Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mange er helt ubruklige i trafikken:/

jeg hadde en episode idag, dette va på en lang strekning med go sikt. plutselig såg jeg de feite lysene til merca da tenkte jeg bare faen dette er siste time (sec) flax det va en busslomme rett ved. det eneste jeg fikk av han va en lang finger.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest er når folk skriver f.eks. Rita's kiosk, Per's bok, byen's stolthet osv.  :thumbdown:

8819758[/snapback]

Vi har en minst like irriterende motvekt til denne engelske påvirkningen når folk bruker garpegenitiv, som kom med hanseatene: Rita sin kiosk og Per sin bok, for ikke å snakke om min sin og din sin.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg mest er når folk skriver f.eks. Rita's kiosk, Per's bok, byen's stolthet osv.  :thumbdown:

8819758[/snapback]

Vi har en minst like irriterende motvekt til denne engelske påvirkningen når folk bruker garpegenitiv, som kom med hanseatene: Rita sin kiosk og Per sin bok, for ikke å snakke om min sin og din sin.

8833592[/snapback]

Dette er standard i mange (i alle fall min) dialekter, så det er forståelig, og såvidt jeg vet er det også lovlig (om ikke oppfordret), i motsetning til apo'strof'er over'alt.

Lenke til kommentar

Det er vel skriftspråk det her er snakk om, ikke muntlige dialekter. I nynorsk skriftspråk er utvilsomt garpegenitiv gangbart, men i bokmål ser det bare dumt ut. Men jeg er ikke i tvil om at det også er "lovlig" i bokmål - alle feil som gjentas ofte nok, blir jo det etter hvert. Det kalles visstnok språkutvikling (men -avvikling hadde kanskje vært mer dekkende).

Lenke til kommentar
Jeg synes det er enda dummere å stadig forandre skriftspråket slik at ingen behersker det.

8834025[/snapback]

Det er vel nærmere slik at skriftspråket stadig blir forandret fordi "ingen" behersker det?

PS: "å" og infinitivsverb liker å være så nærme hverandre som mulig.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at "stadig" er forbudt mens "ikke" er lov? De er adverber begge to. Akkurat hvor mye man kan kline mellom infinitivsmerket og verbalet strides det om, men jeg vet ikke om selv Språkrådet har kommet med noen rettskrivingsregel.

Lenke til kommentar

"Jeg synes det er enda dummere å stadig forandre skriftspråket" klinger i mine ører bedre enn "Jeg synes det er enda dummere stadig å forandre skriftspråket".

Jeg gjorde et kjapt søk på google og sprakrad.no, men fant ikke noe om spørsmålet. Noen som gjør det?

Lenke til kommentar

Med tittel "komponent kabel er det smart":

der det smart å kjøpe Nintendo Wii Komponentkabel en og beholde Nintendo Wii RGB video kabel.

er det stor forkjell i grafikk.

hvorfår er det 5 pinnekabler ikke 1 komponent plugg?

hvor er spørsmålstegnstasten. der var den?

Endret av Gønn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...