, så skal det liksom sys puter under arma på dem. (opplevde dette selv, når jeg fikk diagnosen, og blei sent på ett senter for ”slike”)

 

Horror.. Som ønsker at folk skal øve for rettskrivning, men også slutte å klage over sine problemer :yes:

Lenke til kommentar
Soft-Shake og Båt-is er heller ikke å fordra.

 

...er vel heller ikke å forakte ?

Det går jo strengt tatt ann å si "ikke å fordra". Men det lyder jo selvfølgelig mye bedre med den gamle vendingen "ikke å forakte".

 

Men for å fortsette på temaet: Jeg husker en gang i naturfagstimen, hvor en elev utilsiktet byttet ut "organisme" med "orgasme". :D

Lenke til kommentar

Utrolig at ingen har nevnt meg her? Jeg sliter spesiellt med tegnsetting og den berømte og/å. Ikke glem hun/henne.

 

Til dere som her peil på rettskriving: kan ikke noen av dere lage en post som enkelt forklarer vanlige feil som man kan referere til? Så kan vi som var slappe i Norsk timen på barne/ungdomsskolen slippe å drite oss ut hele tiden, hehe...

 

BTW: hvor mange skrivefeil var det i denne posten (har ikke korrektur lest den)?

Lenke til kommentar

Ojojoj...hvor skal jeg starte? :p

 

Utrolig at ingen har nevnt meg her? [spørsmål?] Jeg sliter spesiellt [spesielt] med tegnsetting og den berømte og/å. Ikke glem hun/henne.

 

Til dere som her peil [;)] på rettskriving: kan ikke noen av dere lage en post som enkelt forklarer vanlige feil som man kan referere til? [Har tenkt på det...men det blir nok litt for vanskelig å forklare alle feilene] Så kan vi som var slappe i Norsk [Hvem er hr. Norsk? (stor bokstav)] timen [orddeling! aaarrgh (intern klagemur-humor)] på barne/ungdomsskolen [barne-/ungdomsskolen] slippe å drite oss ut hele tiden, hehe...

 

BTW: hvor mange skrivefeil var det i denne posten (har ikke korrektur lest [Ord delings hel vete] den)?

 

Det var de jeg fant.

 

Sånn, da har du blitt nevnt i tråden. :thumbs:

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
JEg syns at microplex har dårlig sørvis jeg skulle fixe noe på pcen og sente noe greier ded til dem og de skulle fixe det og sende nytt igjen men det har gått 2-3uker nå er det noen av dere som syns at det er dårlig sørvis på microplex så bare si ifra!

 

Amen!

Lenke til kommentar
JEg syns at microplex har dårlig sørvis jeg skulle fixe noe på pcen og sente noe greier ded til dem og de skulle fixe det og sende nytt igjen men det har gått 2-3uker nå er det noen av dere som syns at det er dårlig sørvis på microplex så bare si ifra!

 

Amen!

Hehe...det verste er at "sørvis" er jo lov. Men det virker som om han har kommet på det av seg selv :D

Lenke til kommentar
Ojojoj...hvor skal jeg starte? :p

 

Utrolig at ingen har nevnt meg her? [spørsmål?] Jeg sliter spesiellt [spesielt] med tegnsetting og den berømte og/å. Ikke glem hun/henne.

 

Til dere som her peil [;)] på rettskriving: kan ikke noen av dere lage en post som enkelt forklarer vanlige feil som man kan referere til? [Har tenkt på det...men det blir nok litt for vanskelig å forklare alle feilene] Så kan vi som var slappe i Norsk [Hvem er hr. Norsk? (stor bokstav)] timen [orddeling! aaarrgh (intern klagemur-humor)] på barne/ungdomsskolen [barne-/ungdomsskolen] slippe å drite oss ut hele tiden, hehe...

 

BTW: hvor mange skrivefeil var det i denne posten (har ikke korrektur lest [Ord delings hel vete] den)?

 

Det var de jeg fant.

 

Sånn, da har du blitt nevnt i tråden. :thumbs:

Takk!

 

Synes fortsatt at noen burde lage en rettskrivings FAQ...

Lenke til kommentar
Synes fortsatt at noen burde lage en rettskrivings FAQ...

Det ville nok bli for omfattende. Kan ikke ta med alle eksempler. For eksempel:

 

Alle adjektiv som bøyes "mer ... mest ..." i stedet for "...ere ...est"

Kjønnene til alle substantiv. (mange sier "et ilder" etc)

 

Men det jo forsåvidt en del regler som er lette å forklare...tror jeg har en fin bok hvor det står oversiktlig...

 

[Muntlig norsk]

Jaja, OK da Schmelck. For din skyld :)

 

*mekke tråd*

[/Muntlig norsk]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...