Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den siste var så dryg at eg tenkte dårleg batteri i tastaturet, med det same eg såg han.

Men det eg tenkte å bidra med, var eit minne frå eit tannlegebesøk i går.

Eg fekk "Rot-fylt" venstre "bak jeksel".

Heilt fantastisk. Har sansen for praktisk anlagde arbeidarar, men då helst i byggebransjen o.l. Eit minimumskrav i skriftleg bør vera på plass for dei som får tillating til å rota med kroppane til folk...

Lenke til kommentar

Erger meg over folk som må bruke "sinnssykt", og ikke klarer å stave det riktig når de eventuelt må bruke det.

Ellers er det en del feil som jeg ser er en gjenganger på forumet: enda vs. ennå.

Ennå kan erstattes med fremdeles og er et tidadverb. For eksempel: Jeg har ikke kommet ennå. Enda sier noe om grad eller størresle. For eksempel: Jeg er enda sterkere enn deg.

En annen ting er at jeg ser til forbausende mange som bommer på disse uttrykkene: Det skal være å mellom så å si og vel å merke, i tillegg som det heter "så remmer og tøy kan holde", og ikke som mange skriver: "remmer og tau". Et annet uttrykk som mange skriver feil er "to fluer i en smekk." Det riktige er to fluer i ett smekk".

Som derav leder ned på neste tema: ett vs. et. Ett er et tallord eller brukes om man vil klemme ekstra til for å understreke et poeng. Et brukes naturligvis i vanlig gjenge, som for eksempel et tre og så videre.

Mange stusser på når man skal ha stor bokstav etter kolon. Gjeldende det kan jeg si at når man skriver en fullstendig setning etter kolon skal man ha stor bokstav, og ditto det samme - altså skrive med liten bokstav - når man ikke skriver en fullstendig setning.

Vil også skyte inn at det heter å slåss, ikke å sloss, og det heter forholdsregeler - ikke forhåndsregler.

En annen ting som vekker ergelse hos undertegnende er den stadige misbruket av semikollon som ofte brukes helt overdrevent og i feil sammenheng. Ditto med ordet hvem som brukes i setninger som: "Hvem bil?", "hvem side" osv. Av sånne blemmer blir enhver norsklærer grå i håret, selv om det faktisk er mange lærere òg som bommer her. En grei leveregel: Hvem brukes bare om personer.

Det siste punktet jeg vil framlegge er at når det er snakk om personer skal det stå blant andre og ikke blant annet. For eksempel: Jeg så blant andre Zidane på flyplassen - ikke blant annet.

Mvh Ordnissen

Øst for eden

Endret av Ituca
Lenke til kommentar
Vil også skyte inn at det heter å slåss, ikke å sloss, og det heter forholdsregeler - ikke forhåndsregler.

8654372[/snapback]

Så du mener at forholdsregel bøyes annerledes enn regel? Siden regel heter regler i flertall, tillater jeg meg å tro at forholdsregel i flertall heter forholdsregler.

Lenke til kommentar
Den påstanden vil jeg ikke godta. "smekk" kan skrives både som hannkjønn og intetkjønn.

Du tar feil. Uttrykket skrives slik med mindre du vil ty til den mer sjeldne versjonen: "Slå to fluer i en smekke."

Uttrykket stammer fra urgamle tider.

Lenke til kommentar
Den påstanden vil jeg ikke godta. "smekk" kan skrives både som hannkjønn og intetkjønn.

Du tar feil. Uttrykket skrives slik med mindre du vil ty til den mer sjeldne versjonen: "Slå to fluer i en smekke."

Uttrykket stammer fra urgamle tider.

8656550[/snapback]

Du tar feil. ordnett.no sier:

smekkII -en el. -et, - lite smell: det gav et smekk i låsen; slag; rapp: få smekk over fingrene // slå to fluer i én (el. ett) smekk oppnå to fordeler på én gang; kraftig påminnelse: han har kjørt uten førerkort i tre år, så det er på tide han får seg en smekk

Lenke til kommentar
Det var et landstreff som bygde ungdom... Skjønner du ingen ting eller?

8658850[/snapback]

Det var et landstreff som bygde ungdom ... Skjønner du ingenting, eller?

8658964[/snapback]

ingentingII [ved fremhevelse utt. og til dels skrevet: ingen ting]
Lenke til kommentar
I tillegg til at du glemte, og glemmer, mellomrom før tre punktum. ;)

8659092[/snapback]

Faen da! Jeg må slutte å poste her når jeg har drukket tror jeg. :p

(Eller var det: Jeg må slutte å poste her når jeg har drukket, tror jeg? Samme kan det være. Dere skjønner hva jeg mener. Eller gjør dere det?)

Kan jeg skylde på dårlig tastatur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...