tom watt Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Dersom en av dere har rett, er det redaktøren. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Du. "Små tall skriver vi som regel med bokstaver. Vi regner tall til og med tolv som små." Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Steike. Det må være en ny regel! Link? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Steike. Det må være en ny regel! Link? 8680475[/snapback] Jeg lærte også [1-11] på barneskolen. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Steike. Det må være en ny regel! Link? 8680475[/snapback] http://www.sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_grammatikk/Tall/ Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Akkurat det med å skrive tall med bokstaver tar jeg bare på følelsen. Noen ganger passer det best å skrive 2, andre ganger kan det være greit å skrive to. Som oftest "føyer" jeg meg etter Språkrådet da, rett og slett fordi det passer seg sånn. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Regnskapet hadde sett veldig rart ut om alle små tall skulle skrives med bokstaver. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Regnskapet hadde sett veldig rart ut om alle små tall skulle skrives med bokstaver. 8681067[/snapback] Noe Språkrådet selvfølgelig har tatt høyde for. "I tekster med mye tall – der tallene er hovedsaken – bør vi vanligvis skrive alle tall med siffer, f.eks. i tabeller, matematiske utgreiinger o.l." Endret 23. mai 2007 av Skarstad Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Skite avsender på e-mail .. Jaha? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg ble stopt av polti for å kjøre ulovelig jeg fikk 6 mdr utsettelse. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 unskyld la utt feil andresse :!: Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) han hade helt riktig jeg kommer aldrig lere meg htmp bære på grunnd av noen bilder vi ble litt lei av de masse jeg har dysleksi men ikke så sterk Endret 23. mai 2007 av MartinF Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Noe Språkrådet selvfølgelig har tatt høyde for. Har alltid lurt på hvor det meningsløse uttrykket å "ta høyde for" stammer fra. Det er ikke så mange år siden det dukket opp, kanskje fra BI-miljøet hvor de liker å snakke rart? Å ta høyder forbinder jeg ellers mest med god, gammeldags krigføring. Riktig morsomt er det når ingeniørorganisasjonen NITO på sine hjemmesider oppfordrer til å "ta høyde for bredden". Forresten er det kanskje feil å si at uttrykket er meningsløst, for det har jo åpenbart fått en mening og er vel nærmest synonymt med "å ta med i beregningen" eller liknende. Men isolert sett er "å ta høyde for" like meningsfullt som "å ta bredde for" eller "å ta dybde for". Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Steike. Det må være en ny regel! Link? 8680475[/snapback] Jeg lærte også [1-11] på barneskolen. 8680479[/snapback] Enten er det slik at vi som er litt eldre (jeg er '78) lærte noe annet på barneskolen, eller så blander jeg engelsk og norsk. Jeg trodde det var en til ni som skulle skrives med bokstaver, men det kan godt hende at dette gjelder på engelsk. Skal se om jeg finner et svar på det. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Enten er det slik at vi som er litt eldre (jeg er '78) lærte noe annet på barneskolen, eller så blander jeg engelsk og norsk. Jeg trodde det var en til ni som skulle skrives med bokstaver, men det kan godt hende at dette gjelder på engelsk. Skal se om jeg finner et svar på det. 8688469[/snapback] Som '81-modell så lærte jeg også det samme som deg. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hva episode var igår? Heia. Noen som vet hvilke episode som var igår(nummer)TV NORGE fallt POKKER ut klokka 21:00GRRRRRRR. men Takk for svar Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Har alltid lurt på hvor det meningsløse uttrykket å "ta høyde for" stammer fra. Det er ikke så mange år siden det dukket opp, kanskje fra BI-miljøet hvor de liker å snakke rart? Å ta høyder forbinder jeg ellers mest med god, gammeldags krigføring. Riktig morsomt er det når ingeniørorganisasjonen NITO på sine hjemmesider oppfordrer til å "ta høyde for bredden". Forresten er det kanskje feil å si at uttrykket er meningsløst, for det har jo åpenbart fått en mening og er vel nærmest synonymt med "å ta med i beregningen" eller liknende. Men isolert sett er "å ta høyde for" like meningsfullt som "å ta bredde for" eller "å ta dybde for". Ditto. Godt ressonert . "Ta høyde for" er iallfall et "dumt" ord og uttrykk som har blitt forslitt av næringsliv og media de siste åra, på samme måte som "snuoperasjon", "gå for", "ta av" osv. Og en ting til: I de ovenstående innleggene har man brukt apostrof når man forkorter og tar bort tall i et årstall. Selv om det således er - iallfall delvis - innarbeida, tilrår Språkrådet å unnlate dette. Ergo: Det var vinteren 96, og høsten 81. Språket står aldri stille. At slike ting à la dette endres synes jeg også er noe av problemet i det norske språk. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Selvom det er det farlige flottbittet så er det ikke så farlig. Bare oppsøk en lege så ordner det seg. "Flottbitt"? Hva faen? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) "Flottbitt"? Hva faen? 8691328[/snapback] Hva er galt med det? Skulle det vært flottstikk, eller noe slikt? Red.: Endret 24. mai 2007 av Skarstad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå