Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Kjempelang tråd. Har ikke lest hele for å finne ut av om bruken av "da" eller "når" i historisk presens er diskutert tidligere, men jeg er litt opptatt av dette, så derfor:

HISTORISK PRESENS

En fyr beskriver noe som inntraff for noen dager siden. For å gi fortellingen litt mer "liv" og intensitet bruker han historisk presens:

"Jeg går bortover gata og aner fred og ingen fare. Plutselig kommer raneren ut av banken, og da/når jeg får øye på henne, får jeg panikk ..."

Mener dere det bør stå "da" eller "når" i siste setning?

Språkrådets syn er at det i historisk presens skal brukes "da" i de tilfellene der en ville ha brukt "da" om det hadde vært brukt fortid.

Hvis det hadde vært brukt fortid i dette eksempelet, ville siste setning blitt slik:

"Plutselig kom raneren ut av banken, og da jeg fikk øye på henne, fikk jeg panikk ..."

Ergo mener språkrådet at det bør skrives "da" også i eksempelet over, selv om "da"/"når" her henviser til noe fremover i tid i forhold til fortellerperspektivet. Jeg mener "da" og "når" bør brukes på samme måte i historisk presens som i vanlig presens, der hovedregelen er "den gang da, hver gang når", og hvis man skal beskrive noe som ikke har hendt ennå, så bør det i hvert fall være "når".

Per Egli Hegge støtter imidlertid synet til Språkrådet, selv om han innrømmer at bruken av "da" i slike tilfeller støttes først og fremst av "purister", mens stadig flere nå går over til å bruke "når".

Altså: hva mener dere? "Da" eller "når" i historisk presens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem instance dropper tier 4 og 5 i?.

Irriterer meg hes over denne ukulturen.

Men, jeg skimter et lite lys, siden det viser seg at noen andre irriterer seg like mye. :D

Svar fra samme tråd:

HVILKEN instance, for faen. HVILKEN. Helvete heller, "hvem" ditt og "hvem", datt. Jeg gir faen i om du er ordblind, dyslektiker, mentally retared med en iq på 50. Det heter "Hvilken instance".
:love:
Lenke til kommentar
Hvem instance dropper tier 4 og 5 i?.

Irriterer meg hes over denne ukulturen.

Men, jeg skimter et lite lys, siden det viser seg at noen andre irriterer seg like mye. :D

Svar fra samme tråd:

HVILKEN instance, for faen. HVILKEN. Helvete heller, "hvem" ditt og "hvem", datt. Jeg gir faen i om du er ordblind, dyslektiker, mentally retared med en iq på 50. Det heter "Hvilken instance".
:love:

8667873[/snapback]

Hahaha! My hero! :!:

Lenke til kommentar
ressisere

Det betyr regissere, om noen lurte.

8671971[/snapback]

Ikke så rart om noen skriver det slik, for hvis man hører nesten hvilken som helst filmmann bli intervjuet i radio eller på TV, uttaler han regissere og regissør som ressisjere og ressisjør. Skulle trodd at iallfall filmfolk visste bedre.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar
Den påstanden vil jeg ikke godta. "smekk" kan skrives både som hannkjønn og intetkjønn.

Du tar feil. Uttrykket skrives slik med mindre du vil ty til den mer sjeldne versjonen: "Slå to fluer i en smekke."

Uttrykket stammer fra urgamle tider.

8656550[/snapback]

Tar jeg feil? I så fall tar ordbøkene mine feil også. Jeg stoler i stor grad på dem. Språket forandrer seg stadig, og det gjør vel i en viss grad også uttrykk, ordspråk og den slags. Jeg levde ikke i disse urgamle tidene, og vet derfor ikke hva som var det eneste riktige da. Akkurat nå ser jeg to skrivemåter.

Lenke til kommentar
Hva mener folket om navnet til Tines siste tilskudd på fruktdrikk-stammen? Er dette virkelig en Språkråd-godkjent fornorsking av Smoothie?

8667961[/snapback]

Jeg liker det. Det skader ikke med norvagisering slik som dette. Jeg er i mot overdreven bruk av engelsk i norsk, og synes dette er et eksempel på et bra tiltak. Selvsagt kunne jo Tine funnet på noe ennå bedre, kanskje et helt nytt, fantasifullt ord, men så skal jo produktet kunne kjennes igjen, og det må selge.

Lenke til kommentar
Herligt! Den serien er bare råd, men ble lei av at de samme episodene gikk om og om igjen.

8665757[/snapback]

Å legge til ekstra bokstaver er nytt for meg, og skulle ønske folk kunne skrive riktig stavemåte og ikke bare slik de uttales.

Endret av myst84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...